Professional training and labor of world: an analysis of the lack of performance of bachelor’s degree in Physical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e80283

Keywords:

Graduate school, Education, Service quality, New technologies

Abstract

This investigation aimed to identify and analyze the justifications that lead bachelors in Physical Education to not work in the area of ??initial training. The research adopted interlocution with references based on historical-dialectical materialism. It was carried out at a large university, located in the interior of the state of São Paulo, Brazil. All graduates of the Bachelor's Degree in Physical Education, in the 2015-2018 period, were invited, by email, to answer a questionnaire on Google Forms with open and closed questions, 56 of whom contributed to the investigation. The results pointed that just over half of the participants are working in the area (64.30%). Of those who aren’t working, the main justifications focus on the precarious working conditions, as well as the absence of vacancies and/or opportunities. Finally, of the bachelors, an expressive portion didn’t continue in their studies (53.60%), contradicting the principles for a professional performance based on scientific knowledge.

Author Biographies

Laysson Henrique Ferreira de Souza, Universidade do Oeste Paulista (Unoeste)/Bacharél pelo curso de Educação Física

Graduado em Educação Física pela Universidade do Oeste Paulista (Unoeste).

Pedro Henrique Gibim Pires, Universidade do Oeste Paulista (Unoeste)/Bacharél pelo curso de Educação Física

Graduado pelo curso de Bacharelado em Educação Física pela Universidade do Oeste Paulista (Unoeste).

Marcos Vinicius Francisco, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Campus Regional do Vale do Ivaí (CRV)/Departamento de Ciências do Movimento Humano (DMO); Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE)

Pós-doutor em Educação

Universidade Estadual de Maringá, Departamento de Ciências do Movimento Humano/Programa de Pós-graduação em Educação, Ivaiporã/Maringá, Brasil

Thaís Godoi de Souza, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Campus Regional do Vale do Ivaí (CRV)/ Docente do Departamento de Ciências do Movimento Humano (DMO)

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (PPE/UEM). Professora do curso de Educação UEM/CRV. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Educacionais, Gestão e Financiamento da Educação (GEPEFI/CNPq).

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Published

2021-07-06

How to Cite

SOUZA, Laysson Henrique Ferreira de; PIRES, Pedro Henrique Gibim; FRANCISCO, Marcos Vinicius; SOUZA, Thaís Godoi de. Professional training and labor of world: an analysis of the lack of performance of bachelor’s degree in Physical Education. Motrivivência, Florianópolis, v. 33, n. 64, p. 1–15, 2021. DOI: 10.5007/2175-8042.2021.e80283. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/80283. Acesso em: 28 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos Originais