An uneasy ness of a Physical Education teacher in pandemic times: what I understood and did not thematize, what I cannot understand and what I begin to know

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2022.e89842

Keywords:

Distance learning, Pedagogical practice, Teacher’s experience

Abstract

Imbued by the impacts of covid-19 the objective defined by the teacher’s trajectory is to analyse the main ways of learning at the academical Physical Education in the perspective of a teacher at a Integrated High School of the Instituto Federal Ceará, Campus Baturité, in the pandemic period between 2020 and 2021. Therefore, have been organized three analytic categories, first, “what comprehended and didn’t thematized in the Physical Education classes”, the distance learning demanded changes and some of them could have been implemented before, one of these facts were the collaboration networks. The second, “what I cannot compreend for the teacher’s work”, whereupon treated about the teacher’s criminalization that departed from various ambits and little have been observed about the reconnaissance to the teachers. The third, “what I start to know about the pedagogical practice in Physical Education” which organized elements that emerged in the pandemics and can be incorpored in the Physical Education. The main contributor was the Thematic Unity of Concious Body.

Author Biography

Raphaell Moreira Martins, IFCE

Doutor em Desenvolvimento Humano e Tecnologias pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará campus Baturité, Brasil

References

BETTI, Mauro. O que a semiótica inspira ao ensino da Educação Física. Discorpo, São Paulo, n. 3, p. out., 1994. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Mauro-Betti/publication/281407725_O_que_a_semiotica_inspira_ao_ensino_da_educacao_fisica/links/55e5b5c908aede0b57371d0c/O-que-a-semiotica-inspira-ao-ensino-da-educacao-fisica.pdf. Acesso em: 14 fev. 2022.

BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2001.

BRASIL. Ministério da Educação Parâmetros curriculares nacionais: Educação Física. Brasília: MEC, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/fisica.pdf. Acesso em: 14 fev. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 14 fev. 2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013a.

HUBERMAN, Micha ël. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, Antonio. Vida de professores. Porto Alegre, Porto Editora, 1995.

JOSSO, Marie Christine. As figuras de ligação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras e transformadoras. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 373-383, maio/ago. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/s6NdjwQC6LGVHJWXNb9753R/abstract/?lang=pt. Acesso em 14 fev. 2022.

LARROSA, Jorge. Tecnologias do eu e educação. In: TOMAZ, Tadeu (org.) O sujeito da educação: estudos foucaultianos. Petrópolis: Vozes, v. 1, n. 994, p. 35-86, 1994.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, jan./fev./mar./abr., 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 14 fev. 2022.

MARTINS, Raphaell Moreira. A interseccionalidade do medo e da ousadia no retorno às aulas presenciais de Educação Física em tempos pandêmicos. Revista Brasileira de Educação Física Escolar, v. Set. 2021, p. 89-105, 2021. Disponível em: https://www.rebescolar.com/_files/ugd/beb6ee_00683563d3034fc18329ceb49f36320a.pdf. Acesso em 14 fev. 2022.

MARTINS, Raphaell Moreira; NOGUEIRA, Pedro Henrique Silvestre. A tematização sobre o corpo consciente na educação física escolar: um diálogo à luz da pedagogia de Paulo Freire. Revista de Educação Popular, v. Set. 2021, p. 259-276, 2021. https://doi.org/10.14393/REP-2021-61769. Acesso em 14 fev. 2022.

MOREIRA, Luiza Silva; MARTINS, Raphaell Moreira; ROCHA, Hugo Paulo Almeida da. Dispositivos para educação do corpo e modulação do comportamento nas aulas de educação física: ponto de vista sobre o contexto pandêmico. Temas em Educação Física Escolar, v. 5, p. 2-22, 2020. Disponível em: https://www.cp2.g12.br/ojs/index.php/temasemedfisicaescolar/article/view/2876/1804. Acesso em 14 fev. 2022.

NEIRA, Marcos Garcia. Educação física cultural: inspiração e prática pedagógica. Jundiaí: Paco, 2018.

SANTOS, Ivan Luis dos; NEIRA, Marcos Garcia. Tematização e problematização: pressupostos freirianos no currículo cultural da educação física. PRÓ-POSIÇÕES, v. 30, p. 1-19, 2019. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0168. Acesso em 14 fev. 2022.

SILVA, Maria Eleni Henrique da; MARTINS, Raphaell Moreira. Pressupostos freireanos na educação física escolar: ação e movimentos para a transformação. In: SILVA, Maria Eleni Henrique da; MARTINS, Raphaell Moreira (Orgs.). Reflexos da pandemia na Educação Física escolar: uma reflexão possível à luz de Paulo Freire. ed. Curitiba: Editora CRV, 2020, v. 1, p. 25-48.

Published

2022-07-01

How to Cite

MOREIRA MARTINS, Raphaell. An uneasy ness of a Physical Education teacher in pandemic times: what I understood and did not thematize, what I cannot understand and what I begin to know. Motrivivência, Florianópolis, v. 34, n. 65, 2022. DOI: 10.5007/2175-8042.2022.e89842. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/89842. Acesso em: 15 apr. 2025.

Issue

Section

Seção Temática