Considerations from the history of patriarchy for post-truth times
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1374Abstract
In this essay, I present science as social knowledge, a conception to which the logic dimension of science lies precisely in its social character. Without intersubjective critique, there would be no way to identify and mitigate the effects of those contextual values that end up invading almost all areas of science, from data to hypotheses. I further associate the instances of sexual politics - biology, ideology, family, force, education, religion, psychology - with the robust historical hypothesis of patriarchy as prior to patrilocality and private property. The idea of a political and historical patriarchy sheds light on several issues we deal with in these post-truth times, such as narrative wars, their structure, and political objectives. Preferring the term objectivity over the term truth, I consider that science and education plays a dual role in today's narrative wars, just as it does in sexual politics, and propose that the traditional authoritarian structure of science education could be one of the reasons why people have inclinations towards the current fact-distorting bubbles.
References
ALBUQUERQUE JÚNIOR, D. M. Ser um historiador de verdades: apontamentos sobre uma aporia insuperável do discurso historiográfico. In: RIBEIRO, R.; PINHEIRO, H. (Orgs). Jornalismo em tempos de pós-verdade. ed. Kindle. Fortaleza: Dummar, 2018.
ARENDT, H. Speculations on violence. The New York Review of Books, v. XII, n. 4, 1969.
ARENDT, H. Verdade e Política (1967). In: ARENDT, H. Entre o Passado e o Futuro. ed. Kindle. São Paulo: Perspectiva, 2011.
BEAUVOIR, S. O Segundo Sexo II: A experiência vivida. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1967.
DAVIS, A. Women, race & class. Nova Yorl: Random House, 1981.
DINES, G. Pornland: how porn has hijacked our sexuality. Boston: Beacon Press, 2010.
DUNKER, C. I. L. Em tempos de pós-verdade, o que significa ideologia. In: RIBEIRO, R.; PINHEIRO, H. (Orgs). ed. Kindle. Jornalismo em tempos de pós-verdade. Fortaleza: Dummar, 2018.
EMPOLI, G. D. Os engenheiros do caos. São Paulo: Vestígio, 2019.
ENGELS, F. A origem da família, da propriedade privada e do estado. São Paulo: Boitempo, 2019.
HACKING, I. Representar e Intervir: tópicos introdutórios de filosofia da ciência natural. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2012.
KUHN, T. S. A Estrutura das Revoluções Científicas. São Paulo: Perspectiva, 2006.
KUHN, T. S. Objectividade, juízos de valor e escolha teórica. In: KUHN, T. S. A Tensão Essencial. Lisboa: Edições 70, 2009. p. 363.
LAUDAN, L. Science and Values: the aims of Science and their role in scientific debate. Berkeley, Los Angeles: University of California Press, 1984.
LERNER, G. The creation of patriarchy. Nova York, Oxford: Oxford University Press, 1986.
LERNER, G. The creation of feminist consciousness: from de middle ages to eighteen-seventy. Nova York, Oxford: Oxford University Press, 1993.
LÉVI-STRAUSS, C. As estruturas elementares do parentesco. Petrópolis: Vozes, 1982.
LONGINO, H. E. Science as social knowledge: values and objectivity in scientific inquiry. Princeton: Princeton University Press, 1990.
MILLETT, K. Sexual politics. Nova York: Simon&Schuster, 2000.
NYE, A. Teoria feminista e as filosofias do homem. Rio de Janeiro: Editora Rosa dos Tempos, 1995.
OFFEN, K. M. European Feminisms, 1700-1950: a political history. Stanford; Stanford University Press, 2000.
OXFAM INTERNATIONAL. Time to care: unpaid and underpaid care work and the global inequality crisis. Oxford: Oxfam GB, 2020.
PATTERSON, O. Slavery and social death: a comparative study. Cambridge: Harvard University Press, 1982.
PILATI, R. Ciência e pseudociência: por que acreditamos naquilo em que queremos acreditar. São Paulo: Contexto, 2018.
SAINI, A. Inferior: The True Power of Women and the Science that Shows It. ed. Kindle. Londres: 4th Estate, 2017.
SANTAELLA, L. A Pós-Verdade é verdadeira ou falsa? Barueri: Estação das Letras e Cores, 2018.
SCHIENBINGER, L. O feminismo mudou a ciência? Bauru: EDUSC, 2001.
STANLEY, J. Como funciona o fascismo: A política do “nós” e “eles”. Porto Alegre: L&PM, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >