Challenges of teaching photojournalism in the digital culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-6924.2020v17n2p197

Abstract

This article describes changes in the teaching-learning process of photojournalism from the teaching experience in a Brazilian public university in the last 14 years, covering from the transition from analog to digital techniques to the consolidation of digital technology. The findings of this experience are interpreted in the light of the theories surrounding visual culture, deepening these questions about the coercion to the imaginary introduced by the intertwining of new image production technologies and photojournalism routines. Some images recently produced within the practical activities of the photojournalism disciplines are presented as examples. It is concluded that the teaching of photojournalism brings constant technical challenges, but above all ethical, in the increasing complexity of the concepts of truth and authorship in the context of digital culture. 

Author Biography

Ana Taís Martins, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Programa de Pós-Graduação em Comunicação.

Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e do Departamento de Comunicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Doutora em Ciências da Comunicação pela ECA/USP com pós-doutorado em Filosofia da Imagem pela Université de Lyon III.

References

ALVES, José Matias & ATAÍDE E MELO, Ana Luísa C. Fernandes de. Contributos para a compreensão das práticas pedagógicas no ensino superior – um estudo exploratório sobre a autoperceção dos docentes. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, v. 12, 2012, p. 125-149.

AQUINO, Agda Patrícia Pontes de. Jornalismo sem foco: a ausência da fotografia nas novas diretrizes do Mec para os cursos de jornalismo. ANAIS do XXIV Encontro de Pesquisa Educacional do Nordeste – Reunião Cientifica Regional da ANPEd. João Pessoa, Universidade Federal da Paraíba, 2018.

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de graduação em Jornalismo. Ministério da Educação, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=14242-rces001-13&category_slug=setembro-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 17 set. 2020.

CUNHA, Maria Isabel da. Diferentes olhares sobre as práticas pedagógicas no Ensino Superior: a docência e sua formação. Educação. Porto Alegre – RS, ano XXVII, n. 3 (54), p. 525-536, Set./Dez. 2004

DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico. Campinas: Papirus, 1993.

FATORELLI, Antonio. Fotografia e modernidade. In: SAMAIN, Etienne (Org.). O Fotográfico. São Paulo: Hucitec, 2005.

FONTCUBERTA, Joan. O beijo de Judas. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2010. Edição do Kindle.

GUNTHERT, André. L’image partagée. La photographie numérique. Paris: Éditions Textuel, 2015.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2008.

MACHADO, Arlindo. A ilusão especular: introdução à fotografia. São Paulo: Funarte; Brasiliense, 1984.

MEDITSCH, E. A formação para a praxis profissional do jornalista: uma experiência brasileira inspirada em Paulo Freire. Comunicação e Sociedade, v. 5, p. 25, 21 dez. 2012.

MITCHELL, William J. The reconfigured eye: visual truth in the post-photographic era. Cambridge: MIT Press, 1992.

SILVA Jr., José Afonso da. Cinco hipóteses sobre o fotojornalismo em cenários de convergência. Discursos Fotográficos, Londrina, v. 8, n. 12, p. 31-52, jan./jun. 2012 | DOI 10.5433/1984-7939.2012v8n12p31.

SILVA Jr., José Afonso da. O segundo clique da fotografia. Entre o registro e o compartilhamento. Discursos Fotográficos, Londrina, v. 13, n. 22, p. 147-168, jan./jul. 2017 | DOI10.5433/1984-7939.2017v13n22p147.

SOUSA, Jorge Pedro. Uma história crítica do fotojornalismo ocidental. Chapecó: Argos. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2004.

Published

2020-12-18