History of a teaching experience: the case of the subject Concepts of Physics D of UFBA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e70459

Abstract

In this paper, we analyze historically the teaching experience, carried out in the Physics Course of the Federal University of Bahia (UFBA), involving the curricular component Concepts of Physics D, called previously Basic Physics IV, which has optics and elements of modern physics as its syllabus. This experience, which began in 1999, constitutes an example of incorporating the history of science into science teaching or, more specifically, to the teaching basic university physics. Initially, we discussed the main difficulties encountered by teachers to teach this curricular component and also how they were faced, over time; and then discuss how their programmatic content was effectively worked in the classroom, ie how the activities were carried out, what material was used and how the students interacted with that content  material. Finally, we present the view of the students about the approach used in the mentioned curricular component.

 

Author Biography

José Fernando Moura Rocha, Instituto de Física, Universidade Federal da Bahia

Professor do Departamento de Física do Estado do Sólido, Mestre em Física, Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências.

References

BASSALO, J. M. F.; CATTANI, M. S. D. Elementos de Física Matemática. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2011. v. 2.

CALVACANTE, M. A.; HAAG, R. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 27, n. 3, 2005.

DESCARTES, R. Refraction of Light. Extrato do La Dioptrique, publicado em 1637 como um suplemento ao Discours de la Methode. In: F.W. Magie, A source book in Physics. Cambridge, Massachsetts: Harvard University Press, 1969.

HALLIDAY, D; RESNICK, R. Física. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos Editora, 1984.

HECHT, E. Óptica. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1991.

HUYGENS, C. Tratado sobre a Luz. In. Cadernos de História e Filosofia da Ciência, Suplemento 4/1986.

IFUFBA - INSTITUTO DE FÍSICA DA UFBA – Colegiado de Graduação em Física. Cadernetas de Física Básica IV, de 2000 a 2011.

MEIHY, J. C. S. B.; ROBEIRO S. L. S. Guia prático de história oral. São Paulo: Editora Contexto, 2011.

NEWTON, I. Óptica, São Paulo: Edusp, 1996.

OLIVEIRA FILHO K. de S.; SARAIVA, M. de F. O. Astronomia e Astrofísica, 2014. Disponível em: <http://astro.if.ufrgs.br/livro.pdf>. Acesso em: 21 jun. 2020.

OZAMIZ, M. de G. Aventuras Matemáticas. Lisboa: Editora Gradiva, 1986.

ROCHA, J. F. M. Origem e Evolução do Curso de Física, Licenciatura, noturno, da Universidade Federal da Bahia – o caso das disciplinas Física Básica III e IV. 2014. 711 p. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências, Universidade Federal da Bahia, Salvador. Disponível em:

<https://ppgefhc.ufba.br/sites/ppgefhc.ufba.br/files/tese_final_0.pdf>. Acesso em: 23 nov. 2018.

ROCHA, J. F. M. et al. Origens e Evolução das Ideias da Física. 2. ed. Salvador: EDUFBA, 2015.

ROCHA, J. F. M. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 33, n. 1, 2016a.

ROCHA, J. F. M. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 33, n. 2, 2016b.

ROEMER, O. The velocity of Light. In: MAGIE, F. W. A source book in Physics. Cambridge, Massachsetts: Harvard University Press, 1969.

ROSMORDUC, J. De Tales a Einstein. Lisboa: Editorial Caminho, 1983.

SCHRÖDINGER, E. Collected Papers on Wave Mechanics. Providence, Rhode Island: AMS Chelsea Publishing, American Mathematical Society, 1982.

TIPLER, P. A. Física Moderna. Rio de Janeiro: Editora Guanabara Dois, 1981.

Published

2021-03-25

How to Cite

Rocha, J. F. M. (2021). History of a teaching experience: the case of the subject Concepts of Physics D of UFBA. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 38(1), 658–698. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e70459

Issue

Section

História, Filosofia e Sociologia da Ciência e Ensino de Ciências/Física