"The expectation is not very good. It's despairate same!" The emotional impact of the pedagogical practice upon teachers in early formation

Authors

  • Izabelle do Nascimento Pereira Colégio Evolução - João Pessoa - PB.
  • Luis Eugênio Martiny Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN
  • Pierre Normando Gomes-da-Silva Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n54p194

Abstract

The goal is to comprehend the link of the impact of the pedagogical practice upon teachers in early formation during the supervised professional internship in Physical Education (EPSEF-UFPB). In a qualitative and descriptive approach, the survey happened among students who were signed up to take the class (EPSEF-UFPB) and collected data by: semi-structured interviews and observation protocols. The content analysis technique was categorical. The results ranged within the following categories: emotions, motivating aspects and planning, The young teachers created positive expectations and overestimated the emotional impact. Their pedagogical actions were influenced by foreseen emotions; planning was made flexible and the excitement to be in the school decreased.

Author Biographies

Izabelle do Nascimento Pereira, Colégio Evolução - João Pessoa - PB.

Graduada em Educação Física pela UFPB

Luis Eugênio Martiny, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN

Mestre em Educação Física pelo programa associado de pós-graduação da UPE/UFPB na linha de pesquisa formação docente e práticas pedagógicas. Professor efetivo do IFRN.

Pierre Normando Gomes-da-Silva, Universidade Federal da Paraíba

Doutor em Educação, Professor associado da UFPB (Educação Física) e professor no Programa Associado de Pós-Graduação em Educação Física UPE/UFPB. Pós doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação Física (UFSM). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Corporeidade, Cultura e Educação (GEPEC/CNPq) e membro do Núcleo de Pesquisa em Educação e Psicanálise (EPSI).

Published

2018-07-27

How to Cite

Pereira, I. do N., Martiny, L. E., & Gomes-da-Silva, P. N. (2018). "The expectation is not very good. It’s despairate same!" The emotional impact of the pedagogical practice upon teachers in early formation. Motrivivência, 30(54), 194–209. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n54p194

Most read articles by the same author(s)