Physical Education in the elementary school, assessment tests and parents: global perceptions
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2023.e93994Keywords:
Perceptions, Parents, Benchmarking tests, Physical educationAbstract
The Assessment Tests in Physical Education (ATPE) are part of an external assessment process of students and the Physical Education (PE) curriculum in the Elementary School (ES) in Portugal. Thus, the opinion of parents and guardians (PG) about the ATPE can be a relevant factor. The global perceptions of 127 PEE of 2nd year students were analyzed, collected through a questionnaire, with the data processed through content analysis (emerging categories) and statistics. The results showed that the PG have a dispersion of perceptions about the ATPE, ranging from a contrary and negative position to a positive and reasoned assessment. They also identify that these can have a significant future impact, monitoring learning, the curriculum and the role of formative assessment. There is a need to expand knowledge about the nature and objectives of ATPE and its influence on valuing the PE area in the ES.
References
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2016.
CHRÓINÍN, Deirdre; COSGRAVE, Caitríona. Implementing formative assessment in primary physical education: teacher perspectives and experiences, Physical Education and Sport Pedagogy, 18 (2), 219-233, 2013. Disponível em: https://www.dcu.ie/sites/default/files/carpe/Ni%20Chroinin%20(2013).pdf DOI: 10.1080/17408989.2012.666787, Acesso em: 12 abr 2022.
FAIRCLOUGH, Stuart; HACKETT Allen; DAVIES Ian; GOBBI, Rebecca; MACKINTOSH Kelly; WARBURTON, Genevieve; STRATTON, Gareth; VAN SLUIJS, Esther; BODDY, Lynne. Promoting healthy weight in primary school children through physical activity and nutrition education: a pragmatic evaluation of the CHANGE! Randomised intervention study. BMC Public Health [Internet] 13: 626, 2013. Disponível em: https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/track/pdf/10.1186/1471-2458-13- Acesso em: 17 abr 2023
LÓPEZ PASTOR, Victor; PÉREZ BRUNICARDI, Dario; MANRIQUE ARRIBAS, Juan; MONJAS AGUADO, Roberto. Los retos de la Educación Física en el Siglo XXI (Challenges of Physical Education in XXI Century). Retos, [S. l.], v. 29, p. 182–187, 2016. DOI: 10.47197/retos.v0i29.42552. Disponível em: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/42552. Acesso em: 16 jan. 2023
LÓPEZ ALONZO, Salvador; RIVERA SOSA, Juan Manuel: SOTO VALENZUELA, Maria Conceição: HERNANDEZ TORRES, Rosa Patricia. Perspectivas sobre la educación física por parte de los padres o tutores de alumnos de primaria y secundaria, en Chihuahua, México. Revista De Educación Física VIREF, 8 (4), 103–114, 2020. Recuperado a partir de https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/338742
IAVE. PAR - Projeto de Acompanhamento de Escolas na Análise e Utilização dos Relatórios da Avaliação Externa - Relatório 2019/2020, Lisboa, 2021.
IAVE Provas de Aferição do Ensino Básico 2022 - Resultados Nacionais, Lisboa, 2022. https://iave.pt/wp-content/uploads/2022/12/Relatorio-Provas-de-Afericao_Resultados-Nacionais_2022_Final.pdf
QUITÉRIO, Ana; COSTA, João; MARTINS, João; FERNANDES, David; PICADO, André; MOTA, João; GERLACH, Erin; SCHEUER, Claude; HERRMANN, Christian. Assessment in primary physical education: Exploring basic motor competencies in six-year old Portuguese children, Conference Paper, 12th FIEP European Congress – Luxembourg, 2017. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/322552645_Assessment_in_primary_physical_education_Exploring_basic_motor_competencies_in_six-year_old_Portuguese_children
NEVES, Rui. Provas de Aferição de Educação Física no 1.º Ciclo do Ensino Básico - porquê e para quê? (H)À Educação: rubricas de 2018, Maria Helena Araújo e Sá; Susana Ambrósio (Orgs), 39 – 41, UA Editora, Universidade de Aveiro, 2019.
SCHEUER, Claude; HERRMANN, Christian; BUND, Andreas. Motor tests for primary school aged children: A systematic review, Journal of Sports Sciences, 37, 1097–1112 2019. https://doi.org/10.1080/02640414.2018.1544535
SILVA, Maria João; PEREIRA, Mariana; NEVES, Rui. Os Professores do 1º CEB e as Provas de Aferição em Expressão e Educação Físico-Motora - um olhar qualitativo sobre o seu impacte, III Seminário A Cultura Motora na Escola do 1º CEB, 2018, Livro de Resumos, Escola Superior de Educação – Instituto Politécnico de Viana do Castelo, 16 de maio 2018, Viana do Castelo
SILVA, Maria João; PEREIRA, Mariana; QUEIRÓS, Rafaela; FERREIRA, Samuel; NEVES, Rui. Provas de Aferição em Expressão e Educação Físico-Motora no 1º ciclo em Portugal – expectativas dos professores, Revista Indagatio Didactica, 11, (4), 209-221, 2019, Centro de Investigação em Didática e Tecnologia Educativa, Universidade de Aveiro. Retrieved from https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/10635/6965
SHEEHY, Deborah A. Addressing Parents’ Perceptions in the Marginalization of Physical Education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 82 (7), 42–56, 2011. https://doi.org/10.1080/07303084.2011.10598657
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Motrivivência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).