Peer Instruction and Vygotsky: an approximation from an astronomy course in higher education
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n1p127Abstract
This paper is the result of a master's degree research whose objective was to analyze the approximations between Vygotsky's social interactionist theory and the active methodology Peer Instruction. In this sense the study was conducted by applying the methodology in an astronomy course in higher education. Due to its extension and complexity, we present a subset of the results relating to the approximation between practice and theory, focusing on the converging points found in the application of the proposal. We also present an analysis of the assessment made by the students about the use of the methodology in the discipline, in which the approximations between the methodological assumptions and the main concepts of Vygotsky’s theory were made. It is noted that, although in the genesis of Peer Instruction such theoretical foundations have not been found, the effectiveness of the methodology can be supported by the learning theory developed by Vygotsky.
References
ARAUJO; I. S.; MAZUR, E. Instrução pelos Colegas e Ensino sob Medida: uma proposta para o engajamento dos alunos no processo de Ensino-Aprendizagem de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 30, n. 2, p. 362-384, 2013.
BAUMAN, Z. Os desafios da educação: aprender a caminhar sobre as areias movediças. Cadernos de Pesquisa, v. 39, n. 137, p. 661-684, 2009.
BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-30, 2011.
CROUCH, C. H.; MAZUR, E. Peer Instruction: Ten years of experience and results. American Journal of Physics, v. 69, n. 9, p. 970-977, 2001.
DARSIE, M. M. P. Perspectivas Epistemológicas e suas Implicações no Processo de Ensino e Aprendizagem. Uniciências, v. 3, n. 1, p. 9-21, 1999.
DIESEL, A.; BALDEZ, A. L. S.; MARTINS, S. N. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Thema, v. 14, n. 1, p. 268-288, 2017.
GASPAR, A. Cinquenta anos de ensino de física: muitos equívocos, alguns acertos e a necessidade de recolocar o professor no centro do processo educacional. Educação: Revista de Estudos da Educação, v. 13, n. 21, p. 71-91, 2004.
GAUTHIER, C. Da pedagogia tradicional à pedagogia nova. In: GAUTHIER, C.; TARDIF, M. A Pedagogia: Teorias e práticas da Antiguidade aos nossos dias. Petrópolis: Vozes, 2010. Cap 6, p. 153-175.
GREEN, P. J. Peer Instruction for Astronomy. Upper Saddle River: Pearson, 2003. 178 p.
JAMES, M. C. The effect of grading incentive on student discourse in Peer Instruction. American Journal of Physics, v. 74, n. 8, p.689-691, 2006.
LANGHI. R.; NARDI, R. Justificativas para o ensino de Astronomia: o que dizem os pesquisadores brasileiros? Revista Brasileira de Pesquisa em Educação, v. 15, n. 4, p. 41-59, 2014.
LANGHI, R.; OLIVEIRA, F. A.; VILAÇA, J. Formação reflexiva de professores em Astronomia: indicadores que contribuem no processo. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 35, n. 2, p. 461-477, 2018.
LENAERTS, J.; WIEME, W.; VAN ZELE, E. Peer Instruction: a case study for an introductory magnetism course. European Journal of Physics, v. 24, n. 1, p. 7-14, 2002.
MAZUR, E. Peer Instruction: A Revolução da Aprendizagem Ativa. Porto Alegre: Penso, 2015. 252 p.
MAZUR, E. WATKINS, J. Just-in-Time Teaching and Peer Instruction. In: SMIKINS, S. MAIER, M. (Eds.). Just-in-Time Teaching: Across the Disciplines, and Across the Academy. Stylus Publishing. p. 39-62. 2009.
MÜLLER, M. G. Metodologias Interativas de Ensino na Formação de Professores de Física: Um Estudo de Caso com o Peer Instruction. 2013. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre.
MÜLLER, M. G.; ARAUJO, I. S.; VEIT, E. A.; SCHELL, J. Uma revisão da literatura acerca da implementação da metodologia interativa de ensino Peer Instruction (1991 a 2015). Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 39, n. 3, e3403, 2017.
NEVES, R. A.; DAMIANI, M. F. Vygotsky e as teorias da aprendizagem. UNIrevista, v. 1, n. 2, p. 1-10, 2006.
OLIVEIRA, M. K. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento um processo sócio-histórico. 5. ed. São Paulo: Scipione, 2010. 112 p.
REGO, T. C. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. Petrópolis: Vozes, 2013. 139 p.
SCARINCI, A. L.; PACCA, J. L. A. Um curso de astronomia e as pré-concepções dos alunos. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 28, n. 1, p. 89-99, 2006.
SMITH, M. K.; WOOD, W.B.; ADAMS, W.K.; WIEMAN C.; KNIGHT, J.K.; GUILD, N.; SU, T.T. Why Peer Discussion Improves Student Performance on In-Class Concept Questions. Science, v. 323, n. 5910, p. 122-124, 2009.
SMITH, M. K.; WOOD, W.B.; KRAUTER, K.; KNIGHT, J.K. Combining Peer Discussions with Instructor Explanation Increases Student Learning from In-Class Concept Questions. CBE – Life Sciences Education, v. 10, n. 1, p. 55-63, 2011.
SOBREIRA, P. H. A. Astronomia no Ensino de Geografia – análise crítica nos livros didáticos de Geografia. 2002. 276 p. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo.
SOLER, D. R.; LEITE, C. Importância e justificativas para o ensino de Astronomia: Um olhar para as pesquisas da área. In: Simpósio Nacional de Educação em Astronomia, 2, 2012, São Paulo. Disponível em: <http://snea2012.vitis.uspnet.usp.br/sites/default/files/ SNEA2012_ TCO21.pdf>. Acesso em: 13 mai 2019.
VICKREY, T.; ROSPLOCH, K.; RAHMANIAN, R.; PILARZ, M.; STAINS, M. Research-Based Implementation of Peer Instruction: A Literature Review. CBE – Life Sciences Education, v. 14, n. 1, p. 1-11, 2015.
VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1984. 181 p.
VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 12. ed. São Paulo: Ícone Editora, 2012. 227 p.
VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009. 496 p.
WESTBROOK, R. B. Da pedagogia tradicional à pedagogia nova. In: GAUTHIER, C.; TARDIF, M. A Pedagogia: Teorias e práticas da Antiguidade aos nossos dias. Petrópolis: Vozes, 2010, Cap. 6, p. 184-192.
WOOD, W. B. Innovations in Teaching Undergraduate Biology and Why We Need Them. Annual Review of Cell and Developmental Biology, v. 25, p. 93-112, 2009.
ZINGARO, D.; PORTER, L. Peer Instruction in computing: The value of instructor intervention. Computers & Education, v. 71, p. 87-96, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >