The body represented in the performances of Carla Borba and Letícia Parente and the interconnections between body art and Physical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2025.e102168

Keywords:

Body art, Body, Phenomenology, Physical education

Abstract

This article is a reflective study examining body art as a technique within contemporary art, with the body serving as a medium of expression and meaning. It focuses on the performances of Letícia Parente and Carla Borba, aiming to analyze the insights revealed about the body in these performances and to discuss how these insights can enhance the understanding of the body in Physical Education. Methodologically, the study employs Maurice Merleau-Ponty's phenomenology to describe, interpret, and understand three of the artists' performances. The findings highlight discussions on body language and performance, as well as critiques of stereotypes that reduce the female body to an object and societal standards that are sometimes reinforced by Physical Education. It concludes that the language of gesture and the aesthetic experience of body art have the potential to broaden the understanding of the body in Physical Education, recognizing the body as a domain of diverse and multifaceted knowledge.

Author Biographies

Bruno Erick de Melo Fernandes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Graduado em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte; Mestrando em Educação Física também pela UFRN, Técnico em Informática pelo Instituto Federal do Rio Grande do Norte; pesquisador vinculado ao Grupo de Pesquisa Estesia - Corpo, Fenomenologia e Movimento e Laboratório Visibilidades do Corpo e da Cultura de Movimento.

Terezinha Petrucia Nóbrega, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Graduada em Educação Física (1989) e em Filosofia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1995). Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1995) e doutorado em Filosofia da Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (1999). Realização de estágio Pós-Doutoral na Puc/São Paulo (março a agosto de 2009), na área de filosofia e na Université de Montpelllier (II e III), no período de agosto de 2009 a fevereiro de 2010, com bolsa Capes nas áreas de Filosofia, Educação e Educação Física. Professora Convidada da Université de Montpellier, Institut de Formation de Maîtres (2011). Realizou Estágio de Pesquisa Sênior/Pós-Doutoral na École Normale Superieur de Paris ( 2014-2016), com bolsa Capes Estágio Sênior (2014-2015) e CNPq ( 2015-2016).Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação Física (2011- 2013; 2016-2018). Foi Coordenadora do curso de Licenciatura em EF (2021). ;Atualmente é Professora Titular da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, coordenadora do Grupo de Pesquisa Estesia: corpo, fenomenologia e movimento e do Laboratório Ver - Visibilidades do Corpo e da Cultura de Movimento. Bolsista de Produtividade em Pesquisa CNPq. Bolsista Programme Directeurs dEtudes Associés DEA 2023/ FONDATION DES SCIENCES HUMAINES DE PARIS. Residência em Clínica Psicanalítica no EPSI.

Rosie Marie Nascimento Medeiros, Federal University of Rio Grande do Norte

She has a degree in Physical Education from the Federal University of Rio Grande do Norte (2002); a Master's and Doctorate in Education from the Graduate Program in Education at the Federal University of Rio Grande do Norte (2005; 2008). She is currently an Associate Professor in the Department of Physical Education at UFRN. She supervises the Postgraduate Programs in Physical Education (PPGEF) and Education (PPGED) at the Federal University of Rio Grande do Norte. She is vice-coordinator of the Body, Phenomenology and Movement Research Group (ESTESIA). She is the author of the book “An education woven into the body” and artistic director of the Parafolcórico Group at UFRN. She works mainly on the following subjects: Body, Culture, Dance, Aesthetics, Physical Education, Education.

References

ABRAMOVIC, Marina. Uma arte feita de verdade: vulnerabilidade e conexão. TED Conference. 2015. Disponível em: https://www.ted.com/talks/marina_abramovic_an_art_made_of_trust_vulnerability_and_connection?subtitle=en. Acesso em 21 de maio de 2023.

BAHIANA, Mariane; SOUZA, Anna de; BRITO, Leandro; FONSECA, Michele. In: LARA, Larissa, ATHAYDE, Pedro, MENDES, Isabel B. de S (org). O que pode o corpo? Saberes e práticas da Educação Física e Ciências do Esporte. Maringá: Eduem, 2021.

BAPTISTA, Tadeu João Ribeiro; GAMA, Augusto.; LIMA, Marisa Monte de; BRITO, Jaqueline. Análise sobre o corpo nos anais do Congresso Brasileiro de Ciências do esporte (CONBRACE). SciELO Preprints , 2022. DOI: 10.1590/SciELOPreprints.4942. Disponível em: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/4942. Acesso em: 29 out. 2023.

BORBA, Carla. Demonstração. [S.I]. Disponível em: www.carlaborba.com.br/Statement. Acesso em 10 de maio de 2022.

BORBA, Carla. 7 cabeças. [S.I]. Disponível em: www.carlaborba.com.br/7-Cabecas-7-Heads. Acesso em 10 de maio de 2022.

BUTLER, Judith. Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. Routledge, 1990.

DOMINGUES, Diana (Org.). A Arte no Século XXI: a humanização das tecnologias. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1997.

DOMINGUES, Diana. Arte e vida no século XXI: tecnologia, ciência e criatividade. São Paulo: Editora UNESP, 2003.

DONATO, Antonio; TONELLI, Leonardo. A resistência do corpo. Revista Tempos e espaços em educação. São Cristóvão, Sergipe, Brasil, v. 12, n. 28, p. 49-62, jan./mar. 2019.

EHRENBERG, Mônica. A linguagem da cultura corporal sob o olhar de professores da educação infantil. Pro-Posições, v. 25, n. 1, p. 181–198, jan. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-73072014000100010. Acesso em 18 de jul. de 2023.

FATURETO, Fernanda. Ficção e realidade: videografias em Letícia Parente. Revista Arte e Contexto, v 1, n 2, nov de 2013. ISSN 2318-5538. Disponível em: http://artcontexto.com.br/artigo-edicao02_ficcao_realidade.html. Acesso em 03 de jul. de 2023.

FREY, Tales. Diálogos com Amelia Jones: Avaliações sobre Identidade, ‘Body Art’ e Documentação de Ações Performativas. eRevista Performatus, Inhumas, ano 1, n. 5, jul. 2013. ISSN: 2316-8102.

GHISLENI, Pâmela C.; LUCAS, Douglas. EU-PELE: O corpo feminino como lugar de significação e empoderamento da mulher. Ijuí, RS: Salão do Conhecimento, 2016.

GLUSBERG, Jorge. A arte da performance. São Paulo: Editora Perspectiva, 2003.

GOELLNER, Silvana; GUIMARÃES, Aline; MACEDO, Christiane. In: SILVA, Fabiane F. da; MELLO, Elena M. B. (org). Corpos, gêneros, sexualidade e relações étnico-raciais na educação. Uruguaiana, RS: UNIPAMPA, 2011.

GÓMEZ, Clara; ROCHA, Mariani da. Construindo e padronizando: um estudo histórico-cultural sobre corpos femininos. Áskesis, São Carlos, SP, v. 7, n. 2, p. 38-51, 23 de nov. de 2019. Disponível em: https://www.revistaaskesis.ufscar.br/index.php/askesis/article/view/374. Acesso em: 10 de maio de 2022.

JEUDY, Henri-Pierre. O corpo como objeto de arte. São Paulo, SP. Estação Liberdade, 2002. ISBN 85-7448-065-7.

LE BRETON, David. Adeus ao corpo: Antropologia e sociedade. Campinas, SP: Papirus, 2003.

LOPES, Rodrigo. Corpo e performance na videoarte brasileira: Letícia Parente, Analívia Cordeiro e Otávio Donasci. João Pessoa,UFPB v. 12 n. 1, jan-jun/2021.

MEDEIROS, Rosie Marie Nascimento de. A body art e a produção de subjetividades. Dissertação de Mestrado, PPGED, Natal, 2005.

PARENTE, André. “ALÔ, É A LETÍCIA?”. eRevista Performatus, Inhumas, ano 2, n. 8, jan. 2014. ISSN: 2316-8102

NÓBREGA, Terezinha Petrucia da; MEDEIROS, Rosie Marie Nascimento de. A palavra é gesto: reflexões estéticas sobre o corpo. Motriz, Rio Claro, v.15 n.3 p.723-728, jul./set. 2009.

NÓBREGA, Terezinha Petrucia da; MEDEIROS, Rosie Marie Nascimento de. Corpos do tango: reflexões sobre gestos e cultura de movimento. IN: LUCENA, R.F., SOUZA E. F. (Orgs) Educação Física, Esporte e Sociedade. JP: Editora Universitária UFPB, 2003, p. 131-143.

NÓBREGA, Terezinha Petrucia da. Corporeidade e Educação Física: do corpo-objeto ao corpo-sujeito. 2 ed. Natal, RN: EDUFRN, 2000. 112 p.

NÓBREGA, Terezinha Petrucia da. Uma fenomenologia do corpo. São Paulo: Livraria editora da UFRN, 2010.

PEREIRA, Marcelo. Performance e educação: relações, significados e contextos de investigação. Educação em Revista, v. 28, n. 1, p. 289–312, mar. 2012

POMPERMAIER, Paulo. Cinco brasileiras que fizeram do corpo um instrumento artístico e político. Revista Cult, São Paulo: Bregantini. Disponível em: https://revistacult.uol.com.br/home/cinco-artistas-brasileiras-corpoinstrumento-artistico. Acesso em 5 de jul. de 2023.

SANTAELLA, Lucia. Corpo e comunicação: sintoma da cultura. São Paulo: Paulus, 2004.

SILVEIRA, Kathleen. O corpo inscrito na criação poética de Letícia Parente. 2016. 101 p. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Ceará, Fortaleza/CE.

ZOBOLI, Fabio; SILVA, Renato Izidoro da. O corpo na Educação Física: Desafios epistemológicos. Revista Atos de Pesquisa em Educação O - PPGE/ME FURB ISSN 1809- 0354 v. 6, n. 2, p. 338-355, mai./ago. 2011.

ZUMTHOR, Paul. Performance, Recepção, Leitura. São Paulo: Ubu, 2018.

Published

2025-02-03

How to Cite

FERNANDES, Bruno Erick de Melo; NÓBREGA, Terezinha Petrucia; MEDEIROS, Rosie Marie Nascimento. The body represented in the performances of Carla Borba and Letícia Parente and the interconnections between body art and Physical Education. Motrivivência, Florianópolis, v. 37, n. 68, p. 1–18, 2025. DOI: 10.5007/2175-8042.2025.e102168. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/102168. Acesso em: 2 apr. 2025.

Issue

Section

Artigos Originais