Corporeality: a base epistemological for action of Physical Education

Authors

  • Wagner Wey Moreira Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM
  • Aline Dessupoio Chaves Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM
  • Regina Maria Rovigati Simoes Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

Abstract

http://dx.doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29n50p202

The School Physical Education  has today the need to associate few terms such as Motricity, Sports Science, Corporeality, if it intends to continue to be a curricular subject in the schools. More than conceptual issues, these terms express values which the physical education teachers must exert their pedagogical role. We must carry an education to work with the body, from doing physical exercise systematized, but that body understood in his socio-historical context biological. The epistemological bases from the concept to refer the term embodiment can resize the jobs of a physical education teacher at education. After all, as humans, we are at the same time fully cultural and biological.

Author Biographies

Wagner Wey Moreira, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

Doutor em Educação  - UNICAMP

Departamento de Ciências do Esporte

Instituto de Ciências da Saúde

Mestrado em Educação e Mestrado em Educação Física

Núcleo de Estudos e Pesquisas em Corporeidade e Pedagogia do Movimento - NUCORPO

Aline Dessupoio Chaves, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

Doutora em Educação Física - USP

Departamento de Ciências do Esporte

Instituto de Ciências da Saúde

Núcleo de Estudos e Pesquisas em Corporeidade e Pedagogia do Movimento - NUCORPO

Regina Maria Rovigati Simoes, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

Doutora em Educação Física - UNICAMP

Departamento de Ciências do Esporte

Instituto de Ciências da Saúde

Mestrado em Educação e Mestrado em Educação Física

Núcleo de Estudos e Pesquisas em Corporeidade e Pedagogia do Movimento - NUCORPO

Published

2017-04-26

How to Cite

Moreira, W. W., Chaves, A. D., & Simoes, R. M. R. (2017). Corporeality: a base epistemological for action of Physical Education. Motrivivência, 29(50), 202–212. Retrieved from https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2017v29n50p202

Issue

Section

Porta Aberta