Shotokan karatê teaching methodologies for children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e78562

Abstract

This article aims to characterize the different teaching methodologies of Karate-Do Shotokan for children. Using an indirect research, through a bibliographic review. Where it was found, that fights are elementary manifestations of body culture, undergoing constant changes over time, culminating in the emergence of numerous fights or martial arts. Among them the Karate-Do Shotokan, having the three K as a traditional teaching method, based on the analytical method. However, in the teaching process it is important to allow knowledge of science and sport pedagogy, through the dimensions of teaching and methods of global teaching of struggles. And it was concluded that for the evolution of children in Karate-Do Shotokan it is necessary to think about pedagogical mechanisms, with clear and concrete objectives, using partial and global methods, based on the dimensions of teaching.

Author Biographies

Victor Henrik Lemos de Proença, Integrated Colleges of Jaú

Bachelor of Physical Education from Faculdades Integradas de Jaú (FIJ)
Current Job - FK Grupo SA

Mariana Heloisa Manzato, Integrated Colleges of Jaú

Bachelor of Physical Education from Faculdades Integradas de Jaú (FIJ)
Current Job - ARTRHUR LUNDGREN TECIDOS SA CASAS PERNAMBUCANAS

Paula Grippa SantAna, Integrated Colleges of Jaú

PhD in Pathophysiology in Clinical Medicine (2018), from the State University of São Paulo "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
Current job - Professor at Faculdades Integradas de Jaú (FIJ)

 

References

ANTUNES, Marcelo Moreira. A relação entre as artes marciais e lutas das academias e as disciplinas de lutas dos cursos de graduação em Educação Física, Revista Digital (efdeportes), Buenos Aires, n. 139, 2009.

ANTUNES, Marcelo Moreira; IWANAGA, Carla Carvalho. Aspectos Multidisciplinares das Artes Marciais, Jundiaí, SP, Paco Editorial, p.7-163, 2013.

BATISTA, Robinson Alves. Manual Karatê-Dô Shotokan, Bauru: produção independente, v. 1, p. 8-108, 2013.

BREDA, Mauro; GALATTI, Larissa; SCAGLIA, Alcides José; PAES, Roberto Rodrigues. Pedagogia do esporte aplicada as lutas. São Paulo, Ed. Phorte, 2010.

CESANA, Juliana; DRIGO, Alexandre Janotta; NETO, Samuel Souza; OLIVEIRA, Paulo Roberto. As lutas na educação física escolar: possibilidades de trabalho com jogos. In: SOEIRO, Maria Isaura Plácido; SILVA, Maria Ione (Org.) Educação física escolar: pesquisas e reflexões, Mossoró, RN, Edições UERN, 2014.

CORREIA, Walter Roberto; FRANCHINI. Emerson. Produção acadêmica em lutas, artes marciais e esportes de combate. Motriz. Revista de Educação Física, Rio Claro, SP, v. 16, n. 1, p. 01-09, jan/mar. 2010.

DEL VECCHIO, Fabricio. Boscolo; FRANCHINI, Emerson. Lutas, artes marciais e esportes de combate: possiblidades, experiências e abordagens no currículo da educação. In: NETO, S. S.; HUNGER, D. (Org.) Formação profissional em Educação Física. Rio Claro, SP, Biblioética Editora, 2006.

ESPARTERO, Julian. Aproximación histórico-conceptual a los deportes de lucha. In: VILLAMÓN, Miguel. Introducción al Judo. Barcelona: Editorial hispano Europea S.A., 1999.

FILGUEIRAS, Luiz Fernando Andrada Serpa. Comparação entre a metodologia de abordagem sistêmica e a metodologia tecnicista: razões para promover o processo de ensino aprendizagem dos JECs através de jogos. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, Edição Especial: Pedagogia do Esporte, São Paulo, v. 6. n. 22. p. 317-321. Jan/Dez. 2014.

FRANCHINI, Emerson; DEL VECCHIO Fabricio Boscolo. Estudos em modalidades esportivas de combate: estado da arte. Rev. bras. Educ. Fís. Esporte, São Paulo, v.25, p.67-81, dez. 2011.

FUNAKOSHI, Gichin. Karatê-Dô: O meu Modo de Vida. São Paulo, Ed. Cultrix. (Original publicado em 1975), 1994.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo, Atlas, p.8-59, 2008, v.6.

GOMES, Mariana Simões Pimentel. Procedimentos pedagógicos para o ensino das lutas. Dissertação de mestrado, FEF- UNICAMP, Campinas, 2008.

GOMES, Mariana Simões Pimentel; MORATO, Marcio Pereira; DUARTE, Edison; ALMEIDA, José Júlio Gavião. Ensino das lutas: dos princípios condicionais aos grupos situacionais. Revista Movimento, Porto Alegre, v.16, n. 02, p. 207-227, abril/junho de 2010.

GUIMARÃES, Marcos Antônio Teixeira; GUIMARÃES, Fernando Antônio Teixeira. O caminho das mãos vazias Karatê-Dô. Belo Horizonte, MG, p. 11-194, 2002.

LAGE, Victor; GONÇALVES JUNIOR, Luiz Karatê-Do como própria vida. Motriz. Revista de Educação Física, Rio Claro, v. 13 n.1 p. 33-42, jan./mar. 2007.

LAGE, Victor; GONÇALVES JUNIOR, Luiz; NAGAMINE, Kazuo Kawano. O Karatê-Do Enquanto Conteúdo Da Educação Física Escolar, Anais... São Carlos: SPQMH/UFSCar, p. 116-133, 2007.

LAGE, Victor; RAMOS, Glauco Nunes Souto; NAGAMINE, Kazuo Kawano. O Karatê-Do e Os Estilos De Ensino De Mosston e Ashwort. ProEx/UFSCar (Financiador), UFSCar, São Carlos, SP, 2009.

MARTINS, Carlos José; KANASHIRO, Cláudia. Bujutsu, Budô, esporte de luta. Motriz. Revista de Educação Física, Rio Claro, SP, v. 16. n. 3, p. 638-648, jul/set. 2010.

MUSASHI, Miyamoto. O livro dos cinco anéis. São Paulo, Jardim dos livros, p. 7-124, 2020.

NAKAYAMA, Masatoshi. O melhor do Karatê. São Paulo, Cultrix, p. 9-137, 1996, v. 1.

NEVES, Jenny. Contributos para o ensino e aprendizagem do karatê. Monografia, FADEUP, Porto, 2009.

OLIVEIRA, Wandeberg Ramos Ferreira. Jogos de Oposição. Monografia, UFRPE, Recife, 2018.

OLIVIER, Jean Claude. Das brigas aos Jogos Escolares: enfrentando a indisciplina nas escolas. Porto Alegre: Artmed, 2000.

RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto. Psicologia das lutas. Jundiaí, SP, Paco editorial, p. 9-149, 2012, v. 1.

RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; DARIDO, Suraya Cristina. Pedagogia do esporte e das lutas: em busca de aproximações. Rev. bras. Educ. Fís. Esporte, São Paulo, v. 26, n. 2, p. 283-300, abr./jun. 2012.

RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; DARIDO, Suraya Cristina. Possíveis diálogos entre a educação física escolar e o conteúdo das lutas na perspectiva da cultura corporal. Revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP, Campinas, v. 11, n. 1, p. 145-170, jan./mar. 2013.

SOUZA JUNIOR, Tácito Pessoa; SANTOS, Sérgio Luiz Carlos. Jogos de Oposição: nova metodologia de ensino dos esportes de combate. Revista Digital (efdeportes), Buenos Aires, n. 141, fev. 2010.

TRUSZ, Rodrigo Augusto; NUNES, Alexandre Velly. A evolução dos esportes de combate no currículo do Curso de Educação Física da UFRGS. Revista Movimento, Porto Alegre, v. 13, n. 01, p. 179-204, janeiro/abril de 2007.

Published

2021-08-31

How to Cite

Lemos de Proença, V. H., Manzato, M. H., & Grippa SantAna, P. (2021). Shotokan karatê teaching methodologies for children. Motrivivência, 33(64), 1–19. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e78562

Issue

Section

Porta Aberta