To traffic between territories and high school students: Physical Education, politics and occupation

Authors

  • Vivian Marina Redi Pontin Labjor-Unicamp

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n54p326

Abstract

The purpose of this work is to bring up a discussion about the occupations in schools that have been happening in Brazil in recent years. Its relation with High School is due to a protagonist sketched in such occupations and that gains visibilities and something sayable. The high school student is brought here as a kind of call and connection between politics and physical education. Politics understood here as occupation of the senses, distribution of the sensible and of a common. A minor education policy is therefore created with the aim of dislocating what you look at and say with occupations. It isn't based on an end, on (re)solution, but on questioning intolerables. The power of physical education, in this sense, can be based on the premise that it takes care of body and takes responsibility for that affirmation, choosing affections as what needs to be attentive.

Author Biography

Vivian Marina Redi Pontin, Labjor-Unicamp

Doutora em Ciências Sociais pelo IFCH-Unicamp. Pesquisadora colaboradora do Labjor-Unicamp. Campinas – SP, Brasil. E-mail: vivian_marina@yahoo.com.br

References

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Trad. Luiz B. L. Orlandi e Roberto Machado. Lisboa: Relógio d'Água, 2000.

______. Espinosa: filosofia prática. Trad. Daniel Lins e Fabien Pascal Lins. São Paulo: Escuta, 2002.

______. O método de dramatização. In: DELEUZE, Gilles. A ilha deserta: e outros textos – textos e entrevistas (1953-1974). Edição preparada por David Lapoujade. Organização da edição brasileira e revisão técnica de Luiz B. L. Orlandi. São Paulo: Iluminuras, 2006. p. 129-154.

______. Proust e os signos. Trad. Antonio Piquet e Roberto Machado. - 2. ed. - Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

______; GUATTARI, Félix. Maio de 68 não ocorreu. In: DELEUZE, Gilles. Dois regimes de loucos – textos e entrevistas (1975-1995). Edição preparada por David Lapoujade. Trad. Guilherme Ivo. Revisão técnica: Luiz B. L. Orlandi. São Paulo: Ed. 34, 2016. p. 215-219.

LACOMBE, Milly. O que podemos aprender com as ocupações das escolas de São Paulo. Revista Galileu. 5 de maio de 2016. Disponível em: <http://revistagalileu.globo.com/Revista/

noticia/2016/05/o-que-podemos-aprender-com-ocupacoes-nas-escolas-de-sao-paulo.html>. Acesso em 24 de março de 2017.

OLIVEIRA JÚNIOR, Wenceslao Machado. Uma manhã (des)ocupada. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 19, p. 1-8, mar. 2017. Disponível em: <http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648457>. Acesso em 24 de março de 2017.

PELBART, Peter Pál. Carta aberta aos secundaristas. Disponível em:

.net/brasil/pelbart-tudo-o-que-muda-com-os-secundaristas/>. Acesso em 13 de maio de 2016.

RANCIÈRE, Jacques. Políticas da escrita. Trad. Raquel Ramalhete. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995.

ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina; Editora da UFRGS, 2007.

TAVARES, Gonçalo M. Matteo perdeu o emprego. Rio de Janeiro: Foz, 2013.

Published

2018-07-27

How to Cite

Pontin, V. M. R. (2018). To traffic between territories and high school students: Physical Education, politics and occupation. Motrivivência, 30(54), 326–341. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n54p326