(Un)serious Physical Education and the opportunity for equity in the motivation of boys and girls

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2022.e86025

Keywords:

High school, (Un)seriation

Abstract

This study aimed to identify the motivation of boys and girls to Physical Education classes in high school, considering the differentiated proposal of class organization, called (Un)seriation. We analyzed, through descriptive statistical tests and comparison of groups (Mann-Whitney), 1071 instruments completed from 2012 to 2018. It was observed that, in most years surveyed, the values attributed to the variables Intrinsic Motivation and the dimensions of Basic Psychological Needs did not show a statistically significant difference between the sexes. It was concluded that the (un)seriated proposal in high school Physical Education can be a powerful motivational tool to encourage equal opportunities in this environment.

Author Biographies

Carla da Conceição Lettnin, Colégio de Aplicação da UFRGS

Profa. de Educação Física do Departamento de Expressão e Movimento do Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - CAp/UFRGS; Dra. em Educação/PUCRS e Mestre em Teoria e Prática pedagógica em Educação Física/UFSC; Líder do grupo de pesquisa Educação e Saúde- CNPq.

Priscila Lima Batista, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Graduada em Ciências Jurídicas e Sociais/UFRGS, Bolsista de iniciação científica do CNPq, Membro do grupo de pesquisa Educação e Saúde.

Luciana Neves Nunes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professora do Departamento de Estatística da UFRGS e do PPG em Ensino de Matemática da UFRGS, Doutora em Epidemiologia/UFRGS, Mestre em Epidemiologia/UFPel.

References

ANDRADE, Eduardo Azevedo de; LETTNIN, Carla da Conceição. Motivação discente frente às diferentes composições de turmas (des)seriadas para a Educação Física do ensino médio. Motrivivência. v 33. n. 64. 1-24, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021e76372. Acesso em: 18 jul. 2021.

BALBINOTTI, Marcos Alencar; CAPOZZOLI, Carla Josefa. Motivação à prática regular de atividade física: um estudo exploratório com praticantes em academias de ginástica. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 22, n.1, 63-80, 2008. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16683. Acesso em: 15 ago. 2021.

BETERLI, Eligiane Recco; BONA, Bruna Carolini de. Relações de gênero nas aulas de educação física do ensino médio no Município de Jacinto Machado - SC. Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Criar Educação, v. 9, n.1, 165-169, 2020. Disponível em http://periodicos.unesc.net/criaredu/article/view/3928. Acesso em: 23 set. 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 16 jul. 2021.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação Física. Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro07.pdf. Acesso em: 9 jul.2021.

CARDOSO, Júlia Pereira; ACCO JÚNIOR, José. As oportunidades da prática do futsal e futebol feminino no ambiente escolar. 2020. 18f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) - Universidade do Sul de Santa Catarina – UNISUL, Tubarão, 2020. Orientador: José Acco Júnior. Disponível em: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/12551 Acesso em: 10 ago. 2021.

CAVALIERI, D. Educação Física no Ensino Médio. Por que o desinteresse dos alunos? EFDeportes.com, Revista Digital, Buenos Aires, v. 17, n. 170, 1, 2012. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efd170/educacao-fisica-no-ensino-medio-desinteresse.htm Acesso em: 6 set. 2021.

DARIDO, Suraya Cristina. A educação física na escola e o processo de formação dos não praticantes de atividade física. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v.18, n.1, 61-80, 2004. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16551/18264. Acesso em: 12 ago. 2021.

DECI, Edward; RYAN, Richard. The general causality orientations scale: self-determination in personality. Journal of Research in Personality, v. 19, n. 1, 109-134, 1985. Disponível em: https://selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/1985_DeciRyan_GCOS.pdf. Acesso em 21 mai 2021.

DEVIDE, Fabiano Pries; ROCHA, Cristina Maria da; MOREIRA, Izabela dos Santos. Coeducação e Educação Física escolar: uma ferramenta para abordar as relações de gênero nas práticas corporais. Cadernos de Formação RBCE, v.11, n.2, 48-60, 2020. Disponível em: http://www.rbce.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/viewFile/2420/1351 Acesso em: 21 jul. 2021.

EINSFELDT, Rafaella; LETTNIN, Carla da Conceição. La (Des)seriación en Educación Física: uma propuesta de aceptación a estudiantes de Escuela Media. Lecturas: Educación Física Y Deportes, v. 23, n.245, 34-48, 2018. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/645. Acesso em: 22 out. 2021.

FONSECA, João José Saraiva da. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA - IBGE. Percepção do Estado de Saúde, 2013. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv91110.pdf . Acesso em: 10 ago. 2021.

LETTNIN, Carla da Conceição. (Des)seriação da educação física no ensino médio como proposta de contribuições à saúde: visão de alunos e professores. 2013. 233f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013. Orientador: Claus Dieter Stöbaus. Disponível em: http://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/5845/1/000457921-Texto%2bCompleto-0.pdf. Acesso em: 15 jul. 2021.

MARTINEZ, Victor Matheus Lopes; CHAVES, Fernando Edi. A motivação nas aulas de educação física no ensino médio. Temas em Educação Física Escolar, Rio de Janeiro, v. 5, n. 1, p. 20-21, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.33025/tefe.v5i1.2348. Acesso em: 16 jul. 2021.

OLIVEIRA, Eduardo Henrique de. Motivação nas aulas de educação física: perspectiva dos alunos do ensino fundamental. 2018. 117f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2018. Orientadora: Myrian Nunomura. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/59/59140/tde-14012019-112318/pt-br.php Acesso em: 2021-08-15. Acesso em: 2 ago. 2021.

PALUDO, Daniela Prado. A motivação das aulas de Educação Física para estudantes do Ensino Médio. 2015. 42f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015. Orientador: Fabiano Bossle. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/133194/000983818.pdf?sequence=1&is Allowed=y. Acesso em: 10 ago. 2021.

PEREIRA, Ana Cristina Gabriel. Ensaios de uma metodologia da experiência crítico-afetiva nas aulas de educação física: impactos sobre as relações de gênero e o empoderamento das meninas. 2020. 192f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Orientador: Osmar Moreira de Souza Júnior. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12988. Acesso em: 20 ago. 2021.

PIZANI, Juliana; BARBOSA-RINALDI, Ieda; MIRANDA, Antônio Carlos; VIEIRA, Lenamar. (Des)motivação na educação física escolar: uma análise a partir da teoria da autodeterminação. Revista Brasileira de Ciência do Esporte, v.38, n.3, 259-266, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.rbce.2015.11.010. Acesso em: 21 jul. 2021.

RYAN, Richard; DECI, Edward. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development and well-being. American Psychologist, Washington, v. 55, n. 1, 68-78, 2000. Disponível em: https://doi.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2F0003-066X.55.1.68. Acesso em: 22 mai. 2021.

RYAN, Richard; DECI, Edward. Overview of self-determination theory: an organismic dialectical perspective. In: DECI, Edward; RYAN, Richard. (Orgs.). Handbook of self-determination research. New York: University of Rochester Press, 2002. Disponível em: http://www.elaborer.org/cours/A16/lectures/Ryan2004.pdf. Acesso em: 10 Jun. 2021.

RYAN, Richard; DECI, Edward. Active human nature: Self-determination theory and the promotion and maintenance of sport, exercise and health. In: HAGGER, Martin; CHATZISARANTIS, Nikos. (Eds.). Intrinsic motivation and self-determination in exercise and sport. Champaign-Illinois: HumanKinetics, 2007.

SANTOS, Elis Denise Lelis dos; FERREIRA FILHO, Luciano Nery; LIMA, Tiago Jessé Souza de. A transmissão dos papéis de gênero na infância a partir das brincadeiras infantis na escola. In: VI Congresso Nacional de Educação, 6, Campinas Grande, 2019. Anais eletrônicos... Campinas Grande, 2019, p. 1-10. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/58838. Acesso em: 9 jun. 2021.

SILVA, Geruza Barbosa da. O papel da motivação para aprendizagem escolar. João Pessoa. 2014. 41f. Monografia. (Especialização em Fundamentos de Educação: práticas pedagógicas interdisciplinares) - Universidade Estadual da Paraíba, João Pessoa, 2014. Orientadora: Mônica de Lourdes Neves Santana. Disponível em: http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/123456789/9644/1/PDF%20-%20Geruza%20Barbosa%20da%20Silva.pdf Acesso em: 12 de setembro de 2021. Acesso em: 22 out. 2021.

SILVA, Jéssica Luciana; LEÃO JÚNIOR, Roosevelt. Infraestrutura para Educação Física na Rede Escolar Estadual de Goiatuba – GO: Uma descrição sobre a realidade escolar. Enciclopédia Biosfera, Goiânia, v. 11, n. 20, p. 9-11, 2015. Disponível em: https://conhecer.org.br/ojs/index.php/biosfera/article/view/2180. Acesso em: 1 de out. 2021.

SILVA, Sebastião Ribeiro da; CHIMINAZZO, João Guilherme Cren; FERNANDES, Paula Texeira. Motivação na educação física escolar: Teoria da Autoderminação. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 19, n. 1, 11-17, 2021. ISSN 2318-5090. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/25985. Acesso em: 22 jun. 2021.

SILVEIRA, Laís Lanziotti da; FONSECA, Denise Grosso da; LETTNIN, Carla da Conceição. Visão discente sobre a Educação Física (des)seriada no ensino médio. Lecturas: Educación Física y Deportes, v. 25, n. 268, 140-154, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.46642/efd.v25i268.1893. Acesso em: 22 out. 2021.

Published

2022-09-01

How to Cite

DA CONCEIÇÃO LETTNIN, Carla; LIMA BATISTA, Priscila; NEVES NUNES, Luciana. (Un)serious Physical Education and the opportunity for equity in the motivation of boys and girls. Motrivivência, Florianópolis, v. 34, n. 65, 2022. DOI: 10.5007/2175-8042.2022.e86025. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/86025. Acesso em: 8 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais