Dialogic action in Physical Education: theoretical and pedagogical educational considerations of movement
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e72870Abstract
Plural societies require their members to deal with plurality in a conscious and responsible manner. This article discusses the question of what contribution physical education can make in order to build pluralism skills among students. As an answer, reference is made to the didactic concept of an open-experience physical education, in the center of which is dialogue or the development of the ability to act in dialogue. Based on this objective, four dialog concepts are discussed: 1. The dialogue concept with reference to Paulo Freire; 2. Education understood as self-education; 3. The dialogical movement concept; 4. The dialectical-dialogical connection of theory and practice in the sense of reflexive physical education
References
BARROSO DE CASTRO, Felipe. Educação Física aberta à experiência: Um diálogo com as cinco teses de Hildebrandt-Stramann (2009). Kinesis, Santa Maria v.36, n.3, 2018. p. 115–127.
BUYTENDIJK, Frederik. J. J. Allgemeine Theorie der menschlichen Haltung und Bewegung. Berlin, Göttingen, Heidelberg: Ed. Springer, 1956.
FREIRE; Paulo. Pedagogia do Oprimido. Paz e Terra. 1983. 15. Edição.
GADOTTI, Moacir. Aos leitores. In: Gadotti, M.; Freire, P.; Guimarães, S.: Pedagogia: Diálogo e conflito. São Paulo: Cortez, 1985, p. 9-13.
HILDEBRANDT, Reiner; LAGING, Ralf. Concepções abertas no ensino da educação física. Rio de Janeiro: Ao livro técnico, 1986.
HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner. Quais os rumos da educação física? In: KUNZ, Elenor; HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner. (Org.). Intercâmbios científicos internacionais em educação física e esportes. Ijui/ RS: Ed. Unijuí, 2004. p. 71-84.
HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner. Textos pedagógicos sobre o ensino da Educação Física. Iuji, RS: Ed. Unijuí, 2001.
HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner. Visão pedagogia de movimento. In: HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner. Textos pedagógicos sobre o ensino da educação física. Ijui/ RS: Ed. Unijuí, 2001a., p. 44-66.
HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner. Educação Física aberta à experiência. Uma concepção didática em discussão. Rio de Janeiro: Imperial NOVO MILÊNIO, 2009.
HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner & TAFFAREL, Celi. Formação de professores e trabalho educativo na Educação Física. Jjui, RS: Editora Uniju, 2017.
KUNZ, Elenor. Educação Física: Ensino & Mudanças. Ijui, RS. Unijuí, 1991.
KUNZ, Elenor. Transformação didático pedagógica do esporte. Ijuí, RS: Ed. Unijuí, 1994; 2010, 9. edição.
MERLEAU-PONTY,Maurice. Phänomenologie der Wahrnehmung. Berlin: Gruyere, 1966.
PEREIRA, Eva. W.; FRANCA ROCHA, Lúcia. M. Escola Parque de Brassília: uma experiência de educação integral. In: PEREIRA, Eva. W.; COUTINHO, Laura. M.; RODRIGUES, Maria. A.; HENRIQUES, Cinira. M. N.; MAGALHÃES SOUZA, Francisco H.; FRANCA ROCHA, Lúcia M. (Org). Nas asas de Brasília. Memorias de uma utopia educativa (1956-1964). Brasilia, Ed. Universidade de Brasília, 2011, pag. 161-178.
SCHERER, Hans-Georg.: Brückenschläge. Interdisziplinäre Forschung zwischen Sportpäda- gogik und Bewegungswissenschaft. Baltmannsweiler: Schneider, 2018.
TAMBOER, Jan. Sich Bewegen – ein Dialog zwischen Mensch und Welt. sportpädagogik 3, (2), 1979, p. 14-19.
TREBELS, Andreas H. Plaidoyer para um diálogo entre teorias do movimento humano e teorias do movimento no esporte. RBCE, Maringá V.13, n.3, 1992, p.338-344.
TREBELS, Andreas H. A Concepção Dialógica do Movimento Humano; uma Teoria do “Se-movimentar”. In: KUNZ, E.; TREBELS, Andreas H. (Org.). Educação Física Critico Emancipatória. Iujui, RS: Ed. Unijuí, 2010, p. 23-48.
WEIZSÄCKER, Victor von. Der Gestaltkreis. Frankfurt, M.: Suhrkamp, 1966.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).