Sport pedagogy and scholar Physical Education: possibilities between teaching games for understanding (TGfU) and mini-volleyball
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2023.e93736Keywords:
Mini volleyball, Sport pedagogy, School, Teaching, UnderstandingAbstract
This text presents some reflections and a work suggestion on mini volleyball with the use of Teaching Games for Understanding, together with the lens of Sport Pedagogy. We consider that this essay brings ideas and for the performance of Physical Education teachers in the school environment, as well as the use of TGfU as an advance for the pedagogical environment, during the moment in which it addresses the content of sports and regarding the treatment for the integral formation of individuals. Finally, the strategies regarding the use of mini-volleyball and its treatment must be rethought in all the contexts that it is included.
References
ABURACHID, Layla Maria Campos. et al. Badminton: Possibilidades de ensino aplicadas ao contexto da Educação Física Escolar. Journal of Physical Education, v. 30, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v30i1.3055. Acesso em 29 ago 2023.
BAYER, C. O ensino dos deportos colectivos. Lisboa, Dinalivro, 1994.
BOLONHINI, Sabine Zink; PAES, Roberto Rodrigues. A proposta pedagógica do Teaching Games for Understanding: reflexões sobre a iniciação esportiva. Pensar a Prática, Goiânia, v. 12, n. 2, 2009. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/5694. Acesso em: 8 nov 2022.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 11 nov 2022.
CHAGAS, Daniel; OZMUN, John; BATISTA, Luiz Alberto. The relationships between gross motor coordination and sport-specific skills in adolescent non-athletes. Human Movement, vol. 18, n. 4, p. 17-22, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1515/humo-2017-0037. Acesso em 30 ago 2023.
FAGUNDES, Felipe Menezes; RIBAS, João Francisco Magno. Princípios pedagógicos do modelo Teaching Games For Understanding: uma visão praxiológica sobre o ensino para compreensão do esporte. Motrivivência, Florianópolis, v. 32, n. 62, p. 01-22, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2020e67040. Acesso em: 1 dez 2022.
GIL-ÁRIAS, Alexander. et al. Impact of hybrid TGfU-Sport Education unit on stutend motivation in physical education. PLoS ONE, v. 6, n. 12, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0179876. Acesso em: 18 mar 2023.
GIL, Vicente María Gaspar. et al. El cuestionamiento como herramienta fundamental para el desarrollo de la toma de decisiones de los alumnos em Educación Física. Movimento, Porto Alegre, vol. 25, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1982-8918.86547. Acesso em: 20 mar 2023.
GOTSCH, Wulf. Mini voleibol. Argentina: Editorial Stadium, 1983.
GRIFFIN, Linda.; BUTLER, Joy. Teaching Games for Understanding: theory, research, and practice. Champaign, Illinois: Human Kinetics, 2005.
KIRK, David; MacPHAIL, Ann. Teaching games for understanding and situated learning: rethinking the Bunker-Thorpe model. Journal of Teaching in Physical Education, n. 21, p. 177-192, 2002. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/44164225_Teaching_Games_for_Understanding_and_Situated_Learning_Rethinking_the_Bunker-Thorpe_Model. Acesso em: 05 abr 2023.
KOEKOEK, Jeroen; DOKMAN, Ivo; WALINGA, Wyste. Game-Based Pedagogy in Physical Education and Sports: Designing Rich Learning Environments. United Kingdom: Routledge (Taylor & Francis Group), 2022, p. 176-214.
KUNZ, Elenor. Transformação didático-pedagógica do Esporte. Ijuí: Unijuí, 2001.
MAHADERO, Pilar. et al. Effects of student skill level on knowledge, decision-making, skill execution, and game performance in a mini volleyball sport education season. Journal of Teaching in Physical Education, v. 34, n. 4, p. 626–641, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1123/jtpe.2014-0061. Acesso em: 22 mar 2023.
NASCIMENTO, Juarez Vieira. Preparação profissional em Educacao Física e Desportos: novas competências profissionais. In: TANI, G.; BENTO, J. O.; PETERSEN, R. (Orgs.). Pedagogia do Desporto. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2006.
PALLOS, Gabriel Camargo. Material didático digital e Frisbee: uma proposta de ensino por meio de jogos para o ensino médio. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Eduação Física) – Instituto de Biociência Rio Claro, Universidade Estadual Paulista, 2022. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/216458. Acesso em 12 out 2023.
QUADROS JÚNIOR, Paulo Konorr de; QUADROS, Teresa Maria Bianchini de; GORDIA, Alex Pinheiro. Proposta metodológica para o minivoleibol: uma estratégia para iniciação esportiva de crianças. Revista Lecturas: Educación Física y Deportes, n. 10, Buenos Aires, 2007. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd110/proposta-metodologica-para-o-mini-voleibol.htm. Acesso em: 9 dez 2022.
RESENDE, Rui; LIMA, Ricardo Franco. Relação professor de Educação Física e alunos: Teoria, investigação e intervenção. In: BARTHOLOMEU, D. et al. (Org.), Relações interpessoais: Concepções e contextos de intervenção e avaliação (p. 133-153) São Paulo: Vetor Editora. 2016.
RIBAS, João Francisco Magno. Praxiologia Motriz: construção de um novo olhar dos jogos e esportes na escola. Motriz, Rio Claro, v. 11, n. 2, p.113-120, mai./ago. 2005. Disponível em: https://www.rc.unesp.br/ib/efisica/motriz/11n2/10MRJ.pdf. Acesso em: 20 mar 2023.
SARRUGE, Carina Lara; GINCIENE, Guy; IMPOLCETTO, Fernanda Moreto. Teaching the logic of volleyball: a proposal from Teaching Games for Understanding and the use of technologies. Movimento, Porto Alegre, vol. 26, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1982-8918.90766. Acesso em: 20 mar 2023.
SILVA, Leonardo Santos Lopes. et al. Perspectiva de enseñanza-aprendizaje del Ultimate Frisbee a partir del modelo de Enseñanza por la Comprensión, Revista Peruana de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, vol. 10, n. 2, p. 1655-1667, 2023. Disponível em: https://www.rpcafd.com/index.php/rpcafd/article/view/255. Acesso em 29 ago 2023.
THOMAS, Gethin; MORGAN, Kevin; MESQUITA, Isabel. Examining the implementation of a Teaching Games for Understanding approach in junior rugby using a reflective practice design. Sports Coaching Review, vol. 2, n. 1, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1080/21640629.2013.855000. Acesso em 29 ago 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Motrivivência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).