University extension and teacher education: records of pedagogical practice in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2025.e107844

Keywords:

Field Journal, Early childhood education, Knowledge in physical education

Abstract

This study explores initial training in Physical Education and Pedagogy for professional practice in Early Childhood Education. It involved extension agents from a Brazilian federal university participating in an outreach project that seeks to connect pedagogical practices from Physical Education with those of Early Childhood Education. Their work included planning and playing with children, as well as recording field notes in observation journals. The research aimed to identify what the extension agents documented in these journals throughout 2023. The data were analyzed using content analysis. The results highlight records of the project's activities at school, opportunities for both initial and continuing education, and the challenges and achievements encountered in Early Childhood Education settings. The study concludes that written records can be a valuable tool for raising professional awareness during teacher education.

Author Biographies

Leonardo Pires Prietsch , Universidade Federal do Rio Grande

Acadêmico de Licenciatura em Educação Física da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Membro do Grupo de Pesquisa e Formação em Educação Física (Grupesf - FURG). Bolsista de Iniciação Científica - CNPq

Camilla Thais Barbosa Dantas, Universidade Federal do Rio Grande

Acadêmica de Licenciatura em Educação Física da Universidade Federal do Rio Grande - FURG.  Membro do Grupo de Pesquisa e Formação em Educação Física (Grupesf - FURG). Bolsista de Iniciação Científica/CNPq

Jean Pierre de Oliveira Teixeira, Universidade Federal do Rio Grande

Acadêmico de Licenciatura em Educação Física da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Membro do Grupo de Pesquisa e Formação em Educação Física (Grupesf - FURG).

Larissa Herrmann Zummach , Universidade Federal do Rio Grande

Acadêmica de Licenciatura em Educação Física da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Membro do Grupo de Pesquisa e Formação em Educação Física (Grupesf - FURG).

Luciana Toaldo Gentilini Ávila, Universidade Federal do Rio Grande

Licenciada e Mestre em Educação Física pela Universidade Federal de Pelotas/RS. Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas/RS. Professora Adjunta do Instituto de Educação da Universidade Federal do Rio Grande/RS. Líder do grupo de Pesquisa e Formação em Educação Física (Grupesf - FURG)

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Published

2025-12-02

How to Cite

PRIETSCH , Leonardo Pires; DANTAS, Camilla Thais Barbosa; TEIXEIRA, Jean Pierre de Oliveira; ZUMMACH , Larissa Herrmann; ÁVILA, Luciana Toaldo Gentilini. University extension and teacher education: records of pedagogical practice in early childhood education. Motrivivência, Florianópolis, v. 37, n. 68, p. 1–19, 2025. DOI: 10.5007/2175-8042.2025.e107844. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/107844. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos Originais

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