Dialogic action in Physical Education: theoretical and pedagogical educational considerations of movement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e72870

Abstract

Plural societies require their members to deal with plurality in a conscious and responsible manner. This article discusses the question of what contribution physical education can make in order to build pluralism skills among students. As an answer, reference is made to the didactic concept of an open-experience physical education, in the center of which is dialogue or the development of the ability to act in dialogue. Based on this objective, four dialog concepts are discussed: 1. The dialogue concept with reference to Paulo Freire; 2. Education understood as self-education; 3. The dialogical movement concept; 4. The dialectical-dialogical connection of theory and practice in the sense of reflexive physical education

Author Biography

Reiner Hildebrandt-Stramann, Universidade Técnica de Braunschweig Instituto de ciências de esporte e da pedagogia de movimento

Prof. Dr. do Instituto de ciências de esporte e da pedagogia de movimento da Universidade Técnica de Braunschweig

Braunschweig - Alemanha

 

References

BARROSO DE CASTRO, Felipe. Educação Física aberta à experiência: Um diálogo com as cinco teses de Hildebrandt-Stramann (2009). Kinesis, Santa Maria v.36, n.3, 2018. p. 115–127.

BUYTENDIJK, Frederik. J. J. Allgemeine Theorie der menschlichen Haltung und Bewegung. Berlin, Göttingen, Heidelberg: Ed. Springer, 1956.

FREIRE; Paulo. Pedagogia do Oprimido. Paz e Terra. 1983. 15. Edição.

GADOTTI, Moacir. Aos leitores. In: Gadotti, M.; Freire, P.; Guimarães, S.: Pedagogia: Diálogo e conflito. São Paulo: Cortez, 1985, p. 9-13.

HILDEBRANDT, Reiner; LAGING, Ralf. Concepções abertas no ensino da educação física. Rio de Janeiro: Ao livro técnico, 1986.

HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner. Quais os rumos da educação física? In: KUNZ, Elenor; HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner. (Org.). Intercâmbios científicos internacionais em educação física e esportes. Ijui/ RS: Ed. Unijuí, 2004. p. 71-84.

HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner. Textos pedagógicos sobre o ensino da Educação Física. Iuji, RS: Ed. Unijuí, 2001.

HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner. Visão pedagogia de movimento. In: HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner. Textos pedagógicos sobre o ensino da educação física. Ijui/ RS: Ed. Unijuí, 2001a., p. 44-66.

HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner. Educação Física aberta à experiência. Uma concepção didática em discussão. Rio de Janeiro: Imperial NOVO MILÊNIO, 2009.

HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner & TAFFAREL, Celi. Formação de professores e trabalho educativo na Educação Física. Jjui, RS: Editora Uniju, 2017.

KUNZ, Elenor. Educação Física: Ensino & Mudanças. Ijui, RS. Unijuí, 1991.

KUNZ, Elenor. Transformação didático pedagógica do esporte. Ijuí, RS: Ed. Unijuí, 1994; 2010, 9. edição.

MERLEAU-PONTY,Maurice. Phänomenologie der Wahrnehmung. Berlin: Gruyere, 1966.

PEREIRA, Eva. W.; FRANCA ROCHA, Lúcia. M. Escola Parque de Brassília: uma experiência de educação integral. In: PEREIRA, Eva. W.; COUTINHO, Laura. M.; RODRIGUES, Maria. A.; HENRIQUES, Cinira. M. N.; MAGALHÃES SOUZA, Francisco H.; FRANCA ROCHA, Lúcia M. (Org). Nas asas de Brasília. Memorias de uma utopia educativa (1956-1964). Brasilia, Ed. Universidade de Brasília, 2011, pag. 161-178.

SCHERER, Hans-Georg.: Brückenschläge. Interdisziplinäre Forschung zwischen Sportpäda- gogik und Bewegungswissenschaft. Baltmannsweiler: Schneider, 2018.

TAMBOER, Jan. Sich Bewegen – ein Dialog zwischen Mensch und Welt. sportpädagogik 3, (2), 1979, p. 14-19.

TREBELS, Andreas H. Plaidoyer para um diálogo entre teorias do movimento humano e teorias do movimento no esporte. RBCE, Maringá V.13, n.3, 1992, p.338-344.

TREBELS, Andreas H. A Concepção Dialógica do Movimento Humano; uma Teoria do “Se-movimentar”. In: KUNZ, E.; TREBELS, Andreas H. (Org.). Educação Física Critico Emancipatória. Iujui, RS: Ed. Unijuí, 2010, p. 23-48.

WEIZSÄCKER, Victor von. Der Gestaltkreis. Frankfurt, M.: Suhrkamp, 1966.

Published

2020-08-05

How to Cite

HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner. Dialogic action in Physical Education: theoretical and pedagogical educational considerations of movement. Motrivivência, Florianópolis, v. 32, n. 63, p. 01–16, 2020. DOI: 10.5007/2175-8042.2020e72870. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2020e72870. Acesso em: 6 mar. 2025.

Issue

Section

Porta Aberta