The Hydrostatic Balance and Archimedes' Principle: impacts of a didactic sequence based on primary sources from the History of Science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2025.e100286

Keywords:

Archimedes' Principle, Hydrostatic Balance, Historical Experiment, Primary Sources

Abstract

In teaching materials, regarding Archimedes' Principle, the reproduction of the pseudo-history related to the problem of the adulteration of the crown of the king of Syracuse, narrated in the work De Architectura, by Marcus Vitruvius, is still noted. This narrative attributes to Archimedes a method that is contradictory to historical evidence, imprecise and physically unfeasible. In his work La Bilancetta, Galileo suggested that Archimedes would have used a Hydrostatic Balance to solve the crown problem. From a didactic point of view, the discussion of this mechanism can favor the approach to the concept of buoyancy and Archimedes' Principle. Thus, we planned and applied, in the context of Basic Education, a didactic sequence based on the discussion of primary sources from Vitruvius and Galileo, and the reproduction of a Hydrostatic Balance as a historical experiment. In this work, we discuss the educational impact of the proposal, based on the analysis of responses from students who participated in this intervention to a research instrument.

Author Biographies

Erisvaldo Ramalho dos Santos Júnior, Instituto Federal do Piauí

Licenciado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte e Mestre em Ensino de Física pelo Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Atualmente é professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí - Campus Correntes. 

Juliana Mesquita Hidalgo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

É bacharel em Física pela Universidade Estadual de Campinas (1998), mestre em Historia da Ciência (2001/FAPESP) e doutora em Filosofia/ Filosofia da Ciência (2005/FAPESP) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Realizou estágios de pós-doutoramento na UNICAMP (2005-2007/FAPESP) e na PUC-SP (2007-2008/FAPESP). Foi coordenadora de área do PIBID-Física CAPES na Universidade Federal do Rio Grande do Norte entre 2010 e 2012. Atualmente é professora pesquisadora no Departamento de Física Teórica e Experimental da Universidade Federal do Rio Grande do Norte e membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática. Atua principalmente nas áreas de História da Ciência, História e Filosofia da Ciência no Ensino e Natureza da Ciência (www.hfcjhidalgo.com). É integrante do Grupo de História, Teoria e Ensino de Ciências da Universidade de São Paulo (www.ghtc.usp.br).

References

ABD-EL-KHALICK, F.; LEDERMAN, N. The Influence of history of science courses on students' views of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, v. 10, n. 37, p. 1057-1095, 2000.

ALLCHIN, D. Scientific myth‐conceptions. Science education, v. 87, n. 3, p. 329-351, 2003.

ASSIS, A. K. T. Sobre os corpos flutuantes, tradução comentada de um texto de Arquimedes. Revista da SBHC, n. 16, p. 69-80, 1996.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.

BATISTA, G. L. F.; DRUMMOND, J. M. H. F.; FREITAS, D. B. Fontes primárias no ensino de física: considerações e exemplos de propostas. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 32, p. 663-702, 2015.

CARVALHO, A. M. P. As práticas experimentais no ensino de física. In: CARVALHO, A. M. P.; RICARDO, E.; SASSERON, L. H.; ABIB, M. L. V. S.; PIETROCOLA, M. (Org.) Ensino de Física. São Paulo: Editora Cengage, 2010. cap. 3, p. 53-77.

CLOUGH, M. P.; OLSON, J. K. Teaching and assessing the nature of science: an introduction. Science & Education, v. 17, p. 143-145. 2008.

EL-HANI, C. N.; FREIRE JUNIOR, O.; TEIXEIRA, E. S. A influência de uma abordagem contextual sobre as concepções acerca da natureza da ciência de estudantes de física. Ciência & Educação, v. 15, n. 3, p. 529-556. 2009.

FORATO, T. M. C. A natureza da ciência como saber escolar: um estudo de caso a partir da história da luz. 2009. 420 f. Tese (Faculdade de Educação) - USP, São Paulo.

FORATO, T. C. M.; MARTINS, R. de A.; PIETROCOLA, M. Enfrentando obstáculos na transposição didática da história da ciência para a sala de aula. In: PEDUZZI, L. O. Q.; MARTINS, A. F. P.; FERREIRA, J. M. H. (Org.) Temas de história e filosofia da ciência no ensino. Natal: EDUFRN, 2012. cap. 5, p. 123-154.

GALILEI, G. La bilancetta – A pequena balança ou Balança Hidrostática. Tradução: P. Lucie. Cadernos de História e Filosofia da Ciência, v. 9, p. 105-107, 1986.

HIDALGO, J. M.; QUEIROZ, D. DE M.; OLIVEIRA, M. C. J. DE. A História da Ciência no PNLD 2018: o Princípio de Arquimedes como estudo de caso. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 38, n. 2, p. 1251-1281, 2021.

LUCIE, P. Galileu e a tradição arquimedeana – La Bilancetta. Cadernos de História e Filosofia da Ciência, v. 9, p. 95-104, 1986.

MARTINS, R. de A. Arquimedes e a coroa do Rei: problemas históricos. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 17, n. 2, p. 115-121, 2000.

MARTINS, R. de A. Introdução: a história das ciências e seus usos na educação. In: SILVA, C. C. (Org) Estudos de história e filosofia das ciências: subsídios para aplicação no ensino. São Paulo: Editora Livraria da Física, p. 17-30, 2006.

MCCOMAS, W. F. Seeking historical examples to illustrate key aspects of the Nature of Science. Science & Education, v. 17, p. 249-263, 2008.

MENDONÇA, P. C. C. De que conhecimento sobre Natureza da Ciência estamos falando? Ciência & Educação, v. 26, e20003, 2020.

MOURA, C.; GUERRA, A. Conflitos em abordagens históricas para temas consolidados na ciência escolar: um estudo de caso sobre os modelos atômicos. Revista Tecné, Episteme y Didaxis, número extraordinário, p. 851-857, 2016.

MUENCHEN, C.; DELIZOICOV, D. Os três momentos pedagógicos e o contexto de produção do livro “Física”. Ciência & Educação, v. 20, n. 3, p. 617-638, 2014.

ORTEGA, D., MOURA, B. A. Uma abordagem histórica da reflexão e da refração da luz. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 42, e20190114, 2020.

PEDUZZI, L. O. Q.; RAICIK, A. C. Sobre a natureza da ciência: asserções comentadas para uma articulação com a história da ciência. Investigações em Ensino de Ciências, v. 25, n. 2, p. 19-55, 2020.

SANTOS JÚNIOR, E. R. O Princípio de Arquimedes no Ensino Médio: a Balança Hidrostática e o Paradoxo de Galileu. 2023. 258 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Física em Rede Nacional) - Escola de Ciências e Tecnologia, UFRN, Natal.

SASSERON, L. H.; NASCIMENTO, V. B.; CARVALHO, A. M. P. O Uso de Textos Históricos Visando a Alfabetização Científica. In: BELTRAN, M. H. R.; SAITO, F.; SANTOS, R. N.; WUO, W. (Org) História da Ciência e Ensino. São Paulo: Ed. Livraria da Física, 2009. p. 97-106.

SILVA, A. P. B.; GUERRA, A. História da Ciência e Ensino: Fontes Primárias e propostas para sala de aula. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2015.

SILVEIRA, F. L.; MEDEIROS, A. O paradoxo hidrostático de Galileu e a lei de Arquimedes. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 26, n. 2, p. 273-294, ago. 2009.

VITRUVIUS, M. P. De Architectura IX. In: COHEN, M. R.; DRABKIN, I. E. (Org) A Source Book in Greek Science. Cambridge, Massachusetts: Havard University Press, 1958. p. 238-239.

WINEBURG, S. Teaching Historical Thinking Using Primary Sources. Teaching with Primary Sources Quarterly, v. 3, n. 1, p. 01-08, 2010.

Published

2025-05-12

How to Cite

Santos Júnior, E. R. dos, & Hidalgo, J. M. (2025). The Hydrostatic Balance and Archimedes’ Principle: impacts of a didactic sequence based on primary sources from the History of Science . Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 42(1), 195–230. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2025.e100286

Issue

Section

História, Filosofia e Sociologia da Ciência e Ensino de Ciências/Física