Practices of pedagogical training by academics from the licensing course in Physical Education mediated by the supervised internship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e80909

Abstract

The supervised internship in undergraduate courses is the moment of initial training in which, through immersion in the field of work, the future teacher comes into contact with the concrete social reality of the school environment, facing the complexity of the teaching action. From this perspective, this article reports the experience of pedagogical training practices by academics from the Physical Education degree course at the Federal University of Viçosa, MG during the Supervised Internship I, in public schools in the city of Viçosa, MG. These are experiences that took place through the realization of a set of actions such as readings, discussions and reflections that culminated in the school environment and that made it possible for trainees to experience, in an intense and active way, concrete situations in the teaching process learning the contents Physical Education at the different levels that make up basic education.

Author Biography

Jairo Antônio da Paixão, Universidade Federal de Viçosa

Pós-doutorado pela Universidade Federal de Viçosa (2012). Doutorado em Educação pela Ibero-Amercican University (2018). Doutorado em Ciência do Desporto pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (2010). Mestrado em Educação pela Ibero-American University (2018). Mestrado em Educação pela Universidade do Oeste Paulista (2005). Especialização em Educação pela Universidade Federal de Viçosa (2005). Especialização em Orientação Educacional pelas Faculdades Integradas de Jacarepaguá (2002). Especialização em Pedagogia do Esporte pelas Faculdades Integradas AVM de Brasília (2014). Graduação em Pedagogia (Licenciatura) pela Universidade Federal de Viçosa (2002). Graduação em Educação Física (Licenciatura e Bacharelado) pela Universidade Federal de Viçosa (1997). Atualmente é professor da Universidade Federal de Viçosa, MG. Professor do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Viçosa na linha de pesquisa Educação pública: sujeitos e práticas. Integra o Comitê de Ética em Pesquisas com Humanos da UFV. Coordena o Curso de Licenciatura em Educação Física. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas Pedagógicas em Educação Física (GEPPEF) no Curso de Licenciatura em Educação Física no Departamento de Educação Física na Universidade Federal de Viçosa, MG. Coordena o Programa Residencia Pedagógica - Educação Física, Campus Viçosa, MG.

References

ALMEIDA, M. I.; PIMENTA, S. G. (orgs.). Estágios supervisionados na formação docente. São Paulo: Cortez, 2014.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP Nº 02/2015, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União, Brasília, 02 jul. 2015. Seção I, p. 8-12.

MOLETTA, A. F. et. al. Momentos marcantes do estágio curricular supervisionado na formação de professores de Educação Física. Pensar a Prática, Goiânia, v.16, n.3, p.715-30, jul./set. 2013.

MORAES, E. V. et al. O estágio supervisionado dos cursos de gradu¬ação em Educação Física: um desafio presente nesta formação. Dia¬logia, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 199¬-209, 2008.

NUÑES, I. B.; RAMALHO, B. L. Estudo da determinação das necessidades de professores: o caso do novo ensino médio no Brasil – Elemento norteador do processo formativo (inicial/continuado). Revista Iberoamericana de Educacíon, [S.l.], p.1-18, 2006.

PIMENTA, S. G. O Estágio na Formação de Professores: unidade teoria e prática? 4. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. 7 ª ed. São Paulo: Cortez, 2012.

SAMPIERI, R. H; COLLADO, C. F; LUCIO, M. D P B. Metodologia de pesquisa, 5ª ed. São Paulo: Artmed, 2013.

SILVA, C. S. C. De estudante a profissional: A transição de papéis na passagem da universidade ao mercado de trabalho. 2010. 123f. (Dissertação de mestrado não publicada). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2010.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 16ª ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

ZABALZA, M. A. O estágio e as práticas em contextos profissionais na formação universitária. São Paulo: Cortez, 2014.

ZOTOVICI, S. A. et al. Reflexões sobre o estágio supervisionado no curso de licenciatura em Educação Física: entre a teoria e a prática. Pensar a Prática, Goiânia, v.16, n.2, p.568-82, abr./jun. 2013.

Published

2021-08-31

How to Cite

Paixão, J. A. da. (2021). Practices of pedagogical training by academics from the licensing course in Physical Education mediated by the supervised internship. Motrivivência, 33(64), 1–13. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e80909

Issue

Section

Porta Aberta

Most read articles by the same author(s)