Teaching of martial arts in school Physical Education: an experience in basic education

Authors

  • Raphael Gregory Bazílio Lopes Prefeitura do Município de São Paulo, Secretaria Municipal de Educação. Governo do Estado de São Paulo. Secretaria da Educação. http://orcid.org/0000-0002-0453-4822
  • Tiemi Okimura Kerr Governo do Estado de São Paulo. Secretaria da Educação. Centro Universitário UNISANTAT’ANNA, São Paulo-SP, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2015v27n45p262

Abstract

Brazilian Physical Education is controversial regarding to its contents: while claiming for several possibilities of themes in one hand, we note that in another hand those which are present in daily lessons are portraits of the area in past decades. The study presents possibilities to include Martial Arts’ themes in Physical Education classes for students from the sixth grade in elementary school using games. We proposed a path with four learning situations in which we have sought to understand and experiment the conditional principles of Martial Arts and their classifications by type of contact and distance. Furthermore, this essay aims to break with some recurring paradigms, such as the issue of violence or the need to be an expert in Martial Arts to address them.

Author Biographies

Raphael Gregory Bazílio Lopes, Prefeitura do Município de São Paulo, Secretaria Municipal de Educação. Governo do Estado de São Paulo. Secretaria da Educação.

Professor de Educação Física na Rede Estadual de São Paulo, São Paulo-SP, Brasil.

Professor de Educação Física na Rede Municipal de Ensino de São Paulo, São Paulo-SP, Brasil.

Especialista em Educação Física Escolar - 2013 (Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP, Campinas-SP, Brasil).

Especialista em Ética, Valores e Cidadania na Escola - 2015 (Universidade de São Paulo - USP, São Paulo-SP, Brasil).

Licenciado e Bacharel em Educação Física - 2011 (Universidade São Judas Tadeu - USJT, São Paulo-SP, Brasil).

raphael.gregory@hotmail.com

(11)98724.7085 / (11)3851.9836

Rua Serrana Fluminense, 136

Jardim Peri Alto

CEP 02676-040

São Paulo, SP, Brasil

Tiemi Okimura Kerr, Governo do Estado de São Paulo. Secretaria da Educação. Centro Universitário UNISANTAT’ANNA, São Paulo-SP, Brasil.

Professora de Educação Física na Rede Estadual de São Paulo, São Paulo-SP, Brasil.

Professora do Centro Universitário UNISANTAT’ANNA, São Paulo-SP, Brasil.

Mestre em Pedagogia do Movimento - 2005 (Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo – EEFE/USP, São Paulo-SP, Brasil).

tiemiok@yahoo.com

Published

2015-09-14

How to Cite

Bazílio Lopes, R. G., & Okimura Kerr, T. (2015). Teaching of martial arts in school Physical Education: an experience in basic education. Motrivivência, 27(45), 262–279. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2015v27n45p262