Restricted relativity in secondary school teaching: Lorentz-Fitzgerald contraction and visual appearance of relativistic objects in physics textbooks

Authors

  • Fernanda Ostermann UFRGS - Rio Grande do Sul
  • Trieste dos Santos Freire Ricci UFRGS - Rio Grande do Sul

Abstract

In this work we discuss some high school physics textbooks approaches concerning Lorentz-FitzGerald´s contraction and the relativistic objects visual appearance in the context of Special Relativity. The idea is to show that this subject is not being presented in a rigorous way, leading textbooks to serious misconceptions between to measure and to observe . When textbooks omit such distinction they can lead the reader to misunderstandings.

Author Biographies

Fernanda Ostermann, UFRGS - Rio Grande do Sul

Graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1987), Mestrado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1991) e doutorado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2000).

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Trieste dos Santos Freire Ricci, UFRGS - Rio Grande do Sul

Graduação em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal do Pará (1980) , mestrado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1983) e doutorado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1997) .

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Published

2002-01-01

How to Cite

Ostermann, F., & Ricci, T. dos S. F. (2002). Restricted relativity in secondary school teaching: Lorentz-Fitzgerald contraction and visual appearance of relativistic objects in physics textbooks. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 19(2), 176–190. Retrieved from https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6620

Issue

Section

Artigos