Health promotion through popular education and corporal practices: enhancing care and strengthening social bonds

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e65380

Abstract

Health promotion actions can serve as a strategy to promote democracy and social participation, and thus, the creation of health promotion groups linked to the perspective of Popular Education has a fundamental role in participatory democracy. This paper reports the formation of a health promotion group with actions based on Popular Education in health and corporal practices carried out by residents of the Multiprofessional Residency Program in Primary Care / Family Health of a University. This group, called "Movimenta SUS", was formed as a multiprofessional group with the purpose of integral care, to work on popular education actions and corporal practices. The experience allowed the strengthening of the bond, autonomy, care of oneself and the other, the use of public spaces, the feeling of belonging, cultural identity, the construction of a critical conscience and the experimentation of different experiences.

Author Biographies

João Batista de Oliveira Junior, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutorando em Saúde Coletiva (PPGSC/UFSC

Mestre em Saúde Coletiva (PPGSC/UFSC)

Especialista em Atenção Básica/ Saúde da Família (UNIVALI)

Luana Bertamoni Wachholz, Universidade do Vale do Itajaí

Mestre em Saúde e Gestão do Trabalho

George Saliba Manske, Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI

Doutor em Educação (PPGEDU/UFRGS)

 Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Estudos Culturais (GEPEC/CNpQ)

Fernanda Cornelius Lange, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestranda em Saúde Coletiva (PPGSC/UFSC)

Especialista em Atenção Básica/ Saúde da Família (UNIVALI)

References

BECALLI, M. B. GOMES, I. M. Práticas corporais/atividade física e saúde: da mobilização do sujeito ao movimento da constituição de espaços. In WACHS, F.;

ALMEIDA, U. R.; BRANDÃO, F. F. F. Educação física e saúde coletiva: cenários, experiências e artefatos culturais. p. 199-222, 2016.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.

BRASIL, Ministério da Saúde. Portaria n. º 198 GM/MS, de 13 de fevereiro de 2004. Institui a Política Nacional de Educação Permanente em Saúde como estratégia do SUS para a formação e o desenvolvimento de trabalhadores para o setor e dá outras providências. Brasília, Ministério da Saúde, 2004.

BENETTI O. P; CHAGAS R. A; SIQUEIRA T. C. A. A Educação Popular em Saúde na Gestão Participativa do SUS: construindo uma política. In: BRASIL. II Caderno de educação popular em Saúde. DF: Ministério da Saúde, 2014.

BUSS, P. M. Saúde, Sociedade e qualidade de vida. Ciência e Saúde coletiva. 2000;5(1): 163 – 77.

CARVALHO, Y. M. Promoção da saúde, praticas corporais e atenção básica. Revista Brasileira de Saúde da Família (Brasilia), v. VII, p. 33-45, 2006.

COHN, M. G. Empoderamento e participação da comunidade em políticas sociais. Saúde e Sociedade. 2004; 13(2):20-31.

DANTAS, V. L; LINHARES, A. M. B. Círculos de Cultura: problematização da realidade e protagonismo popular. In: BRASIL. II Caderno de educação popular em Saúde. DF: Ministério da Saúde, 2014.

FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. 20. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1991.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1987.

LUCHMANN, L. H. H. Abordagens teóricas sobre o associativismo e seus efeitos democráticos. Revista Brasileira de Ciências Sociais. São Paulo, v. 29, n. 85, p. 159-178. Junho 2014.

MENDES, V. M. CARVALHO, Y. M. Práticas corporais e clínica ampliada: experimentando tessituras para a composição de outros modos de cuidado. In WACHS, F.; ALMEIDA, U. R.; BRANDÃO, F. F. F. Educação física e saúde coletiva: cenários, experiências e artefatos culturais. P. 169-198, 2016. (pdf on line)

MENICUCCI, T. M. G. História da reforma sanitária brasileira e do Sistema Único de Saúde: mudanças, continuidades e a agenda atual. Hist. cienc. saude-Manguinhos, Rio de Janeiro , v. 21, n. 1, p. 77-92, Mar. 2014. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010459702014000100077&lng=en&nrm=iso. Acesso em 22 de outubro de 2017.

PEDROZA J. I. S. Educação Popular no Ministério da Saúde: identificando espaços e referências. In: BRASIL. Caderno de educação popular em Saúde. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2007.

ROIO, M. del. Gramsci e a emancipação do subalterno. Revista Sociologia e Política. Curitiba, n. 29, p. 63 -78, nov. 2007.

SANTOS, L. M; DA ROS, M. A; CREPALDI, M. A.; RAMOS, L. R. Grupos de Promoção à Saúde (GPS): uma metodologia para o desenvolvimento da autonomia e das condições de vida e saúde. Revista de Saúde Pública / Journal of Public Health, em prelo no 4810 - 29-06-05, v. 40, p. 346-352, 2006.

SANTOS, R. A. B. G; UCHOA-FIGUEIREDO, L. R; LIMA, L. C. Apoio matricial e ações na atenção primária: experiência de profissionais de ESF e Nasf. Saúde debate, Rio de Janeiro, v. 41, n. 114, p. 694-706, Sept. 2017.

TESSER JÚNIOR, Z. C.; TABORDA, L. R.; SCHAEFER, M. I.; KOVALESKI, D. F. Associativismo civil e saúde: uma revisão de literatura. In: Jornadas Bolivarianas XII Edição, 2016, Florianópolis.

TESSER JÚNIOR, Z. C.; RIBEIRO J.; DOMINGOS, F. L.; BETT, J. V.; LOPES, V. F.; MANENTI, F. M.; et al. O papel do associativismo político na promoção de saúde. Saúde e Transformação Social. 2015; 6(3):1-8.

TESSER JÚNIOR, Z. C. As práticas corporais como práticas de saúde e de cuidado no contexto da promoção da saúde. Tese (Livredocência). Faculdade de Saúde Pública, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.

Published

2020-06-03

How to Cite

Oliveira Junior, J. B. de, Wachholz, L. B., Manske, G. S., & Lange, F. C. (2020). Health promotion through popular education and corporal practices: enhancing care and strengthening social bonds. Motrivivência, 32(62), 01–15. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e65380

Issue

Section

Porta Aberta

Most read articles by the same author(s)