Teaching planning in childhood education: perceptions of school Physical Education teachers
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e75850Abstract
This study discusses how school Physical Education teachers understand and elaborate teaching planning in the Childhood Education. It is a qualitative research carried out with five Physical Education teachers, graduated from the same higher education institution, who work in Public Elementary School in a municipality in the Region of Vale do Taquari/RS. The information was collected through semi-structured interviews, whose content analysis led to two points of discussion: (i) teaching planning: from doubts to the devaluation of the work plan and (ii) lesson plans: from the search for activities to criticisms about Higher Education. In conclusion, teachers perceive teaching planning as a document with bureaucratic purposes, whose elaboration is marked by the choice of objectives and the selection of practical activities. In this case, disregarding the political and utopian nature of planning and reducing the undergraduate course to technical and instrumental training.
References
AGUIAR, Elton José da Silva; MARÇAL, Izabela Lobato. Planejamento em Educação Física: ocorre de fato? In: CONGRESSO NORTE-BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 3, 2010. Anais. Castanhal e Belém: CONCENO, 1 - 4, dez., 2010. Disponível em: http://congressos.cbce.org.br/index.php/3conceno/3conceno/paper/viewFile/4667/2263. Acesso em: 30/04/2020.
BALZAN, Newton Cesar. O Conceito de Planejamento e sua aplicação aos Sistemas Educacionais e às Atividades de Ensino: alcance e limites no linear do século XXI. Educação Brasileira, v. 18, p. 151-172, 1996.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BOSSLE, Fabiano. Planejamento de ensino dos professores de educação física do 2º e 3º ciclos da rede municipal de ensino de Porto Alegre: um estudo do tipo etnográfico em quatro escolas desta Rede de Ensino. 2003. 271 f. Dissertação. Mestrado em Ciências do Movimento Humano) – UFRGS, Porto Alegre.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação Física. Secretaria de Educação Fundamental – Brasília, DF: MEC/SEF, 1997, 68p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro07.pdf. Acesso em: 30/04/2020.
BRASIL. Base Nacional Curricular Comum – Brasília, DF: MEC, 2018. 595 p. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 30/12/2020.
CAPARRÓZ, Eduardo C.; BRACHT, Valter. O tempo e o lugar de uma didática da educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 28, n. 2, p. 21-37, jan. 2007.
CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2000.
COLL, César. Psicologia e currículo: uma aproximação psicopedagógica à elaboração do currículo escolar. São Paulo: ativa, 1997.
FIGUEIREDO, Zenólia C. Campos. Formação docente em Educação Física: experiências sociais e relação com o saber. Movimento, Porto Alegre, v. 10, n. 1, p. 89-111, jan./abril, 2004.
FONSECA, Denise Grosso da; MACHADO, Roseli Belmonte. Educação Física: (re)visitando a didática. Porto Alegre: Sulina, 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. 35. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
GANDIN, Danilo. Planejamento como prática educativa. 12. ed. São Paulo: Loyola, 2002.
KUENZER, Acácia Zeneida. Política educacional e planejamento no Brasil: os descaminhos da transição. In: CALAZANS, Maria Julieta Costa et al. Planejamento e educação no Brasil. São Paulo: Cortez, 1990.
LEAL, Regina Barros. Planejamento de ensino: peculiaridades significativas. Revista Iberoamericana de Educación, Espanha, n. 37/3, p. 1-7, jan./abril, 2005.
MORAES, Roque. Mergulhos discursivos: análise textual qualitativa entendida como processo integrado de aprender, comunicar e interferir em discursos. In: GALIAZZI, Maria do Carmo; FREITAS, José Vicente. Metodologias emergentes de pesquisa em educação ambiental. Ijuí: Unijuí, 2007, p. 85-114.
NUNES, Luciana de Oliveira; FONSECA, Denise Grosso da; BOSSLE, Cibele Biehl; BOSSLE, Fabiano. Planejamento de ensino e Educação Física: uma revisão de literatura em periódicos nacionais. Motrivivência, Florianópolis/SC, v. 29, n. 52, p. 280-294, setembro/2017. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29n52p280. Acesso em 20/03/2020.
PADILHA, Paulo Roberto. Planejamento dialógico: como construir o projeto político-pedagógico da escola. São Paulo: Cortez, 2001.
PÉREZ GÓMEZ, Angel Ignacio. As funções sociais da escola: da reprodução à reconstrução crítica do conhecimento e da experiência. In: SACRISTÁN, José Gimeno e PÉREZ GÓMEZ, Angel Ignacio. Compreender e transformar o ensino. 4 ed. Porto Alegre: Artmed, 1998, p. 13-26, 396 p.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis, v. 3, n. 3/4, p. 5-24, 2005/2006.
RODRIGUES, Anegleyce Teodoro. A questão da formação de professores de educação física e a concepção de professor enquanto intelectual – reflexivo – transformador. Pensar a Prática, v. 1, p. 48-58, nov. 2006.
SCHÖN, Donald A. Educando o profissional reflexivo. Porto Alegre: Artmed, 2000.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho Docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 6. ed. Petrópolis/RJ: Vozes, 2011.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).