Physical Education as a school subject: reflections on disciplinarity in school education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e82003

Abstract

This essay aims to discuss the discipline of physical education in school education, at the institutional and curricular levels. Both the development of the school institution and the development of school knowledge must be seen in their connection to each other in order to understand the function of school knowledge. In a first stage, the relationship between the development of the school as an educational institution and the school's mission is to be responsible for the development of school knowledge. In a second stage, the development of school subjects in connection with the development of school knowledge is discussed. In the third stage, an anthropological legitimation is fundamentally sought for the immediate implantation of the Physical Education discipline in the canon of school subjects in the basic education curriculum.

Author Biographies

Reiner Hildebrandt-Stramann, Universidade Técnica de Braunschweig - Alemanha

Professor titular aposentado do Instituto da Ciência do Esporte e da Pedagogia de Movimento da Technische Universität Braunschweig (Alemanha) e professor visitante em universidades brasileiras.

Marli Hatje, Universidade Federal de Santa Maria

Graduada em Jornalismo e Educação Física. Especialista em Teoria do Jornalismo e Comunicação. Professora Titular do CEFD/UFSM.

References

ALMOULOUD, Saddo Ag. Fundamentos da Didatica da Matematica. Campina: Editora da UFPR; Ciências Exatas Edition, 2007.

BRIGHENTE, Miriam Furlan & MESQUIDA, Peri. Michel Foucault: Corpos Dóceis e Disciplinados nas Instituições Escolares. https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2011/4342_2638.pdf; acesso: 26.12.2020.

FREIRE, Paulo. Cuidado Escola! desigualdade, domesticação e algumas saidas. São Paulo: editora brsiliense, 1980.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 18. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GESSER, Veronica. A EVOLUÇÃO HISTÓRICA DO CURRÍCULO: dos primórdios à atualidade. Contrapontos - ano 2 - n. 4 - Itajaí, jan/abr 2002.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Rio de Janeiro: Vozes, 2009.

HILDEBRANDT- STRAMANN, Reiner. Educação Física aberta à experiência. Rio de Janeiro: Editorial Imperial Novo Milênio, 2009.

HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner. Escola (s) em movimento. In Hildebrandt-Stramann, Reiner. Educação Física aberta à experiência. Rio de Janeiro: Editorial Imperial Novo Milênio, 2009 a, p. 57-76.

HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner. Visão pedagogia de movimento. In HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner.Textos pedagógicos sobre o ensino da educação física. Ijui/ RS: Editora Unijuí, 2013. p. 105-116.

HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner & TAFFAREL, Celi Zülke. Formação de professores e trabalho educativo na Educação Física. Ijuí/ RS: Editora Unijuí, 2017.

HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner; HATJE, Marli; PALMA, Luciana; OLIVEIRA, Amauri A. B. (2020). Currículo modularizado à formação inicial em educação física: uma proposta em discussão. Ijuí: Editora Unijuí, 2020.

KUNZ, Elenor. Transformação didático pedagógica do esporte. Ijuí/ RS: Ed. Unijuí, 1994; 2010, 9ªedição.

KUNZ, Elenor. Pedagogia do Esporte, do Movimento Humano ou da Educação Física? In KUNZ, Elenor & TREBELS, Andreas H. (Org.). Educação Física Critico Emancipatória. Ijui/ RS: Editora Unijuí, 2010. p. 23-48.

LIBÂNEO, José C. Contribuição das ciências da educação na constituição do objeto de estudo da didática. Anais do VII ENDIPE. Goiânia,1994.

LIBÂNEO, José C. A didática e a aprendizagem do pensar e do aprender: a teoria histórico-cultural da atividade e a contribuição de Vasily Davídov. In: Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 27, 2004.

PIAGET, Jean. O nascimento da inteligência na criança. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.

RIBEIRO, Clara. Educação no Brasil: 5 principais obstáculos enfrentados pelo sistema educacional. https://noticiasconcursos.com.br/educacao-no-brasil-5-principais-obstaculos-do-sistema-educacional/ acesso em 14.04.2021

ROCHA, Ronai. Quando ninguém educa: questionando Paulo Freire. São Paulo: Editora contexto, 2017.

ROCHA, Ronai. O triângulo didático e o ensino de Filosofia. https://didaticadafilosofia.wordpress.com/2008/05/22/o-triangulo-didatico-e-o-ensino-de-filosofia-i/ acesso em 15.04.2021

SCHERLER, Karl Heinz. Sensomotorische Entwicklung und materiale Erfahrung. Schorndorf: Hofmann, 1975.

TODOS PELA EDUCAÇÃO. Anuário Brasileiro da Educação Básica 2020. São Paulo: Editora Moderna. https://www.todospelaeducacao.org.br/_uploads/_posts/456.pdf?1969753478/=&utm_source=content&utm_medium=site-todos; acesso em 14.04.2021

TREBELS, Andreas H. Concepção Dialógica do Movimento Humano; uma Teoria do “Se- movimentar”. In KUNZ, Elenor & TREBELS, Andreas H. (Org.). Educação Física Critico Emancipatória. Ijui/RS: Ed. Unijuí, 2010. p. 23-48.

Published

2021-09-10

How to Cite

HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner; HATJE, Marli. Physical Education as a school subject: reflections on disciplinarity in school education. Motrivivência, Florianópolis, v. 33, n. 64, p. 1–16, 2021. DOI: 10.5007/2175-8042.2021.e82003. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/82003. Acesso em: 28 dec. 2025.

Issue

Section

Porta Aberta