The circus in early childhood education: experiences and artistic representations in drawing
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e60124Abstract
The circus has always maintained a close relation with the children's universe, stimulating magic, joy and dreams. This study analysed the children´s understanding of the circus representations and appropriations, based on their own drawings about the circus activities. It consisted of a case study of 21 children aged between 4 and 5 years old, from a kindergarten institution. It was observed that before the proposal the external structure of the circus, the canvas, was the element most represented by the children, suggesting that although some children had never seen a circus spectacle before, they were already introduced to some of its physical structure. After 12 sessions of the pedagogical proposal, the canvas of the circus was no longer the most represented element, but also the protagonists, juggler and magicians. It was evidenced that the physical activities and dialogues have allowed the circus to be re-signified on Early Childhood Education.
References
BORTOLETO, Marco Antonio Coelho; SILVA, Erminia. Circo: Educando entre as gretas. Rascunhos, v.4 n.2, p.104-117, 2017.
BORTOLETO, Marco. Antonio. Coelho; PINHEIRO, Pedro Henrique Godoy Gandia; PRODÓCIMO, Elaine. Jogando com o circo. São Paulo: Fontoura, 2011.
CARAMÊS, Aline Souza; KRUG, Hugo Norberto; TELLES, Cassiano; DA SILVA, Daiane Oliveira. Atividades circenses no âmbito escolar enquanto manifestação de ludicidade e lazer. Motrivivência, v.14 n.39, p. 177-185, 2012.
DA SILVA, Daiane Oliveira et al. O circo na escola: um relato de experiência dos professores. Revista Didática Sistêmica, v. 16, n. 2, p. 84-92, 2014.
DE MARCO, Ademir. Circo, desenvolvimento e educação infantil. In: BORTOLETO, Marco. Antonio. Coelho; ONTAÑÓN BARRAGAN, Teresa; SILVA, Erminia. Circo: horizontes educativos. Campinas: Autores Associados, 2016.
DOMINGUEZ, Celi Rodrigues Chaves; TRIVELATO, Silvia Luiza Frateschi. Young children in the expressing meaning about butterflies: how do they use languages. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru, v. 20, n. 3, p. 687-702, Sept. 2014.
DUPRAT, Rodrigo Mallet; BORTOLETO, Marco. Antonio. Coelho. Educação Física escolar: pedagogia e didática das atividades circenses. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 28, n. 2, 2007.
ELALI, Gleice Azambuja. O ambiente da escola – o ambiente na escola: uma discussão sobre a relação escola–natureza em educação infantil. Estudos de Psicologia, 8(2), 309-319, 2003.
GARANHANI, Marynelma Camargo. A Educação Física na Educação Infantil: uma proposta em construção. In: FILHO, Nelson. Figueiredo. Andrade.; SCHNEIDER, Omar. Educação Física para a Educação Infantil: conhecimento e especificidade. Sergipe: Editora da UFSE, 2009.
GOLDBERG, Luciane Germano; YUNES, Maria Angela Mattar; FREITAS, José Vicente. O desenho infantil na ótica da ecologia do desenvolvimento humano. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 10, n. 1, p. 97-106, jan./abr. 2005.
KRONBAUER, Gláucia Andreza; NASCIMENTO, Maria Isabel Moura. O circo e suas miragens: A Escola Nacional do Circo e a história dos espetáculos na produção acadêmica brasileira. Revista HISTEDBR On-Line, v. 13, n. 52, p. 238-249, 2013.
NATIVIDADE, Michelle Regina; COUTINHO, Maria Chalfin; ZANELLA, Andréa Vieira. Children's drawing in research: a historical-cultural analysis. Contextos Clínic, São Leopoldo, v. 1, n. 1, p. 9-18, 2008.
ONTAÑÓN, Teresa. Atividades circenses na educação física escolar: Equilíbrios e desequilíbrios pedagógicos. (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2012.
ONTAÑÓN, Teresa; DUPRAT, Rodrigo. Mallet; BORTOLETO, Marco. Antonio. Coelho. Educação física e atividades circenses: "O estado da arte". Movimento, v. 18 n. 2, p.149-168, 2012.
SILVA, Lisandra Oliveira; MARTINELLI, Rafael. O circo itinerante: compartilhando experiências de estágio de educação física na educação infantil. Cadernos de Formação RBCE, v. 7, n. 2, 2017.
TAKAMORI, Flora Sumie; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho; LIPORONI, Maikon Oliveira; PALMEN, Mario Johannes Henricus; DI CAVALLOTTI, Thais. Abrindo as portas para as atividades circenses na Educação Física escolar: um relato de experiência. Pensar a Prática, v. 13, n. 1, 2010.
VYGOTSKY, Lev Semyonovich. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
VYGOTSKY, Lev Semyonovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
YIN, Robert K. Estudo de Caso-: Planejamento e Métodos. Bookman editora, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).