Pedagogical residence program: residents' experiences and perceptions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e81112

Abstract

The objective of this article is to report the experience and perception of academics obtained with the Pedagogical Residency Program (PRP), in the Physical Education 2 (PE) nucleus, at the Federal University of Viçosa - Campus Florestal. A qualitative approach was used in this experience report, guiding the entire investigation and being carried out based on the observations and reports of experiences of the authors' with the residency. The results obtained with the experiences show that during the PRP, the residents had some problems and difficulties with the residency, these mainly related to the organization of the program and the school reality, however, beneficial teaching experiences were identified. Despite having some obstacles, the PRP proved to be of great importance for the residents who will become teachers, since they need to have knowledge of the space that will be their future professional environment, an experience provided by the residence.

Author Biographies

Bruno Macedo Souza, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais

  • Pós graduando Lato Sensu em Práticas Pedagógicas - Instituto Federal do Norte de Minas Gerais (IFNMG) - Campus Diamantina
  • Professor de Educação Física na Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais

Kalinca Pena Gomes, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais

  • Pós graduanda Lato Sensu em Práticas Pedagógicas - Instituto Federal do Norte de Minas Gerais (IFNMG) - Campus Diamantina
  • Professora de Educação Física na Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais

References

ARAÚJO, Osmar Hélio Alves; MARTINS, Elcimar Simão. Estágio Curricular Supervisionado como Práxis: algumas perguntas e possíveis de respostas. Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, v. 28, n. 1, p. 191-203, jan/abr. 2020. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/12902.

BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. Programa de Residência Pedagógica, Brasília, 2018. Disponível em: https://uab.capes.gov.br/educacao-basica/programa-residencia-pedagogica. Acesso em: 23/02/2021.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Censo da Educação Superior 2019. Brasília, outubro-2020. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2020/Apresentacao_Censo_da_Educacao_Superior_2019.pdf.

BRASIL. Ministério da Educação. Edital Capes n. 06/2018 - Programa de Residência Pedagógica. Brasília, 2018. Disponível em: https://uab.capes.gov.br/educacao-basica/programa-residencia-pedagogica.

COELHO, Geide Rosa; AMBRÓZIO, Rosa Maria. O ensino por investigação na formação inicial de professores de Física: uma experiência da Residência Pedagógica de uma Universidade Pública Federal. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 36, n. 2, p. 490-513, ago. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2019v36n2p490.

GATTI, Bernadete Angelina. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out-dez, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v31n113/16.pdf.

GIGLIO, Celia Maria Benedicto; LUGLI, Rosário Silvana Genta. “Diálogos pertinentes na formação inicial e continuada de professores e gestores escolares. A concepção do Programa de Residência Pedagógica na UNIFESP”. Cadernos de Educação, Pelotas, FaE/ PPGE/ UFPel, n. 46, p. 62-82, set.-dez, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/4173.

MELLO, Diene Eire et al. O Programa Residência Pedagógica: experiências formativas no curso de pedagogia. RPGE– Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 2, p. 518-535, maio/ago. 2020. e-ISSN: 1519-9029. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13631.

MONTE, Thaidys da Conceição Lima do; NETA, Maria de Lourdes da Silva; RODRIGUES, Igor Lima. Formação Inicial no Programa Residência Pedagógica: expectativas e desafios. In: VII Encontro Nacional das Licenciaturas, Anais. 2018, Fortaleza: UECE. Disponível em: http://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/52190.

MONTEIRO, Jorge Henrique de Lima et al. O Programa Residência Pedagógica: dialética entre a teoria e a prática. HOLOS, Natal, Ano 36, v.3, p.1-12, e9545, 2020. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/9545.

SANTOS, Janaina Roberta dos; CRISTOVÃO, Eliane Matesco; FURLANI, Juliana Maria Sampaio. O Programa Residência Pedagógica na Universidade Federal de Itajubá: oportunidade ou armadilha? In: VII Encontro Nacional das Licenciaturas, Anais. 2018, Fortaleza: UECE. Disponível em: http://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/51558.

SOARES, Luzia da Glória. Desafios dos alunos de classes menos favorecidas para ingressar e permanecer na universidade. Revista Extensão & Cidadania, Vitória da Conquista, v.2, n.4, p.119-136, jul./dez. 2014. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/recuesb/article/view/2246.

VIÇOSA. Universidade Federal de Viçosa. Edital nº 01/2018 - Residência Pedagógica/UFV. Viçosa, 2018. Disponível em: http://www.pre.ufv.br/wp-content/uploads/2018/06/Sele%C3%A7%C3%A3o-de-Residente-18.pdf.

VIÇOSA. Universidade Federal de Viçosa. Edital nº 01/2020 - Residência Pedagógica/UFV. Viçosa, 2018. Disponível em: http://www.pre.ufv.br/wp-content/uploads/2019/08/Edital-n%C2%B0-01-2020-Residente-Resid%C3%AAncia-Pedag%C3%B3gica.pdf.

ZANELLA, Camila. As Dificuldades Didáticas dos Professores Iniciantes e os Programas de Formação Inicial e Continuada para Docentes. In: XXVI Simpósio Nacional de História – ANPUH • Anais. 2011, São Paulo. Disponível em: http://www.snh2011.anpuh.org/resources/anais/14/1300404513_ARQUIVO_ARTIGOANPUHCamilaZanella.pdf.

Published

2021-12-06

How to Cite

Souza, B. M. ., & Gomes, K. P. . (2021). Pedagogical residence program: residents’ experiences and perceptions. Motrivivência, 33(64), 1–15. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e81112

Issue

Section

Porta Aberta