From critical pedagogy to critical pedagogy: the movement of elaboration of a teaching proposal in Physical Education

Authors

  • Carolina Picchetti Nascimento Federal University of Santa Catarina - UFSC
  • Breno Francesconi Felicio Public Educational System of São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e55580

Abstract

In this text, we analyze the process of elaboration of a teaching proposal for Physical Education based on the perspective of the critical pedagogy approach. Three processes are highlighted in this analysis: 1) the articulation of the pedagogical and formative principles to the dynamics of teaching and learning; 2) the definition and elaboration of the specific knowledge of Physical Education; 3) the conceptualization and organization of the work with the themes. The discussions presented here aim to contribute to the development of the critical perspective in Physical Education through the systematization of pedagogical principles that orients the teaching work for the elaboration of didactic units and their respective classes.

Author Biographies

Carolina Picchetti Nascimento, Federal University of Santa Catarina - UFSC

PhD in Education (USP).

Professor at the Department of Methodology of Teaching, Federal University of Santa Catarina - UFSC

Florianópolis - Santa Catarina - Brazil

carolina_picchetti@hotmail.com

St. Capitão Romualdo de Barros, 694, Apto 401-A - Carvoeira, Florianópolis/SC. CEP: 88,040-600.

Tel.: (55) (48) 99171-4731

Breno Francesconi Felicio, Public Educational System of São Paulo

Graduated in Physical Education - EEFE-USP

Professor of the Public Educational System of São Paulo

São Paulo - São Paulo - Brazil

brenoff@hotmail.com

References

AYOUB, Eliana. Narrando experiências com a Educação física na educação infantil. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 26, n. 3, p. 143-158, maio 2005.

BRACHT, Valter. A constituição das teorias pedagógicas da educação física. Cadernos CEDES, Campinas, v. 19, n. 48, p. 69-88, ago. 1999.

CASTELLANI FILHO, Lino. Educação física no Brasil: a história que não se conta. Campinas, SP: Papirus, 1988.

CERENCIO, Marcela Moreira et al. Da teoria crítica à teoria crítica: o movimento de elaboração de uma proposta curricular de educação física infantil. In: II Seminário de Metodologia do Ensino de Educação Física da FEUSP, 2008, São Paulo. Anais... São Paulo: FEUSP, 2008. 1 CD-ROM

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez. 1992.

DAVIDOV, Vasili Vasilievich. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico: investigación teórica y experimental. Moscou: Editorial Progreso, 1988.

DUARTE, Newton. A individualidade para-si: contribuição a uma teoria histórico-social da formação do indivíduo. Campinas, SP: Autores Associados, 1993.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GHIRALDELLI JUNIOR, Paulo. Educação física progressista: a pedagogia crítico-social dos conteúdos e a Educação Física Brasileira. São Paulo: Loyola, 1989.

KOPNIN, Pavel Vassílyevitch. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

KOSIK, Karel. Dialética do concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

LEONTIEV, Alexei Nikolaevich. Actividad, conciencia y personalidad. Havana: Pueblo y educación, 1983.

MAKARENKO, Anton. Poema pedagógico, v. 3. São Paulo: Brasiliense, 1986.

MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2004.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo, 2007.

NASCIMENTO, Carolina Picchetti. A organização do ensino e a formação do pensamento estético-artístico na teoria histórico-cultural. 2010. 249f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.

OLIVEIRA, Betty Antunes de. A dialética do singular-particular-universal. In: ABRANTES, Ângelo Antonio; SILVA, Nilma Renildes da; MARTINS, Sueli Terezinha Ferreira (orgs.). Método histórico-social na psicologia social. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

PISTRAK, Moisey Mikhaylovich. Fundamentos da escola do trabalho. São Paulo: Expressão Popular, 2003.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico–crítica: primeiras aproximações. Campinas, SP: Autores Associados, 1995.

SAVIANI, Dermeval. A nova lei da educação: trajetória, limites e perspectivas. 8. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2003.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

SOUZA JÚNIOR, Marcílio et al. Coletivo de Autores: a cultura corporal em questão. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 33, n. 2, p.391-411, abr./jun. 2011.

TAFFAREL, Celi Nelza Zülke. Criatividade nas aulas de Educação Física. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1985.

VIGOTSKI, Lev Semenovitch. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

VIGOTSKY, Lev Semenovitch. Imaginación y creación en la edad infantil. Havana: Pueblo y Educacion, 2004.

VYGOTSKI, Lev Semenovitch. Obras escogidas. Tomo V. Madri: Visos, 1997.

Published

2019-05-13

How to Cite

NASCIMENTO, Carolina Picchetti; FELICIO, Breno Francesconi. From critical pedagogy to critical pedagogy: the movement of elaboration of a teaching proposal in Physical Education. Motrivivência, Florianópolis, v. 31, n. 58, p. 1–19, 2019. DOI: 10.5007/2175-8042.2019e55580. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2019e55580. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Porta Aberta