The sport theme in the physical education tests of the National Students’ Exam (ENADE) from 2004 to 2021
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2023.e96935Keywords:
Higher education, Sports, Educational measurement, ENADE, Physical educationAbstract
The present study analyzed the characteristics of the questions on the subject of sport in the specific knowledge part of the tests applied to undergraduate courses in physical education (degree and bachelor's degree) in the National Students’ Exam (ENADE). This is descriptive, exploratory and quantitative research. 340 specific knowledge questions from the tests and the summary reports in the area from 2004 to 2021 were examined. The theme of sport appeared in 117 items/questions (34.4%), with a greater presence in the bachelor's degree tests. They presented good discriminatory power, were classified as less difficult than items on other topics in both qualifications and the frequency of knowledge objects referenced in each qualification seemed consistent with the specificities of professional activities. Thus, the identification of items/questions about sport not only allowed observing their characteristics and relationship with other subjects but also providing information to better prepare students.
References
ABIB, Leonardo Trápaga; KNUTH, Alan Goularte. As diretrizes curriculares nacionais da educação física de 2018 e as imprecisões em torno da saúde coletiva e o SUS. Pensar a Prática, v.24, e67182, 2021. https://doi.org/10.5216/rpp.v24.67182
BARROS, João Luiz da Costa et al. Reflexões sobre o nível de conhecimentos específicos dos estudantes de licenciatura em Educação Física no Enade 2014. Rev. bras. Estud. pedagog., v. 101, n. 257, p. 99-119, 2020. https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.101i257.4374
BELTRÃO, Kaizô Iwakami; MANDARINO, Monica Cerbella Freire. Análise dos itens de múltipla escolha das provas do Enade 2016. Est. aval. educ., v. 34, e07951, 2023. https://doi.org/10.18222/eae.v34.7951
FERREIRA JÚNIOR, Paulo Maia. Conhecimento em saúde no Enade como indicador da qualidade da formação em Educação Física. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v. 3, n. 3, p. e022015-e022015, 2022. https://doi.org/10.51281/impa.e022015
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018a. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf . Acesso em: 17 jul. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 6 de 18 de dezembro de 2018. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Educação Física e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 19 dez. 2018b, seção 1, p. 48-49.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Portaria n° 115, de 6 de agosto de 2004. Diário Oficial da União, Brasília, 9 ago. 2004, seção 1, p. 27.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Portaria n° 142, de 31 de julho de 2007. Diário Oficial da União, Brasília, 7 ago. 2007, seção 1, p. 8.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Portaria n° 216, de 13 de julho de 2010. Diário Oficial da União, Brasília, 14 jul. 2010, seção 1, p. 829-830.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Portaria n° 217, de 26 de julho de 2011. Diário Oficial da União, Brasília, 27 jul. 2011, seção 1, p.15-16.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Portaria n° 239, de 10 de maio de 2013. Diário Oficial da União, Brasília, 13 mai. 2013, seção 1, p. 16.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Portaria nº 241, de 02 de junho de 2014. Diário Oficial da União, Brasília, 04 jun. 2014, seção 1, p. 25-26.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Portaria n° 289, de 8 de junho de 2016. Diário Oficial da União, Brasília, 09 jun. 2016, seção 1, p. 10.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Portaria nº 481, de 06 de junho de 2017. Diário Oficial da União, Brasília, 08 jun. 2017, n° 109, seção 1, p. 30.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Portaria n° 492, de 31 de maio de 2019. Diário Oficial da União, Brasília, 03 jun. 2019, seção 1, p. 9-40.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Portaria n° 394, de 23 de agosto de 2021. Diário Oficial da União, Brasília, 24 ago. 2021a, seção 1, p. 53.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Portaria nº 395, de 23 de agosto de 2021. Diário Oficial da União, Brasília, 24 ago. 2021b, seção 1, p. 53.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes (Enade). 2023. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/enade . Acesso em: 17 jul. 2023.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Relatório Síntese: Educação Física ENADE 2004. Brasília: INEP/MEC, 2004.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Relatório Síntese: Educação Física ENADE 2007. Brasília: INEP/MEC, 2007.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Relatório Síntese: Educação Física ENADE 2010. Brasília: INEP/MEC, 2010.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Relatório Síntese: Educação Física (Licenciatura) ENADE 2011. Brasília: INEP/MEC, 2011.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Relatório Síntese: Educação Física (Bacharelado) ENADE 2013. Brasília: INEP/MEC, 2013.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Relatório de Área: Educação Física (Licenciatura) ENADE 2014. Brasília: INEP/MEC, 2014.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Relatório Síntese de Área: Educação Física ENADE 2016. Brasília: INEP/MEC, 2016.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Relatório Síntese de Área: Educação Física (Licenciatura) ENADE 2017. Brasília: INEP/MEC, 2017.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Relatório Síntese de Área: Educação Física (Bacharelado) ENADE 2019. Brasília: INEP/MEC, 2019.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Relatório Síntese de Área: Educação Física (Bacharelado/Licenciatura) ENADE 2021. Brasília: INEP/MEC, 2022.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Caderno de prova de educação física do ENADE 2004: Brasília: INEP/MEC, 2004.
LIMA, Yara Morgana Lopes et al. Conhecimentos Relacionados à Saúde nas Provas de Licenciatura em Educação Física do ENADE. Conferência Internacional de Atividade Física e Promoção da Saúde na Escola, Fortaleza, 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/313030750_Conhecimentos_Relacionados_a_Saude_nas_Provas_de_Licenciatura_em_Educacao_Fisica_do_ENADE . Acesso em: 26 jun. 2023.
MAGALHÃES, Raíssa da Silva et al. O conteúdo de anatomia humana na prova do enade para o bacharelado e licenciatura em educação física. Anais do V CONAPESC... Campina Grande: Realize Editora, 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/73188 . Acesso em: 26/06/2023.
MAIA, Júlio César Apolinário; SACARDO, Michele Silva. A produção científica sobre as Diretrizes Curriculares para a Educação Física (DCNEF): determinações históricas e implicações para formação e intervenção profissional. Movimento, v. 26, n. 1, e26037, 2020. https://doi.org/10.22456/1982-8918.97618
MEDEIROS FILHO, Antonio Evanildo Cardoso; ROSEIRA, Ítalo Breno Rocha.; PONTES JÚNIOR, José Airton de Freitas. Perfil socioeconômico e desempenho de estudantes de licenciatura em educação física no ENADE/BRASIL. Tendências pedagógicas, n. 35, p. 90-101, 2020. https://doi.org/10.15366/tp2020.35.008
RABELO, Iriadelia Soraya Ribeiro; MEDEIROS FILHO, Antonio Evanildo Cardoso; GOMES, Régia Carla Nogueira Torres. Perfil de desempenho dos estudantes de Educação Física na prova do Enade nas questões sobre Saúde da Criança e do Adolescente. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v. 1, n. 2, e020008, 2020. https://doi.org/10.51281/impa.e020008
SANTOLIN, Cezar Barbosa; KAIZER, Cibele Denise. Educação Física e exame nacional de desempenho de estudantes (ENADE): perfil das provas de 2004 a 2017. Motrivivência, v. 31, n. 59, p. 1–18, 2019. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e57444
SOUSA, Maria Lília Imbiriba; SOARES, Lucas de Vasconcelos. Avaliação educacional ou política de resultados?. Educ. Form., v. 5, n. 3, p. 1-24, 2020. https://doi.org/10.25053/redufor.v5i15set/dez.2951
THOMAS, Jerry; NELSON, Jack. Métodos de pesquisa em atividade física. 3ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2002
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Motrivivência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).