The sensitive knowledge that emerges from the moving-experience in Mount Roraima
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2025.e106954Keywords:
Sensitive education, Mount roraima, Adventure bodily practices, Epistemology of experience, Sensory autoethnographyAbstract
The purpose of this article is to understand the expedition to Mount Roraima as a formative experience and a field of sensitive knowledge production, articulating adventure bodily practices with Physical Education. The research used a qualitative approach, based on autoethnography, sensory ethnography and anthropology of the senses, taking the body in movement as both a source of data and theory. The journey included nine days and approximately 115 km of trekking, with field diary records and reflexive narrative analysis. The main results show that movement in trekking revealed symbolic and emotional dimensions, where elements such as mud, stones, cold and silence were lived as existential metaphors and pedagogical learnings. The presence of Pemón indigenous guides, their narratives and cosmologies, broadened the understanding of nature as a co-educator. It was found that the experience produced a sensitive epistemology that integrates body, emotion and thought, re-signifying trekking as a pedagogical and ethical practice in dialogue with the ethics of sporting virtue. It is concluded that adventure bodily practices, by displacing the body from traditional contexts, can expand the boundaries of Physical Education, recognizing nature and experience as legitimate formative territories. The main contribution of the study is to propose adventure as an epistemic and pedagogical field, reinforcing the potential of bodily practices in nature for human formation.
References
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 1986.
CASTRO, Edileuza Fernandes. Etnografia sensível: os sentidos e as materialidades da cultura. Curitiba: Appris, 2021.
DUARTE JR., Francisco. Educação e sensibilização: a dimensão estética da formação humana. Campinas: Papirus, 1993.
ELLIS, Carolyn. The Ethnographic I: A Methodological Novel about Autoethnography. Walnut Creek: AltaMira Press, 2004.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
HOWES, David; CLASSEN, Constance; SYNNOTT, Anthony. The Varieties of Sensory Experience: A Sourcebook in the Anthropology of the Senses. Toronto: University of Toronto Press, 1994.
INGOLD, Tim. Being Alive: Essays on Movement, Knowledge and Description. Londres: Routledge, 2011.
KRAMER, Sonia. A infância e sua singularidade: educação do olhar. In: KRAMER, Sonia (org.). Retratos do Cotidiano: Cultura e Educação na Cidade. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 2001.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
KUNZ, Elenor. A pedagogia do movimento humano: uma introdução à prática pedagógica da Educação Física. Ijuí: Editora UNIJUÍ, 2010.
KUNZ, Elenor. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: Editora UNIJUÍ, 1994.
LOUV, Richard. A última criança na natureza: resgatando nossas crianças do transtorno de déficit de natureza. São Paulo: Aquariana, 2019.
PINK, Sarah. Doing Sensory Ethnography. Londres: SAGE, 2009.
RIBEIRO, Gustavo Lins. Globalização, antropologia e política: questões e perspectivas latino-americanas. São Paulo: Editora da UNESP, 2005.
SANTOS, Murilo dos. Autoetnografia: sentidos e práticas de uma escrita de si. Curitiba: CRV, 2017.
SCHOBBENHAUS, C.; COELHO, C. E. S.; VIDOTTI, R. M. Monte Roraima, RR – O Sentinela de Macunaíma. In: SCHOBBENHAUS, C. et al. (org.). Sítios Geológicos e Paleontológicos do Brasil. Brasília: Comissão Brasileira de Sítios Geológicos e Paleobiológicos (SIGEP), 2001. Disponível em: https://sigep.eco.br/sitio038/sitio038_impresso.pdf. Acesso em: 25 abr. 2025.
SERVIÇO GEOLÓGICO DO BRASIL (SGB-CPRM). Monte Roraima. Informe de Geociências, v. 3, n. 1, p. 1-8, mar. 2022. Disponível em: https://rigeo.sgb.gov.br/jspui/bitstream/doc/24299.2/3/informe_deget_v3_n1_mar_2022_monte_roraima.pdf. Acesso em: 25 abr. 2025.
SOUZA, Juliano de; GARCIA, Rui Proença. Trilhando para a felicidade – sobre a presença e alcance da ética da virtude esportiva no domínio do «trekking». ANTROPOlógicas, n. 19, p. 15-29, 2023.
SURDI, A. C.; FREIRE, E. J. S. M.; MELLO, J. P. Corpo e saber sensível: pistas para a educação. HOLOS, Ano 32, v. 3, p. 363-373, 2016. DOI: 10.15628/holos.2016.3739
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Motrivivência

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).
