Reflections on the practice as a component of curriculum course Bachelor of Physical Education University Federal Maranhão

Authors

  • Raffaelle Andressa dos Santos Araujo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão - IFMA, Campus Buriticupu.
  • Meirecele Calíope Leitinho Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE), Fortaleza-CE, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2014v26n43p89

Abstract

In this study, we analyze the practice as Curricular Component (PCC) in the Bachelor of Physical Education, Federal University of Maranhão (UFMA), understood in the curriculum as a space for articulation of theoretically dimensions practice in vocational training. We chose the case study, using survey data collection as bibliographical, documentary analysis and field survey and structured interviews with teachers and students of this course survey. The results showed that the PCC is not developed as proposed in his Pedagogical Project. Conclusively, these problems involve specific training processes for subjects who develop the PCC in the area of Physical Education.

Author Biographies

Raffaelle Andressa dos Santos Araujo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão - IFMA, Campus Buriticupu.

Graduação em Licenciatura em Educação Física pela UFMA (2004), Pós-Graduação Lato Sensu (Especialização em Esporte Escolar pela Universidade de Brasília UNB/CEAD - 2007) e Pós-Graduação Stricto Sensu (Mestrado em Educação UFMA). Doutoranda em Educação pela UECE. Professora de Educação Física na Educação Básica e Tecnológica e Professora do Ensino Superior do IFMA - Campus Buriticupu-MA. Professora convidada da PARFOR-UFMA (Curso de Licenciatura em Educação Física). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas Pedagógicas em Educação Física GEPPEF atuando na organização e desenvolvimento dos principais Eventos de Educação Física no Maranhão.

Meirecele Calíope Leitinho, Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE), Fortaleza-CE, Brasil.

Pós-Doutora pela Universidade de Brasília (UnB)

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE), Fortaleza-CE, Brasil.

Published

2014-11-12

How to Cite

Araujo, R. A. dos S., & Leitinho, M. C. (2014). Reflections on the practice as a component of curriculum course Bachelor of Physical Education University Federal Maranhão. Motrivivência, 26(43), 89–103. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2014v26n43p89