A general methodology for the Ausubelian Theory and its application to the development of a subsumption instrument between musical and Physical concepts – Part 1
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e74041Abstract
This work consists in two parts. In the part 1, we present the main ideas for a new general methodology, turned to the application of the basilar principles of the psychological theory of learning of David Ausubel, in order to address its effective realization as a didactic instrument. For that, we proceed to a logical analysis of the so-called subsumption relation and of the conditions of sufficiency and necessity for the subsumption process that the relation intends to realize. Based on this analysis, we develop two theoretical constructs: the schematic prospect of subsumption and the instrument of subsumption. The general methodology was built on these two constructs. The part 2 is presented in the subsequent paper, where we present an example of application of this new methodology, that consists in the development of an instrument of subsumption turned to the teaching of elementary concepts of undulatory physics from musical/acoustic concepts of pitch and of consonance/ dissonance.
References
ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. Tradução: Alfredo Bosi. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
AUSUBEL, D. P. The Acquisition and Retention of Knowledge: a Cognitive View. Dordrecht: Springer Science+Business Media, 2000.
AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Psicologia Educacional. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Interamericana, 1980.
CASSIRER, E. A Filosofia das Formas Simbólicas III – Fenomenologia do Conhecimento. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2011.
DUTRA, L. H. A. Introdução à Teoria da Ciência. Florianópolis: Editora da UFSC, 2017.
GODFREY-SMITH, P. Theory and Reality: an Introduction to the Philosophy of Science. Chicago: University of Chicago Press, 2003.
LOWE, E. J. A Survay of Metaphysics. Oxford: Oxford University Press, 2002.
LOUX, M. J. Metaphysics: a Contemporary introduction. New York: Routledge, 2006.
MOREIRA, M. A. Unidades de Ensino Potencialmente Significativas – UEPS. Temas de ensino e formação de professores de ciências. Natal, RN: EDUFRN, 2012.
MORTARI, C. A. Introdução à Lógica. São Paulo: Editora UNESP, 2016.
OLAVO, L. S. F.; FERREIRA, M. Teorias da aprendizagem e da educação como referenciais em práticas de ensino: Ausubel e Lipman. Revista do Professor de Física, Brasília, v. 2, n. 2, p. 104-125, 2018. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/12315. Acesso em: 29 fev. 2020.
POLITO, A. M. M.; DE BARCELLOS COELHO, A. L. M. Referenciais teóricos na pesquisa em ensino de física e o caso da teoria ausubeliana. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA, XVII, Campos do Jordão, 2018.
SCHURTZ, G. Philosophy of Science – A Unified Approach. New York: Routledge, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >