Physical Education falls on Enem: teacher, do you know what was the most recurrent content between 2009 and 2019?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e83803

Keywords:

Exercise test, Posture, Cycling, Biomechanics, Injury

Abstract

This article presents a documentary research that deals with the identification and analysis of the recurrence of Physical Education in the tests of the National Secondary Education Examination (ENEM) between 2009 and 2019, with an emphasis on the mapping and categorization of issues in each of these years, as well. and on the incidences of the contents of Corporal Culture, also called structuring themes in this work. Among the results, we identified that: 1) we have on average between 7 to 10 questions per test; 2) the applications address an average of 4 structuring themes, with “gymnastics” and “sport” being the most frequent themes and “games and games” having the lowest occurrence; 3) the objects of knowledge: The body in the world of symbols and as a production of culture; Sport; The body and artistic and cultural expression; Physical exercise and health; and Bodily practices and autonomy; respectively, they are the ones that stand out the most in the questions.

Author Biographies

Fernanda Cruvinel Pimentel, Universidade Federal de Goiás

Doutora em Educação pela Universidade de Brasília (UnB); Professora Adjunto A no Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada à Educação da Universidade Federal de Goiás (CEPAE/UFG); 

Leonardo Carlos de Andrade, Instituto Federal Goiano

Mestre em Educação Física pela Faculdade de Educação Física e Dança (FEFD) da Universidade Federal de Goiás (UFG); Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal Goiano (IFGoiano);

Marcus Vinícius Coimbra dos Santos, Secretaria de Educação do Estado de Goiás

Mestre em Direitos Humanos pela Universidade Federal de Goiás (UFG); Professor efetivo da Secretaria de Estado de Educação, Cultura e Esporte e também atua como professor em escolas de ensino médio da rede privada de ensino em Goiás;

References

ANDRADE, Leonardo Carlos de; DUARTE DE ANDRADE, Jéssica da Silva; MOURA, Sérgio de Almeida. Pedagogia histórico-crítica e Educação Física: o ensino das práticas corporais de aventura nos anos iniciais. Motrivivência, Florianópolis, v. 32, n. 63, p. 01-15, jul. 2020.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Ediçoes Loyola. lisboa-Portugual: Edições 70. 2010.

BELTRÃO, José Arlen. A Educação Física na escola do vestibular: as possíveis implicações no ENEM. Movimento. 2014.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Matriz de Referência ENEM. 2020. Disponível em: https://download.inep.gov.br/download/enem/matriz_referencia.pdf. Acessado em: 07 de setembro de 2021.

FERNANDES, Anoel; RODRIGUES, Heitor Andrade; NORDON, Tiago Aparecido. A inserção dos conteúdos de Educação Física no ENEM: Entre a valorização do componente curricular e as contradições da democracia. Motrivivência, ano XXV, n.40, jun/2013.

FRACHI, Silvester; FERREIRA, Caroline Foggiato; FAGUNDES, Felipe Menezes. Educação Física no ENEM: Valorização da cultura corporal? Anais do VI Seminário Nacional de Pesquisa em Educação, XVI Fórum Nacional de Educação, II Fórum Nacional de Educação. XVII Seminário Regional da Educação Básica. Abril/2016.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Vol. 5. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.

KOSIK, Karel. Dialética do Concreto. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1995.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Ideologia Alemã. São Paulo: Boitempo, 2007.

NETTO, José Paulo. Introdução ao estudo do método de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

NOVAES, R. C. A educação física no exame nacional do ensino médio. Dissertação (mestrado). Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Centro de Educação e Humanidades. Instituto de Educação Física e Desportos. 2015.

PEREIRA, A. I. A educação física: Análise dos conteúdos das questões de educação física nas provas do ENEM de 2009-2012. Trabalho de conclusão de curso. Universidade Estadual Paulista – Julio de Mesquita Filho. Instituto de Biociências, Rio Claro, São Paulo, Brasil. 2015.

PEREIRA, E. M.L; BARBOSA, R. R. G.; GÓIS, P. K. M. A Educação Física no ENEM: Análise dos conteúdos das questões de Educação Física nas provas do ENEM de 2014-2018. Anais do VI Congresso Nacional de Educação. 2019.

PONTES JUNIOR, José Airton de Freita, et al. Análise qualitativa dos itens de Educação Física via descritores do Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM). HOLOS, vol. 8, 2017, pp. 248-263, 2017.

PONTES JUNIOR, José Airton de Freita; SOUSA, Leandro Araújo de; SILVA, Ana Géssica da. Itens de educação física no Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) via taxonomia de Bloom. Em Anais do VI Congresso Internacional em Avaliação Internacional, 5-7 Nov. Fortaleza-CE, Brasil. 2015.

SANTOS, Marcus Coimbra dos. A linguagem corporal no Enem: possibilidades para uma abordagem progressista em Educação Física. Anais do X Seminário de Estudos e Pesquisas em Formação Profissional no Campo da Educação Física e XII Semana Científica da FEFD/UFG. Outubro/2018.

SOARES, Carmem Lucia. et al. Metodologia do Ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

ZAGHI, Flávio Henrique Lara da Silveira. Educação física escolar e a prova do ENEM: convergências e divergências. Dissertação (mestrado). Universidade Federal do Triangulo Mineiro, Uberaba. Minas Gerais, 2014.

SHULGIN, Viktor Nikholaevic. Rumo ao politecnismo. São Paulo,Expressão Popular, 2013.

Published

2022-04-19

How to Cite

Pimentel, F. C., Carlos de Andrade, L., & Vinícius Coimbra dos Santos, M. (2022). Physical Education falls on Enem: teacher, do you know what was the most recurrent content between 2009 and 2019?. Motrivivência, 34(65). https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e83803

Issue

Section

Artigos Originais