Researching the circus aerials disciplines teachers’training in the metropolitan region of Campinas-SP
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2023.e93540Keywords:
Circus, Instructors, Teaching, Performing arts, GymAbstract
The practice of the circus as an educational, fitness, recreational or artistic option shows a notable expansion in the national context in the last two decades. In particular, the practice of aerial disciplines has been increasing in schools, gyms and other public and private places. Based on this finding, the objective of this study was to analyze the training of teachers of aerial circus modalities in the Metropolitan Region of Campinas - SP. For this, we carried out a survey of establishments that offered regular classes, then we applied a semi-structured questionnaire (online) to 36 teachers. The result shows the first contact to circus happened mostly at the university and in circus schools. The “silk” is the most popular discipline; and the recreational represents the most common motivation, with an important demand for fitness and health promotion. We noted a diversified training, including artistic education and higher education degree for most of them.
References
BAPTISTOTTI NUNES, João Gabriel; BORTOLETO, Marco. Montando e desmontando: Quem são e como atuam os riggers circenses? Arte da Cena (Art on Stage). 2021. Disponível em: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/68955. Acesso em: 23 mar. 2023.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BARRETO, Mônica (Lua); DUPRAT, Rodrigo Mallet; BORTOLETO, Marco. De norte a sul: Mapeando a formação em circo no Brasil. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, v. 3, n. 42, p. 1–32, 2021. DOI: 10.5965/1414573103422021e0210.
BORTOLETO, Marco. Um encontro entre o funâmbulo e o praxiólogo: ideias para mestres e discípulos. Em: FERREIRA, Lilian Aparecida; RAMOS, Glauco Nunes Souto (org.). Educação física escolar e praxiologia motriz: compreendendo as práticas corporais. Curitiba: CRV, 2017. v. 22.
BORTOLETO, Marco; BARRAGÁN, Teresa Ontañón; SILVA, Erminia; BOMBARDI, Érica (orgs.). Circo: Horizontes Educativos. Campinas: Autores Associados, 2016.
BORTOLETO, Marco; CALÇA, Daniela. O tecido circense: fundamentos para uma pedagogia das atividades circenses aéreas. Conexões, v. 5, n. 2, p. 72–88, 2007a. DOI: 10.20396/conex.v5i2.8637880.
BORTOLETO, Marco; CALÇA, Daniela. Circo e Educação Física: Compendium das Modalidades Aéreas. Movimento e Percepção, 2007b.
BORTOLETO, Marco; CALÇA, Daniela. O trapézio circense: estudo das diferentes modalidades. Lecturas: Educación Física y Deportes, v. 12, n. 109, 2007c. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efd109/o-trapezio-circense.htm. Acesso em: 23 mar. 2023.
BORTOLETO, Marco; MACHADO, Gustavo. Reflexões sobre o circo e a educação física. Corpoconsciência, v. 7, p. 2003, 2003.
COASNE, Joëlle. Enseigner les arts du cirque. Revue EP&S, v. 313, p. 39–44, 2005.
DUPRAT, Rodrigo Mallet; BORTOLETO, Marco. Educação Física Escolar: Pedagogia e Didática das Atividades Circenses. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 28, n. 2, 2007. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/63. Acesso em: 23 mar. 2023.
EVRARD, Beatriz. Espaço em movimento: cenografia e circo. 2017. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017. DOI: 10.11606/D.27.2017.tde-30052017-114818. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27156/tde-30052017-114818/. Acesso em: 23 mar. 2023.
JESUS, Ellen Moreira De; MOTA, Gustavo Ribeiro Da; LOPES, Charles Ricardo. Proposta de avaliação física para praticantes de tecido acrobático. Revista Brasileira de Prescrição e Fisiologia do Exercício, v. 6, n. 31, 2012. Disponível em: http://www.rbpfex.com.br/index.php/rbpfex/article/view/377. Acesso em: 23 mar. 2023.
KIDDER, Louise H. (org.). Métodos de pesquisa nas relações sociais: delineamentos de pesquisa. São Paulo: EPU, 1987.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2011.
ONTAÑÓN, Teresa; DUPRAT, Rodrigo; BORTOLETO, Marco. Educação Física e Atividades Circenses: “O Estado da Arte”. Movimento, p. 149–168, 2012. DOI: 10.22456/1982-8918.22960.
REIS, Elizabeth. Estatística multivariada aplicada. Lisboa: Silabo, 2001.
RIBEIRO, Camila da Silva; CARDANI, Leonora Tanasovici; RODRIGUES, Gilson Santos; BORTOLETO, Marco. O “não lugar” do circo na escola. Revista Portuguesa de Educação, v. 34, n. 1, 2021. DOI: 10.21814/rpe.16128. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/rpe/article/view/16128. Acesso em: 23 mar. 2023.
ROCHA, Gilmar. O circo no Brasil: estado da arte. BIB - Revista Brasileira de Informação Bibliográfica em Ciências Sociais, n. 70, p. 51–70, 2010.
SÃO PAULO, Governo do Estado. Plano de Desenvolvimento Urbano Integrado: Região Metropolitana de Campinas. São Paulo: Secretaria de Desenvolvimento Regional do Governo do Estado de São Paulo, 2018. Disponível em: https://rmc.pdui.sp.gov.br/?page_id=127. Acesso em: 23 mar. 2023.
SEBIRE, Simon J.; STANDAGE, Martyn; VANSTEENKISTE, Maarten. Development and validation of the goal content for exercise questionnaire. Journal of Sport & Exercise Psychology, v. 30, n. 4, p. 353–377, 2008. DOI: 10.1123/jsep.30.4.353.
SILVA, Ermínia. O novo está em outro lugar. Em: Palco Giratório, 2011: Rede Sesc de Difusão e Intercâmbio das Artes Cênicas. Rio de Janeiro: Sesc, 2011. p. 12–21. Disponível em: https://www.circonteudo.com/o-novo-esta-em-outro-lugar/. Acesso em: 23 mar. 2023.
SILVA, Ermínia; ABREU, Luis Alberto De. Respeitavel Publico O Circo Em Cena. Rio de Janeiro: Funarte, 2009.
SOARES, Daniela Bento; BORTOLETO, Marco. A prática do tecido circense nas academias de ginástica da cidade de Campinas-SP: o aluno, o professor e o proprietário. Corpoconsciência, p. 7–23, 2011.
SUGAWARA, Carlos. Técnicas circenses aéreas: Corda lisa e tecidos. São Paulo: Phorte, 2014.
VINUTO, Juliana. A amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: um debate em aberto. Temáticas, v. 22, n. 44, p. 203–220, 2014.
ZAIM-DE-MELO, Rogério; RIZZO, Deyvid Tenner de Souza; GODOY, Luis Bruno de; AMARAL, Laurianne Sorrilha do. A utilização do tecido acrobático como conteúdo nas aulas de educação física escolar: um estudo com uma nona série do ensino fundamental. Repertório, n. 35, 2020. DOI: 10.9771/r.v1i35.35454. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revteatro/article/view/35454. Acesso em: 23 mar. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Motrivivência

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).