SCHOOL PHYSICAL EDUCATION AND INFORMATION AND COMMUNICATION DIGITAL TECHNOLOGIES AT NATIONAL CURRICULUM COMMON CORE... HOW TO CONNECT!!?

Authors

  • José Ribamar Ferreira Júnior Secretaria Estadual de Educação Básica do Ceará. Mestrando do programa de pós graduação em Educação Física da Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Marcio Romeu Oliveira Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n48p150

Abstract

Our focus in this text is to understand the presence of Digital Technologies of Information and Communication (TDIC) in the National Curriculum Common Base, the scrutiny of the text of Physical Education.For that, we turn to the text of the National Guidelines for Basic Education and the preliminary and final versions of the National Base. We analyze the texts from descriptors Technology, Communication and Media.The presence, absence and inconsistencies show a mismatch with the cultural practices of children and youth in the digital culture and the text produced to the field of Physical Education.So that the text points out the need we understand the necessary presence of these technologies in everyday knowledge and practices of school physical education.

Author Biographies

José Ribamar Ferreira Júnior, Secretaria Estadual de Educação Básica do Ceará. Mestrando do programa de pós graduação em Educação Física da Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Educação Física pela Universidade de Fortaleza (2005), Pós- Graduação a nível de especialização em Educação Física Escolar pela Faculdade Farias Brito(2008) e Gestão e Avaliação da Educação Pública pelo Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Universidade Federal de Juiz de Fora (CAEd/UFJF). Atualmente é estudante do Programa de Pós-graduação em Educação Física, em nível de Mestrado, da Universidade Federal do Rio Grande do Norte .

Marcio Romeu Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutor em Educação. Professor do Departamento de Educação Física da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Membro dos Grupos LEFEM/UFRN e LaboMidia/UFSC.

References

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – Documento preliminar. MEC. Brasília, DF, 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – Documento preliminar – Segunda Versão. MEC. Brasília, DF, 2016.

FANTIN, Mônica. Mídia-educacão: aspectos históricos e teórico-metodológicos. Olhar do Professor. v. 14, n. 1 p.27-40, 2011

FRANCISCHI, Gertrudes Vanessa; ALMEIDA, Claudio Bispo de; MORETTI-PIRES, Rodrigo Otávio. A postura hermenêutica nas pesquisas qualitativas. In: SANTOS, Saray Giovana dos (Org.); MORETTI-PIRES, Rodrigo Otávio (Org.). Métodos e Técnicas de Pesquisa Qualitativa Aplicada à Educação Física. Florianópolis: Tribo Editora da Ilha,2012, pp.83-103.

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência.Tradução de Suzana L. de Alexandria.2ª Ed. São Paulo: Aleph,2009.

LEMOS, André. Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea. Porto Alegre: Sulina, 2015.

MARTIN-BARBERO, Jesus. A comunicação na educação. São Paulo: Contexto, 2014.

MARCONI, Maria Andrade.; LAKATOS; Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica.7 ed. São Paulo: Atlas,2010.

MENDES, Maria Isabel Brandão de Souza; NÓBREGA, Terezinha Petrucia da. Cultura de Movimento: reflexões a Partir Da Relação Entre Corpo, Natureza E Cultura. Pensar a Prática, [S.l.], v. 12, n. 2, ago. 2009.

Published

2016-09-21

How to Cite

FERREIRA JÚNIOR, José Ribamar; OLIVEIRA, Marcio Romeu. SCHOOL PHYSICAL EDUCATION AND INFORMATION AND COMMUNICATION DIGITAL TECHNOLOGIES AT NATIONAL CURRICULUM COMMON CORE... HOW TO CONNECT!!?. Motrivivência, Florianópolis, v. 28, n. 48, p. 150–167, 2016. DOI: 10.5007/2175-8042.2016v28n48p150. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2016v28n48p150. Acesso em: 26 nov. 2024.

Issue

Section

Seção Temática