Shotokan karatê teaching methodologies for children
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e78562Abstract
This article aims to characterize the different teaching methodologies of Karate-Do Shotokan for children. Using an indirect research, through a bibliographic review. Where it was found, that fights are elementary manifestations of body culture, undergoing constant changes over time, culminating in the emergence of numerous fights or martial arts. Among them the Karate-Do Shotokan, having the three K as a traditional teaching method, based on the analytical method. However, in the teaching process it is important to allow knowledge of science and sport pedagogy, through the dimensions of teaching and methods of global teaching of struggles. And it was concluded that for the evolution of children in Karate-Do Shotokan it is necessary to think about pedagogical mechanisms, with clear and concrete objectives, using partial and global methods, based on the dimensions of teaching.
References
ANTUNES, Marcelo Moreira. A relação entre as artes marciais e lutas das academias e as disciplinas de lutas dos cursos de graduação em Educação Física, Revista Digital (efdeportes), Buenos Aires, n. 139, 2009.
ANTUNES, Marcelo Moreira; IWANAGA, Carla Carvalho. Aspectos Multidisciplinares das Artes Marciais, Jundiaí, SP, Paco Editorial, p.7-163, 2013.
BATISTA, Robinson Alves. Manual Karatê-Dô Shotokan, Bauru: produção independente, v. 1, p. 8-108, 2013.
BREDA, Mauro; GALATTI, Larissa; SCAGLIA, Alcides José; PAES, Roberto Rodrigues. Pedagogia do esporte aplicada as lutas. São Paulo, Ed. Phorte, 2010.
CESANA, Juliana; DRIGO, Alexandre Janotta; NETO, Samuel Souza; OLIVEIRA, Paulo Roberto. As lutas na educação física escolar: possibilidades de trabalho com jogos. In: SOEIRO, Maria Isaura Plácido; SILVA, Maria Ione (Org.) Educação física escolar: pesquisas e reflexões, Mossoró, RN, Edições UERN, 2014.
CORREIA, Walter Roberto; FRANCHINI. Emerson. Produção acadêmica em lutas, artes marciais e esportes de combate. Motriz. Revista de Educação Física, Rio Claro, SP, v. 16, n. 1, p. 01-09, jan/mar. 2010.
DEL VECCHIO, Fabricio. Boscolo; FRANCHINI, Emerson. Lutas, artes marciais e esportes de combate: possiblidades, experiências e abordagens no currículo da educação. In: NETO, S. S.; HUNGER, D. (Org.) Formação profissional em Educação Física. Rio Claro, SP, Biblioética Editora, 2006.
ESPARTERO, Julian. Aproximación histórico-conceptual a los deportes de lucha. In: VILLAMÓN, Miguel. Introducción al Judo. Barcelona: Editorial hispano Europea S.A., 1999.
FILGUEIRAS, Luiz Fernando Andrada Serpa. Comparação entre a metodologia de abordagem sistêmica e a metodologia tecnicista: razões para promover o processo de ensino aprendizagem dos JECs através de jogos. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, Edição Especial: Pedagogia do Esporte, São Paulo, v. 6. n. 22. p. 317-321. Jan/Dez. 2014.
FRANCHINI, Emerson; DEL VECCHIO Fabricio Boscolo. Estudos em modalidades esportivas de combate: estado da arte. Rev. bras. Educ. Fís. Esporte, São Paulo, v.25, p.67-81, dez. 2011.
FUNAKOSHI, Gichin. Karatê-Dô: O meu Modo de Vida. São Paulo, Ed. Cultrix. (Original publicado em 1975), 1994.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo, Atlas, p.8-59, 2008, v.6.
GOMES, Mariana Simões Pimentel. Procedimentos pedagógicos para o ensino das lutas. Dissertação de mestrado, FEF- UNICAMP, Campinas, 2008.
GOMES, Mariana Simões Pimentel; MORATO, Marcio Pereira; DUARTE, Edison; ALMEIDA, José Júlio Gavião. Ensino das lutas: dos princípios condicionais aos grupos situacionais. Revista Movimento, Porto Alegre, v.16, n. 02, p. 207-227, abril/junho de 2010.
GUIMARÃES, Marcos Antônio Teixeira; GUIMARÃES, Fernando Antônio Teixeira. O caminho das mãos vazias Karatê-Dô. Belo Horizonte, MG, p. 11-194, 2002.
LAGE, Victor; GONÇALVES JUNIOR, Luiz Karatê-Do como própria vida. Motriz. Revista de Educação Física, Rio Claro, v. 13 n.1 p. 33-42, jan./mar. 2007.
LAGE, Victor; GONÇALVES JUNIOR, Luiz; NAGAMINE, Kazuo Kawano. O Karatê-Do Enquanto Conteúdo Da Educação Física Escolar, Anais... São Carlos: SPQMH/UFSCar, p. 116-133, 2007.
LAGE, Victor; RAMOS, Glauco Nunes Souto; NAGAMINE, Kazuo Kawano. O Karatê-Do e Os Estilos De Ensino De Mosston e Ashwort. ProEx/UFSCar (Financiador), UFSCar, São Carlos, SP, 2009.
MARTINS, Carlos José; KANASHIRO, Cláudia. Bujutsu, Budô, esporte de luta. Motriz. Revista de Educação Física, Rio Claro, SP, v. 16. n. 3, p. 638-648, jul/set. 2010.
MUSASHI, Miyamoto. O livro dos cinco anéis. São Paulo, Jardim dos livros, p. 7-124, 2020.
NAKAYAMA, Masatoshi. O melhor do Karatê. São Paulo, Cultrix, p. 9-137, 1996, v. 1.
NEVES, Jenny. Contributos para o ensino e aprendizagem do karatê. Monografia, FADEUP, Porto, 2009.
OLIVEIRA, Wandeberg Ramos Ferreira. Jogos de Oposição. Monografia, UFRPE, Recife, 2018.
OLIVIER, Jean Claude. Das brigas aos Jogos Escolares: enfrentando a indisciplina nas escolas. Porto Alegre: Artmed, 2000.
RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto. Psicologia das lutas. Jundiaí, SP, Paco editorial, p. 9-149, 2012, v. 1.
RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; DARIDO, Suraya Cristina. Pedagogia do esporte e das lutas: em busca de aproximações. Rev. bras. Educ. Fís. Esporte, São Paulo, v. 26, n. 2, p. 283-300, abr./jun. 2012.
RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; DARIDO, Suraya Cristina. Possíveis diálogos entre a educação física escolar e o conteúdo das lutas na perspectiva da cultura corporal. Revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP, Campinas, v. 11, n. 1, p. 145-170, jan./mar. 2013.
SOUZA JUNIOR, Tácito Pessoa; SANTOS, Sérgio Luiz Carlos. Jogos de Oposição: nova metodologia de ensino dos esportes de combate. Revista Digital (efdeportes), Buenos Aires, n. 141, fev. 2010.
TRUSZ, Rodrigo Augusto; NUNES, Alexandre Velly. A evolução dos esportes de combate no currículo do Curso de Educação Física da UFRGS. Revista Movimento, Porto Alegre, v. 13, n. 01, p. 179-204, janeiro/abril de 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).