Construction how to play rational in Physical Education classes

Authors

  • Andrize Ramires Costa Universidade Federal do Pará
  • Thais Emanuelle da Silva Barros Secretaria de Educação do Estado de Santa Catarina
  • Elenor Kunz Professor Visitante da UFSM

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n53p196

Abstract

In this essay we bring main focus is the child who always has great pleasure in “Selfmovement”. The basis for his “Self- movement” is the natural need of the child to play. It turns out that the natural tendency of “ If jogging “ and play the child quickly turns into social and cultural activity by the appropriation of elements of the culture and environment that arise by induction, for the most part , by the imposition of adults accepted activities and recognized by them, finalized pointing Physical Education which often do not allow their own experiences children movement , play and for games of a movement “right “ pregiven and created by third parties, to meet future development undertakings by often one of the most alienating and castrating experiences of freedom and human creativity.

Author Biographies

Andrize Ramires Costa, Universidade Federal do Pará

Doutora em Teoria e Prática Pedagógica pela UFSC.

Professora Adjunta da FEF- ICED- UFPA

Docente do PPEB/UFPA - Programa de Pós-Graduação em Educação Básica

Thais Emanuelle da Silva Barros, Secretaria de Educação do Estado de Santa Catarina

Mestre em Educação Física pela UFSC

Docente da Secretaria de Educação do Estado de Santa Catarina

Elenor Kunz, Professor Visitante da UFSM

Doutor em Educação Física pela Universidade de Hannover

Professor Titular da Universidade Federal de Santa Catarina

Professor Visitante da UFSM

References

ADORNO, T. W. Educação após Auschwitz. In: Educação e Emancipação. 3ª Ed. São Paulo: Paz e Terra. 2003.

AGUIAR, L. Gestalt-terapia com crianças: teoria e prática. São Paulo: Livro Pleno, 2005.

BROUGÈRE, G. Brinquedo e Cultura. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 1997.

COSTA, A. R. CRIANÇAS, o que elas querem e precisam do mundo, do adulto e delas mesmas? Dissertação de mestrado apresentada pela UFSC, Florianópolis, 2011.

HEIJ, P. Grondslagen van, verantwoordbewegingsonderwijs - Filosofischeempedagogischedoordenking van relationeelgefundeerdbewegingsonderwijs. Budel: damon 2006. (Tradução para o alemão: Andreas H. Trebels - Tradução para o português: ElenorKunz)

KUNZ, E. Percepção, sensibilidade e intuição para as possibilidades criativas no esporte.In: Stigger, M. P.; Lovisolo, H (Org.). Esporte de Rendimento e Esporte na Escola. Campinas: Autores Associados, 2009.

KUNZ, E. “Brincar e Se-Movimentar” tempos e espaços na vida da criança. Ijuí: UNIJUÌ, 2015.

MATURANA, Humberto. Amar e Brincar: fundamentos esquecidos do humano do patriarcado à democracia. Humberto Maturana e GerdaVerden-Zöller. São Paulo: Palas Athenas, 2004.

OAKLANDER, Violet. Descobrindo Crianças, a abordagem gestáltica com crianças e adolescentes.São Paulo: Summus editorial, 1980.

OAKLANDER, Violet.VerborgeneSchätzeheben: Wege in die innere Welt Von Kindern und Jugendlichen.Stuttgart: Konzepte der Humanwissenschaften, 2009. SARMENTO, M. J. As Culturas da Infância nas Encruzilhadas da 2.ª Modernidade. In M. J. Sarmento e A. B. Cerisara (orgs.). Crianças e Miúdos. Perspectivas Sociopedagógicas da Infância. Porto: ASA, 2004.

TAMBOER, J.W.J. Philosophie der Bewegungswissenschaften.Hannover: Afra, 1994. (tradução livre pelo ProfºElenorKunz)

TONUCCI, F. Quando as crianças dizem: Agora chega! Porto Alegre: Artmed, 2005.

TREBELS, A.H (1983)- Spielen und Bewegen na Gäreten.Reinbekbei Hamburg, rororo, 1983.

ZUR LIPPE, S. SinnenbewuBtsein: GrundlegungeineranthropologischenÄstheitik.Hamburg: rowohltsenzyklopädie, 1987.

Published

2018-04-19

How to Cite

Costa, A. R., Barros, T. E. da S., & Kunz, E. (2018). Construction how to play rational in Physical Education classes. Motrivivência, 30(53), 196–208. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n53p196

Issue

Section

Porta Aberta

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2