Guitar in acoustic teaching: a proposal with a historical-epistemological approach in a Potentially Meaningful Teaching Units

Authors

  • Diogo Oliveira Lima Secretaria Estadual de Educação de Santa Catarina
  • Felipe Damasio Instituto Federal de Santa Catarina, campus Araranguá

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2019v36n3p818

Abstract

The paper reports a research on acoustic teaching, whose objective was to provide an environment that could promote the conceptual evolution, not only of science, but also about science. For this, the guitar was used as didactic tool within an advanced organizer  and sequential organization, also to promoter a pre-disposition in learning. Besides the discussion of concepts involved in the teaching of acoustics, it was also tried to raise questions about the scientific enterprise, using historical episodes of science for this. The work is based on three articulated and coherent references: Theory of Critical Meaningful Learning (educational theorist), the philosophy of science of Paul Feyerabend (epistemological theorist) and the Potentially Meaningful Teaching Units (methodological), which are theoretically grounded teaching sequences designed to create an environment in which meaningful learning can be built.. The methodology of the research consisted of the following stages: bibliographical review; planning and preparation of instructional material; implementation of the Potentially Meaningful Teaching Unit; building a page on the World Wide Web to gather materials for students and teachers; the analysis of the data. The results of the research indicate signs of significant learning when using musical instruments in the classroom, as approached by the research.

Author Biographies

Diogo Oliveira Lima, Secretaria Estadual de Educação de Santa Catarina

Licenciando em Física pelo Instituto Federal de Santa Catarina, campus Araranguá. Professor da rede pública estadual do estado de Santa Catarina.

Felipe Damasio, Instituto Federal de Santa Catarina, campus Araranguá

Licenciado em Física (UFRGS), mestre em ensino de Física (UFRGS) e doutor em Educação Científica e Tecnológica (UFSC). Professor do Instituto Federal de Santa Catarina, campus Araranguá e da Universidade Federal de Santa Catarina, campus Araranguá

References

CHALMERS, A. F.; FIKER, R. O que é ciência afinal?. São Paulo: Brasiliense, 1993.

CONCEIÇÃO, M. O. T.; GRILLO, M. L. N.; BAPTISTA, L. R. P. L.; CONCEIÇÃO, V. R.; GSCHWEND, J. F. Uma proposta de utilização da acústica musical no ensino de física. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FÍSICA, XVIII, 2009, Vitória, ES. Atas... São Paulo, SBF, 2009.

COELHO, S. M.; MACHADO, G. R. Acústica e música: uma abordagem metodológica para explorar sons emitidos por tubos sonoros. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 32, n. 1, p. 207-222, 2015.

DAMASIO, F.; PEDUZZI, L. O. Q. A coerência e complementaridade entre a teoria da aprendizagem significativa crítica e a epistemologia de Paul Feyerabend. Investigações em Ensino de Ciências, v. 20, n. 3, p. 61-83, 2015.

GRILLO, M. L.; PEREZ, L. R. (Org.) Física e Música. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2016.

KRUMMENAUER, W. L.; PASQUALETTO, T. I.; COSTA, S. S. C. O uso de instrumentos musicais como ferramenta motivadora para o ensino de acústica no ensino médio. Física na Escola, v. 10, n. 2, 2009.

LABURÚ, C. E.; ARRUDA, S. M.; NARDI, R. Pluralismo metodológico no ensino de ciências. Ciência & Educação, v. 9, n. 2, p. 247-260, 2003.

LAGO, B. L. A guitarra como um instrumento para o ensino de física ondulatória. Revista Brasileira de Ensino de Física [online], v. 37, n. 1, 2015.

MOREIRA, M. A. Aprendizagem Significativa. Brasília: Editora UnB, 1999.

MOREIRA, M. A. A pesquisa em Educação em Ciências e a Formação Permanente do Professor de Ciências. Revista Chilena de Educación Científica, v. 3, p. 10-17, 2004.

MOREIRA, M. A. Comportamentalismo, construtivismo e humanismo. Subsídios Teóricos para o Professor Pesquisador em Ensino de Ciências. Porto Alegre: IF-UFRGS, 2009.

MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa crítica. 2010. Instituto de Física da UFRGS, 2010.

MOREIRA, M. A. Unidades de enseñanza potencialmente significativos – UEPS. Aprendizagem Significativa em Revista, v. 1, n. 2, p. 43-63, 2011.

MOREIRA, M. A. Al final, qué es aprendizaje significativo? Revista Qurriculum, v. 25, p. 29-56, 2012.

MOREIRA, M. A.; MASSONI, N. T. Epistemologias do século XX. São Paulo: EPU, 2011.

MOURA, D. A.; NETO, P. B. O ensino de acústica no Ensino Médio por meio de instrumentos musicais de baixo custo. Física na Escola, v. 12, n. 1, 2011.

PUJALTE, A. P.; BONAN, L.; PORRO, S.; ADÚRIZ-BRAVO, A. Las imágenes inadecuadas de ciencia y de científico como foco de la naturaleza de la ciencia: estado del arte y cuestiones pendientes. Ciência & Educação, v. 20, n. 3, p. 535-548, 2014.

SANTOS, E. M.; MOLINA, C.; TUFAILE, A. P. B. Violão e guitarra como ferramentas para o ensino de Física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 35, n. 2, p. 2507, 2013.

SOUZA, S. O. O professor de sala de aula: as mazelas de uma profissão. Revista Científica Eletrônica de Ciências Sociais da EDUVALE, ano IV, n. 6, 2011. ISSN 1806-6283.

VIEIRA, L. P.; AMARAL, D. F.; LARA, V. O. M. Ondas sonoras estacionárias em um tubo: análise de problemas e sugestões. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 36, n. 1, p. 1504, 2014.

Published

2019-12-05

How to Cite

Lima, D. O., & Damasio, F. (2019). Guitar in acoustic teaching: a proposal with a historical-epistemological approach in a Potentially Meaningful Teaching Units. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 36(3), 818–840. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2019v36n3p818

Issue

Section

Relatos e propostas de experiências didáticas