The realism of Feyerabend: what he left for his posthumous book and the possible implications for physics education

Authors

  • Felipe Damasio Instituto Federal de Santa Catarina, campus Araranguá
  • Adriano Antunes Rodrigues Instituto Federal de Santa Catarina, campus Araranguá

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n2p414

Abstract

Paul Karl Feyerabend was one of the most influential epistemologists of science in the twentieth century and his influence seems only to increase in the 21st century. Author of classics of the modern philosophy of science as Against Method and Farewell to Reason, the philosopher left for his posthumous book, The Conquest of Abundance, an in-depth discussion of the theme of realism. The present article is prepared to bring precisely this approach made in Conquest of abundance, as well as in essays, about the reality, that Feyerabend published in the period that wrote the book, in a didactic and clear way. Also, one will try to discuss how from Feyerabend's understanding of the theme of realism one can glimpse possible implications of these questions, both in scientific education and in research in physics teaching. Where a possible conclusion is that belief in a fixed, immutable, universal and independent reality of the subject may be inadequate with the assumptions of Theory of Meaningful Learning Critical.

Author Biographies

Felipe Damasio, Instituto Federal de Santa Catarina, campus Araranguá

Possui graduação em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2002), mestrado em Ensino de Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2007) e doutorado em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (2017). É professor do Instituto Federal de Santa Catarina, campus Araranguá, atuando no curso de Licenciatura em Física e na Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica. Também atua na Universidade Federal de Santa Catarina, campus Araranguá, no Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física. É chefe do Grupo de Estudos em Educação e Divulgação Científicas (GE²DIC) e Coordenador Institucional do Programa de Residência Pedagógica do Instituto Federal de Santa Catarina.

Adriano Antunes Rodrigues, Instituto Federal de Santa Catarina, campus Araranguá

Licenciado em Química (Habilitação em Física), Mestre em Ensino de Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, onde cursa Doutorado em Educação em Ciências, Química da Vida e Saúde. Professor no curso de Licenciatura Física do Instituto Federal de Santa Catarina, campus Araranguá, onde é atualmente o Diretor de Ensino, Pesquisa e Extensão.

Published

2018-09-14

How to Cite

Damasio, F., & Rodrigues, A. A. (2018). The realism of Feyerabend: what he left for his posthumous book and the possible implications for physics education. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 35(2), 414–439. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n2p414

Issue

Section

História e Filosofia da Ciência