Physical Education as a school subject: reflections on disciplinarity in school education
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e82003Abstract
This essay aims to discuss the discipline of physical education in school education, at the institutional and curricular levels. Both the development of the school institution and the development of school knowledge must be seen in their connection to each other in order to understand the function of school knowledge. In a first stage, the relationship between the development of the school as an educational institution and the school's mission is to be responsible for the development of school knowledge. In a second stage, the development of school subjects in connection with the development of school knowledge is discussed. In the third stage, an anthropological legitimation is fundamentally sought for the immediate implantation of the Physical Education discipline in the canon of school subjects in the basic education curriculum.
References
ALMOULOUD, Saddo Ag. Fundamentos da Didatica da Matematica. Campina: Editora da UFPR; Ciências Exatas Edition, 2007.
BRIGHENTE, Miriam Furlan & MESQUIDA, Peri. Michel Foucault: Corpos Dóceis e Disciplinados nas Instituições Escolares. https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2011/4342_2638.pdf; acesso: 26.12.2020.
FREIRE, Paulo. Cuidado Escola! desigualdade, domesticação e algumas saidas. São Paulo: editora brsiliense, 1980.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 18. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GESSER, Veronica. A EVOLUÇÃO HISTÓRICA DO CURRÍCULO: dos primórdios à atualidade. Contrapontos - ano 2 - n. 4 - Itajaí, jan/abr 2002.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Rio de Janeiro: Vozes, 2009.
HILDEBRANDT- STRAMANN, Reiner. Educação Física aberta à experiência. Rio de Janeiro: Editorial Imperial Novo Milênio, 2009.
HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner. Escola (s) em movimento. In Hildebrandt-Stramann, Reiner. Educação Física aberta à experiência. Rio de Janeiro: Editorial Imperial Novo Milênio, 2009 a, p. 57-76.
HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner. Visão pedagogia de movimento. In HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner.Textos pedagógicos sobre o ensino da educação física. Ijui/ RS: Editora Unijuí, 2013. p. 105-116.
HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner & TAFFAREL, Celi Zülke. Formação de professores e trabalho educativo na Educação Física. Ijuí/ RS: Editora Unijuí, 2017.
HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner; HATJE, Marli; PALMA, Luciana; OLIVEIRA, Amauri A. B. (2020). Currículo modularizado à formação inicial em educação física: uma proposta em discussão. Ijuí: Editora Unijuí, 2020.
KUNZ, Elenor. Transformação didático pedagógica do esporte. Ijuí/ RS: Ed. Unijuí, 1994; 2010, 9ªedição.
KUNZ, Elenor. Pedagogia do Esporte, do Movimento Humano ou da Educação Física? In KUNZ, Elenor & TREBELS, Andreas H. (Org.). Educação Física Critico Emancipatória. Ijui/ RS: Editora Unijuí, 2010. p. 23-48.
LIBÂNEO, José C. Contribuição das ciências da educação na constituição do objeto de estudo da didática. Anais do VII ENDIPE. Goiânia,1994.
LIBÂNEO, José C. A didática e a aprendizagem do pensar e do aprender: a teoria histórico-cultural da atividade e a contribuição de Vasily Davídov. In: Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 27, 2004.
PIAGET, Jean. O nascimento da inteligência na criança. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
RIBEIRO, Clara. Educação no Brasil: 5 principais obstáculos enfrentados pelo sistema educacional. https://noticiasconcursos.com.br/educacao-no-brasil-5-principais-obstaculos-do-sistema-educacional/ acesso em 14.04.2021
ROCHA, Ronai. Quando ninguém educa: questionando Paulo Freire. São Paulo: Editora contexto, 2017.
ROCHA, Ronai. O triângulo didático e o ensino de Filosofia. https://didaticadafilosofia.wordpress.com/2008/05/22/o-triangulo-didatico-e-o-ensino-de-filosofia-i/ acesso em 15.04.2021
SCHERLER, Karl Heinz. Sensomotorische Entwicklung und materiale Erfahrung. Schorndorf: Hofmann, 1975.
TODOS PELA EDUCAÇÃO. Anuário Brasileiro da Educação Básica 2020. São Paulo: Editora Moderna. https://www.todospelaeducacao.org.br/_uploads/_posts/456.pdf?1969753478/=&utm_source=content&utm_medium=site-todos; acesso em 14.04.2021
TREBELS, Andreas H. Concepção Dialógica do Movimento Humano; uma Teoria do “Se- movimentar”. In KUNZ, Elenor & TREBELS, Andreas H. (Org.). Educação Física Critico Emancipatória. Ijui/RS: Ed. Unijuí, 2010. p. 23-48.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).
