The pedagogical practice of Physical Education in the integral time school in a multireferential view

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e72684

Abstract

This article is a theoretical essay that aims to present a reflection on the pedagogical practice of Physical Education in full time school based on the epistemological foundation of multireferentiality. Multireferentiality is an epistemological perspective that denies the existence of knowledge from a purist and monological point of view, understanding the phenomena in its complexity. Physical Education, as a pedagogical practice, was for a long time justified by the reference of physical fitness and performance to the end of sports training, privileging a training focused on the technique of standardized movement, being restricted to unique referentials. It is as a space of plural relations that we conceive the full-time school, and Physical Education as part of this context must develop a pedagogical practice that perspectives a plural reading the corporal consciousness of the subjects involved, making them understand their participation in society as agents, actors and authors who create senses.

Author Biographies

Mackson Luiz Fernandes da Costa, Instituto Federal do Rio Grande do Norte

Doutor em Educação pela UFRN

Professor do IFRN

José Pereira de Melo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Pós doutor em educação pela UFPA

Professor titular da UFRN

References

ARDOINO, Jacques Ardoino. Abordagem multirreferencial (plural) das situações educativas e formativas. In: In: BARBOSA, Joaquim Gonçalves (Coordenador); revisão da tradução Sidney Barbosa. Reflexões em torno da abordagem multirreferencial. – São Carlos: EdUFSCar, 1998.

ARROYO, Miguel G. O direito a tempos-espaços de um justo e digno viver. In: MOLL, Jaqueline (Org.). Caminhos da Educação Integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012.

BARBOSA, Joaquim Gonçalves. Uma escola Multirreferencial: A difícil arte de se autorizar, o pensamento plural de Jacques Ardoino e a Educação. In: Macedo, Roberto Sidnei; Barbosa, Joaquim Gonçalves; BORBA, Sérgio (Orgs). Jacques Ardoino e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012.

BRACHT, Valter. Educação Física e aprendizagem social. Porto Alegre: Magister, 1992.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

DAOLIO, Jocimar. A educação física escolar como prática cultural: tensões e riscos. In: DAOLIO, Jocimar (COOR.). Educação física escolar: olhares a partir da cultura. Campinas, SP: Autores Associados, 2010.

DAOLIO, Jocimar. Da cultura do corpo. 17º ed. Campinas, SP: Papirus, 2013.

DIAS, Maria Aparecida. O corpo na pedagogia Freinet. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2012.

FREIRE, João Batista. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da educação física. São Paulo: Scipione, 1997.

TANI, Go et al. Educação Física escolar: fundamentos de uma abordagem desenvolvimentista. São Paulo: EPU: Editora da Universidade de São Paulo, 1988.

HILDEBRANDET-STRAMANN, Reiner; TAFFAREL, Celi Zulke. Formação de professores e trabalho educativo na educação física. Ijuí: Ed. Unijuí, 2017.

KUNZ, Elenor. Transformação didático-pedagógica do esporte. 7. Ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2006.

MAUSS, M. Sociologia e antropologia. São Paulo: Cosac e Naify, 2003.

MOREIRA, Wagner Wey, Et al. Educação Integral na escola de tempo integral: fenomenologia, complexidade e corporeidade. In: Simões, Regina; BARBOSA, Juliana Bertucci (Org.). Escola em tempo integral: linguagens e expressões. Uberaba: UFRM, 2014).

NOBREGA, Terezinha Petrucia de. Corporeidade e educação física do corpo-objeto ao corpo-sujeito. 2. ed. Natal, RN: EDUFRN Editora da UFRN, 2005.

NUNES, Mario Luiz Ferrar; RÚBIO, kátia. O(s) currículo(s) da educação física e a constituição da identidade de seus sujeitos. Currículo sem Fronteiras, v.8, n.2, pp.55-77, Jul/Dez 2008.

SANTOS, Antônio de Pádua dos. Imaginário radical e educação física: trajetória esportiva de corredores de longa distância. Natal: EDUFRN, 2012.

SANTIN, Silvino. Educação Física outros caminhos. 2º ed. Porto Alegre, RS: Edições EST, 1993.

SANTIN, Silvino. Educação Física: temas pedagógicos. 2º ed. Porto Alegre, RS: Edições EST, 2001.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. 32 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 1999.

SOARES, Carmem Lúcia. Prefácio. In: TABORADA DE OLIVEIRA, Marcus Aurelio (org.). Educação do corpo na escola brasileira. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.

Published

2020-08-23

How to Cite

Costa, M. L. F. da, & Melo, J. P. de. (2020). The pedagogical practice of Physical Education in the integral time school in a multireferential view. Motrivivência, 32(63), 01–18. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e72684

Issue

Section

Porta Aberta

Most read articles by the same author(s)