Physical Education and national examination of student performance (NESP): profile of the tests from 2004 to 2017

Authors

  • Cezar Barbosa Santolin Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS) - Campus do Pantanal
  • Cibele Denise Kaizer Vivaz Studio Pilates

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e57444

Abstract

The purpose of this study was to describe the characteristics of the tests applied in the National Examination of Student Performance (NESP) in the area of Physical Education between the years 2004 to 2017. Eight tests were analyzed in relation to the general structure and content knowledge issues. Thematic content analysis was used to categorize the issues, applying up to three labels in each. The labels were grouped into categories according to thematic proximity. The results were quantified with descriptive statistics and presented in tables. The analysis allowed to conclude that structurally the tests maintained a great homogeneity, whereas in the content of the questions there was considerable specificity with the qualifications. The degree offered less thematic diversity, with much of the content composed of the pedagogical dimension - both in objective and discursive issues. It was concluded that the profile of the exam allowed an easy description and a good preparation.

Author Biographies

Cezar Barbosa Santolin, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS) - Campus do Pantanal

Bacharel em Educação Física (Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE). Mestre em Educação Física (Universidade Federal de Pelotas - UFPEL)

Cibele Denise Kaizer, Vivaz Studio Pilates

Graduada em Educação Física (Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE). Especialista no Método Pilates (Universidade Gama Filho - UGF)

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Portugal: Edições 70, 2011.

BRASIL. Lei nº 10.861, de 14 de Abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior - SINAES e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.861.htm Acesso em 28 de Maio de 2018.

BRASIL. Lei nº 9.131, de 24 de Novembro de 1995. Altera dispositivos da Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9131.htm Acesso em 28 de Maio de 2018a.

FELDMANN, T.; SOUZA, O. A governamentalidade e o Exame Nacional de Desempenho de Estudantes – ENADE. Avaliação. Campinas: SP, v.21, n.3, p.1017-1032, nov. 2016.

FRANCISCO, T. H. A.; MONTEIRO, E. C. M. S. Uma reflexão sobre o ENADE: as ações para a gestão de um importante elemento da avaliação. Anais do 2º Simpósio Avaliação da Educação Superior (AVALIES). Porto Alegre, 2016.

GRIBOSKI, C. M. O ENADE como indutor de qualidade da educação superior. Est. Aval. Educ. São Paulo, v.23, n.53, p.178-195, set/dez, 2012.

ISTOÉ. ENADE tem boicote de alunos de universidades federais. Disponível em: https://istoe.com.br/111986_ENADE+TEM+BOICOTE+DE+ALUNOS+DE+UNIVERSIDADES+FEDERAIS/ Acesso em: 23 de Maio de 2018.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Resolução nº 7, de 31 de Março de 2004. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Educação Física, em nível superior de graduação plena. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/ces0704edfisica.pdf Acesso em 28 de Maio de 2018.

PORTAL BRASILEIRO DE DADOS ABERTOS. Microdados do Exame Nacional de Cursos (ENC-Provão). Disponível em: http://dados.gov.br/dataset/microdados-do-exame-nacional-de-cursos-enc-provao Acesso em: 29 de Maio de 2018.

PORTAL INEP. ENADE. Disponível em: http://inep.gov.br/enade Acesso em: 23 de Maio de 2018.

PORTAL INEP. ENADE: provas e gabaritos. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/provas-e-gabaritos3 Acesso em: 23 de Maio de 2018a.

THOMAS, J.R.; NELSON, J.K.; SILVERMAN, S.J. Métodos de pesquisa em atividade física. 5ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2007

UFF. O que é boicote ao ENADE?. Disponível em: http://www.uff.br/?q=faq/o-que-e-boicote-ao-enade Acesso em: 23 de Maio de 2018.

Published

2019-07-30

How to Cite

Santolin, C. B., & Kaizer, C. D. (2019). Physical Education and national examination of student performance (NESP): profile of the tests from 2004 to 2017. Motrivivência, 31(59), 1–18. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e57444

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)