The dimensions of evaluation in school Physical Education: an analysis of knowledge production

Authors

  • Marcos Santos Ferreira Universidade Gama Filho/Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • João Gabriel de Mello Escola Sesc de Ensino Médio

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2014v26n42p146

Abstract

Thepurpose of this articleis to characterize thescientific literature on evaluationinPhysical Educationandanalyze its contentinrelation tothree dimensions: cognitive, motor, and attitudinal. To this end, it revises ninejournalsof Physical Education in Brazil and analyzes 15 articles. The results indicatethat the mostcited evaluativetoolsare theoretical tests, research papers, practical tests, teacherobservation,and self-evaluation, the last two present inthe threedimensions.Finally, the article emphasizesthe subjectivityin the attitudinal dimensionand a possiblenegligenceon evaluatingthe motor domain.

 

Author Biographies

Marcos Santos Ferreira, Universidade Gama Filho/Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutor emCiências pela ENSP/Fiocruz, professor adjunto da UERJ e da UGF. Interessa-sepelo estudo da promoção da atividade física e da promoção da saúde no âmbito daEducação Física escolar.

João Gabriel de Mello, Escola Sesc de Ensino Médio

Mestre em Educação Física pela Universidade GamaFilho. Professor da Escola Sesc de Ensino Médio.

Published

2014-06-16

How to Cite

Ferreira, M. S., & de Mello, J. G. (2014). The dimensions of evaluation in school Physical Education: an analysis of knowledge production. Motrivivência, 26(42), 146–160. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2014v26n42p146