Adventure bodily practices as content in the IFPB Physical Education classrooms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e79944

Abstract

The objective is to analyze the presence of adventure corporal practices (ACP’s) as content in our physical education plans at the Federal Institute of Paraíba- IFPB. It is a qualitative research, based on documentary analysis. The data were composed by means of electronic searches on official IFPB websites that made it possible to analyze 129 plans of the discipline of physical education.  The results indicate that the (ACP’s) constitute a little- offered contended in the physical education classrooms, in view of the fact that the absence of this contended in some college campus was identified. The offer of this topic in just one moment of the course or only in initial series, having only in two university camps with the content in almost the entire secondary education. It is concluded that the (ACP’s) need to be included in the teaching plans, since there are innumerable possibilities of application of this content. It is suggested that continuous training should be carried out in order to expand the possibilities of applicability of this content in the school.

Author Biographies

Gertrudes Nunes de Melo, IFPB

Mestre. IFPB – Campus Sousa

Grupo de estudos e pesquisas sobre o corpo, cultura e sociedade - GEPECCS

Ana Clara Cassimiro Nunes, IFPB – Campus Sousa

Discente do Curso Licenciatura em Educação Física

Grupo de estudos e pesquisas sobre o corpo, cultura e sociedade - GEPECCS

Raizabel Rodrigues, Secretaria de Educação – Farias Brito/CE

Especialista

Secretaria de Educação, Farias Brito, CE/Brasil

Samara Celestino dos Santos, IFPB – Campus Cajazeiras

Mestre

Grupo de estudos e pesquisas sobre o corpo, cultura e sociedade - GEPECCS

Giulyanne Maria Silva Souto, IFPB – Campus Sousa

Doutora.

Grupo de estudos e pesquisas sobre o corpo, cultura e sociedade - GEPECCS

 

References

ARMBRUST, I.; LAURO, F. A. A. O skate e suas possibilidades educacionais. Motriz. Rio Claro- SP, v. 16, n. 3, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S198065742010000300028&script=sci_arttext.Acesso em: 28 jan. 2021.

BADARÓ, L. F. et al. As atividades de aventura no campo educacional: alternativas metodológicas para as aulas de Educação Física. Research, Society and Development, v. 9, n. 11, p. e749119352-e749119352, 2020.

BAIERLE, E. F. de M. Práticas Corporais junto a natureza na Educação Física escolar: as percepções de alunos do 9º ano frente às vivências do esporte de orientação. 2012. 61f. Universidade Regional Do Noroeste Do Estado Do Rio Grande Do Sul – UNIJUÍ. Ijuí, RS. 2012. Disponível em: http://bibliodigital.unijui.edu.br:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/812/TCC%20FINAL.pdf?sequence =1. Acesso em 26 jan. 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf.Acesso em: 29 dez. 2020.

BETTI, M.; ZULIANI, L. R. Educação física escolar: uma proposta de diretrizes pedagógicas. Revista Mackenzie de educação física e esporte, v. 1, n 1, p. 73- 81, 2002.

BUNGENSTAB, G. C. et al. Educação física no ensino médio: possibilidades de ensino das práticas corporais (de aventura). Corpoconsciência, p. 29-40, 2017.

DALBEN, A. Diálogos entre o corpo e a natureza: as práticas corporais ao ar livre e a educação física escolar. Movimento, v. 21, n. 4, p. 903-914, 2015.

DARIDO, S. C.; RANGEL, C. A. (Org.). Educação física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

INÁCIO, H. L. D.; SOUSA, C. C.; MACHADO, L. F. A presença das práticas corporais de aventura em escolas públicas da região metropolitana de Goiânia: um estudo exploratório. Motrivivência, v. 32, n. 63, p. 1-16, 2020.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.

GONÇALVES, J. et al. Atividades de aventura na educação física escolar: uma análise nos periódicos nacionais. Revista Pensar a Prática| ISSN, v. 1980, p. 6183, 2020.

GOULART, R. R.; GIL, L. F. Práticas Corporais de Aventura. Educação Física Escolar. Caxias do Sul: São Miguel, 2019, p. 271.

GUIMARÃES, A. A. et al. Educação física escolar: atitudes e valores. Motriz, v. 7, n. 1, p. 17-22, 2001.

GUIMARÃES, S. et al. Educação Física no Ensino Médio e as Discussões Sobre Meio Ambiente: Um Encontro Necessário. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 28, n. 3, p.157-172. 2007.

PAIXÃO, J. A. da. O esporte de aventura como conteúdo possível nas aulas de educação física escolar. Motrivivência. v. 29, n. 50, p. 170-182, 2017.

SILVA, A. M.; DAMIANI, I. R. As práticas corporais na contemporaneidade: pressupostos de um campo de pesquisa e intervenção social. Práticas corporais, p. 17, 2005.

SILVA, R. Q.; JUNIOR, A. A. S.; DE ANDRADE, L. C. É possível saúde coletiva na escola?: uma experiência com as práticas corporais de aventura nas aulas de Educação Física. Anais da Jornada de Educação Física do Estado de Goiás (ISSN 2675-2050), v. 1, n. 2, p. 319-321, 2019.

TAHARA, A. K.; CARNICELLI FILHO, S. A presença das atividades de aventura nas aulas de Educação Física. Arquivos de ciências do esporte, v. 1, n. 1, 2013.

TAHARA, A. K.; DARIDO, S. C. Diagnóstico entre a relação das práticas corporais de aventura e a educação física escolar. Corpoconsciência, p. 1-10, 2015.

TERUEL, A. P. Atividades de aventura no contexto escolar, na visão de professores de educação física. Trabalho de Conclusão de curso, Rio Claro, 2011.

Published

2021-11-10

How to Cite

Melo, G. N. de, Nunes, A. C. C., Rodrigues, R. ., Santos, S. C. dos ., & Souto, G. M. S. . (2021). Adventure bodily practices as content in the IFPB Physical Education classrooms. Motrivivência, 33(64), 1–15. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e79944

Issue

Section

Porta Aberta