A general methodology for the Ausubelian Theory and its application to the development of a subsumption instrument between musical and Physical concepts – Part 1

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e74041

Abstract

This work consists in two parts. In the part 1, we present the main ideas for a new general methodology, turned to the application of the basilar principles of the psychological theory of learning of David Ausubel, in order to address its effective realization as a didactic instrument. For that, we proceed to a logical analysis of the so-called subsumption relation and of the conditions of sufficiency and necessity for the subsumption process that the relation intends to realize. Based on this analysis, we develop two theoretical constructs: the schematic prospect of subsumption and the instrument of subsumption. The general methodology was built on these two constructs. The part 2 is presented in the subsequent paper, where we present an example of application of this new methodology, that consists in the development of an instrument of subsumption turned to the teaching of elementary concepts of undulatory physics from musical/acoustic concepts of pitch and of consonance/ dissonance.

Author Biographies

Antony Marco Mota Polito, Universidade de Brasília

Doutorou-se em Física, pela Universidade de Brasília (2006). Em 2011, tornou-se Professor Adjunto do Instituto de Física da UnB, onde permanece até hoje desenvolvendo atividades de pesquisa e de ensino. Pesquisador nas áreas de Filosofia da Física e Ensino de Física.

 

 

André Luís Miranda de Barcellos Coelho, Secretaria de Educação do Distrito Federal

Doutorando em Educação em Ciências. Mestre em Ensino de Física pela Universidade de Brasília (2016). Licenciado em Física pela Universidade de Brasília (2013). Atualmente atua como professor de Física e Ciências Naturais para o Ensino Médio na Secretaria de Educação do Distrito Federal e na rede privada de ensino do Distrito Federal. 

References

ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. Tradução: Alfredo Bosi. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

AUSUBEL, D. P. The Acquisition and Retention of Knowledge: a Cognitive View. Dordrecht: Springer Science+Business Media, 2000.

AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Psicologia Educacional. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Interamericana, 1980.

CASSIRER, E. A Filosofia das Formas Simbólicas III – Fenomenologia do Conhecimento. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2011.

DUTRA, L. H. A. Introdução à Teoria da Ciência. Florianópolis: Editora da UFSC, 2017.

GODFREY-SMITH, P. Theory and Reality: an Introduction to the Philosophy of Science. Chicago: University of Chicago Press, 2003.

LOWE, E. J. A Survay of Metaphysics. Oxford: Oxford University Press, 2002.

LOUX, M. J. Metaphysics: a Contemporary introduction. New York: Routledge, 2006.

MOREIRA, M. A. Unidades de Ensino Potencialmente Significativas – UEPS. Temas de ensino e formação de professores de ciências. Natal, RN: EDUFRN, 2012.

MORTARI, C. A. Introdução à Lógica. São Paulo: Editora UNESP, 2016.

OLAVO, L. S. F.; FERREIRA, M. Teorias da aprendizagem e da educação como referenciais em práticas de ensino: Ausubel e Lipman. Revista do Professor de Física, Brasília, v. 2, n. 2, p. 104-125, 2018. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/12315. Acesso em: 29 fev. 2020.

POLITO, A. M. M.; DE BARCELLOS COELHO, A. L. M. Referenciais teóricos na pesquisa em ensino de física e o caso da teoria ausubeliana. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA, XVII, Campos do Jordão, 2018.

SCHURTZ, G. Philosophy of Science – A Unified Approach. New York: Routledge, 2013.

Published

2021-03-25

How to Cite

Polito, A. M. M., & de Barcellos Coelho, A. L. M. (2021). A general methodology for the Ausubelian Theory and its application to the development of a subsumption instrument between musical and Physical concepts – Part 1. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 38(1), 325–345. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e74041

Issue

Section

Ensino e aprendizagem de Ciências/Física