Propositions about adventure body practices as content of school Physical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2023.e96398

Keywords:

School physical education, Basic education, Adventure body practices

Abstract

This study aimed to analyze the propositions regarding the implementation of adventure body practices (ABPs) as content of school Physical Education. This is a systematic review study that used original articles as inclusion criteria, published between 2017 and 2023, in the CAPES Periodicals Portal databases. The studies analyzed showed that a tiny number of Physical Education courses offered by higher education institutions in the country do not have subjects related to ABPs in their curriculum. Even though there is interest among some teachers in working with ABPs, the results indicated a lack of incentives on the part of the management of the schools where they work. Added to this is the lack of adequate spaces, materials and equipment necessary for the practice of ABPs, which contribute to making it difficult to implement this content in Physical Education classes.

Author Biographies

Jairo Antônio Paixão, Universidade Federal de Viçosa

Post-doctorate from the Federal University of Viçosa (2012). PhD in Education from the Ibero-American University (2018). PhD in Sports Science from the University of Trás-os-Montes and Alto Douro (2010). Master's degree in Education from the Ibero-American University (2018). Master's degree in Education from the Universidade do Oeste Paulista (2005). Specialization in Education from the Federal University of Viçosa (2005). Specialization in Educational Guidance from Faculdades Integradas de Jacarepaguá (2002). Specialization in Sports Pedagogy from Faculdades Integradas AVM de Brasília (2014). Degree in Pedagogy (Degree) from the Federal University of Viçosa (2002). Degree in Physical Education (Degree and Bachelor's Degree) from the Federal University of Viçosa (1997). He is currently a professor at the Federal University of Viçosa, MG. Professor of the Postgraduate Program in Education at the Federal University of Viçosa in the research line Public education: subjects and practices. He is a member of the UFV Human Research Ethics Committee. Coordinates the Degree Course in Physical Education. Coordinates the Group of Studies and Pedagogical Research in Physical Education (GEPPEF) in the Degree Course in Physical Education at the Department of Physical Education at the Federal University of Viçosa, MG. Coordinates the Pedagogical Residency Program - Physical Education, Campus Viçosa, MG.

Rafael Miranda Coutinho, Universidade Federal de Viçosa

Academic of the Degree Course in Physical Education at UFV. Member of GEPPEF – Pedagogical Studies and Research Group in Physical Education at UFV.

References

BETTI, Mauro; SILVA, Pierre Normando Gomes. Corporeidade, jogo, linguagem: a Educação Física nos anos iniciais do Ensino Fundamental. São Paulo: Cortez, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.

BUNGENSTAB. Gabriel Carvalho et al. Educação física no ensino médio: possibilidades de ensino das práticas corporais de aventura. Corpoconsciência, v. 21, n. 3, 2017. Disponível em:

https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/5524 Acesso em: 09 de set. 2023.

CAPARROZ, Francisco Eduardo. Entre a Educação Física na escola e a Educação Física da escola: a Educação Física como componente curricular. 3. ed. São Paulo: Autores Associados, 2007.

COLDEBELLA, Auria de Oliveira Carneiro; LORENZETTO, Luiz Alberto; COLDEBELLA, Arlei. Práticas Corporais alternativas: formação em Educação Física. Motriz, Rio Claro, v.10, n.2, p.111-122, mai./ago. 2004. disponível em: http://www1.rc.unesp.br/ib/efisica/motriz/10n2/13CAC_home.pdf Acesso em: 16 de set. 2023.

COLL, Cesar et al. Os conteúdos na reforma: ensino aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Porto Alegre: Artmed, 2000.

CORRÊA, Evandro Antônio; DELGADO, Mônica. Atividades de aventura nos currículos de formação inicial em Educação Física no Brasil. Revista Brasileira de Estudos do Lazer. Belo Horizonte, v.8, n.2, p.114-135, mai./ago.,2021. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/29059/28076 Acesso em: 16 de ago. 2023.

CORRÊA, Liciane Vanessa de Oliveira Mello et al. Práticas corporais de aventura e biografias de movimento na Educação Física escolar. Humanidades & Inovação, v. 7, n. 10, 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2893 Acesso em: 18 de set. 2023.

DARIDO, Suraya Cristina; RANGEL, Irene Conceição Andrade. Educação Física na escola: Implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

DELORS, Jaques et al. Educação: um tesouro a descobrir: relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 1998. Disponível em: http://dhnet.org.br/dados/relatorios/a_pdf/r_unesco_educ_tesouro_descobrir.pdf Acesso em: 16 de ago. 2023.

FRANCO, Laercio Claro Pereira; TAHARA, Alexander Klein; DARIDO, Suraya Cristina. Práticas corporais de aventura nas propostas curriculares estaduais de Educação Física: relações com a base nacional comum curricular. Corpoconsciência, v. 22, n.1, 2018, p.66–76. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/6022 Acesso em: 23 de ago. 2023.

GONÇALVES, Jayson et al. Atividades de aventura na Educação Física escolar: uma análise nos periódicos nacionais. Revista Pensar a Prática, v.23, n.56, 2020. Disponível em: DOI: 10.5216/rpp.v23.55858 Acesso em: 16 de dez.2022.

HYNDMAN, Brendon. Qualitative Investigation of Australian Youth Perceptions to Enhance School Physical Activity: The Environmental Perceptions Investigation of Children’s Physical Activity (EPIC-PA) Journal of Physical Activity and Health, Londrina, v. 13, n. 5, p. 543-550, 2016. Disponível em: DOI: 10.1123/jpah.2015-0165 Acesso em: 10 de jun. de 2023.

INÁCIO, Humberto Luís de Deus; SOUSA, Caroline Castro; MACHADO, Lídia Ferreira. A presença das práticas corporais de aventura em escolas públicas da região metropolitana de Goiânia: um estudo exploratório. Motrivivência, Florianópolis. 2020. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e76350 Acesso em: 10 set. 2023.

MONTIEL, Fabiana Celente et al. Ética, autonomia e pensamento crítico nas aulas de Educação Física no ensino médio. Motrivivência, Florianópolis, v. 31, n. 58, p. 1-21,2019. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e56991. Acesso em: 10 mai. 2022.

NICÁCIO, Luiz Gustavo. Travessia da aventura: da ausência na escola à inclusão em documentos orientadores. Motrivivência, v. 32, n. 63, Florianópolis. 2020. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e74232 Acesso em: 25 de jun. de 2022.

PAIXÃO, Jairo Antônio. O esporte de aventura como conteúdo possível nas aulas de Educação Física escolar. Motrivivência v. 29, n. 50, Florianópolis, 2017. Disponível em: DOI https://doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29n50p170 Acesso em: 25 de jun. de 2022.

PAIXÃO, Jairo Antônio. O esporte de aventura no currículo da Educação Física escolar: possibilidades de intervenção. Viçosa, Editora UFV, 2018.

PEREIRA, Dimitri Wuo; ARMBRUST, Igor. Pedagogia da aventura. Jundiaí, SP: Fontoura, 2010.

SAMPAIO, Renato; MANCINI, Marisa. Estudos de Revisão Sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidencia cientifica. Revista Brasileira de Fisioterapia, v. 11, n. 1, 2007, São Carlos. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-35552007000100013 Acesso em 23 set. de 2023.

SILVA, Ana Marcia et al. Corpo e experiência: para pensar as práticas corporais. In: FALCAO, Jose Luiz Siqueira; SARAIVA, Maria do Carmo. Práticas corporais no contexto contemporâneo: (in)tensas experiências. Florianópolis, SC: Copiart, 2009.

SILVA, Antonio Jansen Fernandes et al. Práticas corporais de aventura: o que anunciam os/as alunos/as do ensino médio. Edución Física y Ciencia, v. 24, n. 4, 2022. Disponível em: DOI http://dx.doi.org/https://doi.org/10.24215/23142561e241. Acesso em: 13 de mai. 2023.

SILVA, Bruno Allan Teixeira et al. Atividades de aventura na licenciatura em Educação Física: um relato de experiência. Cadernos de Formação RBCE, p. 69-80, mar. 2016. Disponível em: file:///C:/Users/Jairo/Downloads/2207-10846-1-PB-1.pdf Acesso em: 15 de set. 2023.

SOUZA, Mauro José; CAVALCANTE, Joás Dias de Araújo; SCHWINGEL, Jorge Carlos. Esportes de aventura na Educação Física escolar: realidade, necessidades e possibilidades. Revista Panorâmica v. 27, n. 2, 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/revistapanoramica/index.php/revistapanoramica/article/view/857 Acesso em: 09 de set. 2023.

TRIANI, Felipe da Silva.; NASCIMENTO, Luiz Claudio. Princípios metodológicos para o ensino dos esportes de aventura: uma proposta pedagógica. Conexões, Campinas: SP, v. 19, n. 21, 2021. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.20396/conex.v19i1.8660657 Acesso em: 09 de set. 2023.

XAVIER, Berguerand Fernada; FELIPE, Juliana; ARANA, Alba Regina Azevedo. O parque verde urbano: características do uso através de observação sistemática. Revista Brasileira de Gestão Urbana, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/urbe/a/JSrMR48M36WdY8jbt8ykMdj/?format=pdf Acesso em: 09 de set. 2023.

ZANON, Alisson Carlos; LIMA, Cinthia Maria da Costa. Atividades de aventura como tema gerador na escola: proposta pedagógica do grupo de estudos do lazer – GEL. 2017. Anais ... 35º SEURS Disponível em: http://dspace.unila.edu.br/123456789/3782 Acesso em: 09 de set. 2023.

Published

2023-12-20

How to Cite

Paixão, J. A., & Miranda Coutinho, . R. . (2023). Propositions about adventure body practices as content of school Physical Education. Motrivivência, 35(66), 1–21. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2023.e96398

Issue

Section

Porta Aberta