Analysis of the national common curriculum basis and physical education in focus
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n48p61Abstract
This article analyzes the manuscript of the National Common Curriculum Basis and it comprehends the conception of Physical Education. It identifies the concept attributed to physical education by the National Common Curriculum Basis. Methodologically, it uses a bibliographic and documentary analysis (National Common Curriculum Basis), the dialectic as method and applying content analysis to process data. It verifies that the National Common Curriculum Basis identifies the physical education in the language field and it affiliates to an eclecticism regarding to their conception and specific body of knowledge, generating inconsistency in content and the formative processes of this knowledge field. It concludes that the manuscript materializes an alliance between education and capital, defending the central hierarchical groups’ interests, transforming the right to education in marketing service.
References
ALVES, Nilda. Sobre a possibilidade e a necessidade curricular de uma base nacional comum. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 03 p. 1464 - 1479 out./ dez. 2014.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em 25 de novembro de 2015.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1998. Obra coletiva de autoria da Editora Saraiva com a colaboração de Luiz Roberto Curia, Lívia Céspedes e Juliana Nicoletti. 47. ed. atual. e ampl. São Paulo: Saraiva, 2012. (Coleção Saraiva de legislação).
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional 9394/ 96. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm Acesso em janeiro de 2015.
BRASIL. Planejando a próxima década: conhecendo as 20 metas do PNE. Disponível em http://pne.mec.gov.br/pdf/pne_conhecendo_20_metas.pdf Acesso em 25 de novembro de 2015.
BRASIL. Plano Nacional de Educação decênio 2011-2020. Brasília, Ministério da Educação (MEC), 2010.
CHEPTULIN, Alexandre. A dialética materialista: categorias e leis da dialética. São Paulo: Alfa-Ômega, 1982.
CÓSSIO, Maria de Fátima. Base Comum Nacional: uma discussão para além do currículo. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 03 p. 1570 - 1590 out./ dez. 2014.
COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do Ensino de Educação Física. 2. ed. rev. São Paulo: Cortez, 2012.
DUARTE, Newton. Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós- modernas da teoria Vigotskiana. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2001.
EDLING, Silvia. O conceito de pluralidade no currículo nacional sueco: estudando a impotancia de livros didáticos teóricos de formação de professores para interpretar e constatar as diferentes facetas de violência no trabalho diário de professores. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 03 p. 1530 - 1555 out./ dez. 2014.
ESCOBAR, Micheli Ortega. Coletivo de Autores: a cultura corporal em questão. In: COLETIVO DE AUTORES. (Posfácio). Metodologia do ensino de educação Física. 2. ed. rev. São Paulo: Cortez, 2009.
FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores Empresariais da Educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 33, n. 119, p. 379-404, abr./ jun. 2012.
GEHRES, Adriana de Faria. Dança. In: GONZÁLEZ, Fernando Jaime; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo (org.). Dicionário crítico de educação física. 3. ed. rev. e ampl. Ijuí: Ed. Unijuí, 2014. 680 p.
MACEDO, Elizabeth. Base Nacional Curricular Comum: novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para educação. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 03 p. 1530 - 1555 out./ dez. 2014.
PRADO, Iara Glória Areias. O MEC e a reorganização curricular. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-88392000000100011 Acesso em janeiro de 2015.
PRICE, Todd Alan. Comum pra quem? Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 03. p. 1614 - 1633 out./ dez. 2014.
SÜSSEKIND, Maria Luiza. As (im) possibilidades de uma base comum nacional. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 03 p. 1512 - 1529 out./ dez. 2014.
TAFFAREL, Celi Nelza Zulke. et al. Formação de professores de educação física para a cidade e o campo. Pensar a Prática, Goiânia, v. 9, n. 2, p. 153-179, 2006.
VYGOTSKY, Liev Semiónovich. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VYGOTSKY, Liev Seminiónovich; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alexei Nikolaievich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, Editora da Universidade de São Paulo, 1998, p. 103-117.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).