The Handwork subject in Waldorf Education: meanings through visual narratives
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e97003Keywords:
Handwork, Waldorf education, Visual narrativesAbstract
This study explores the role of manual labor within the pedagogical context, focusing on children's engagement with the Handwork subject in Waldorf Education. Developed by Rudolf Steiner, this educational approach seeks to understand human beings holistically, emphasizing artistic and experiential learning. Within this framework, manual labor holds a significant place in the curriculum, regarded as an activity that nurtures human feeling and promotes harmony in the child, while also being closely connected to cognitive development. The research aimed to investigate the meanings and relationships that children construct through their experiences with manual labor as a curricular activity in Elementary School, specifically in a fifth-grade class of 17 students. An ethnographic approach was adopted, grounded in the principles of the Sociology of Childhood and the conception of children’s socialization as an interactive process (Corsaro, 2011). Data collection instruments included a field notebook and photography, the latter enabling the development of a visual ethnography. In addition to documenting the group through photographs, the study employed visual narratives—constructed through analytical frameworks proposed by Coutinho and Vieira (2019), Vieira and Coutinho (2019), and Coutinho (2010, 2016a, 2016b)—to express the children’s lived experiences with manual labor.
References
AMARAL, Joyce Lucerna. Currículo Waldorf como prática subjetivadora: narrativas dos/as egressos/as e o agir no mundo. Tese de Doutorado apresentada no Programa de Pós-Graduação em Educação – Conhecimento e Inclusão Social, da Universidade Federal de Minas Gerais, Orientadora: Profa. Dra. Marlucy Alves Paraíso. Belo Horizonte, 2024. Acesso: http://hdl.handle.net/1843/70700
ANGROSINO, Michael. Etnografia e observação participante. Porto Alegre: Artmed, 2009.
BACH JUNIOR., Jonas. A pedagogia Waldorf como educação para a liberdade: reflexões a partir de um possível diálogo entre Paulo Freire e Rudolf Steiner. 2012. 413 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2012.
BACH JUNIOR, J.; STOLTZ, T.; DA VEIGA, M. Autoeducação e liberdade na Pedagogia Waldorf. Educação: Teoria e Prática, v. 23, n. 42, p. 161–175, 2013. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5512. Acesso em 11 jan. 2025.
BACH JUNIOR, Jonas. O autocultivo e a educação da sensibilidade na pedagogia Waldorf. EccoS – Revista Científica, n. 53, 2020. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/16638. Acesso em 11 set. 2023.
CAIRELLO, Ana; MORAES, Maria Lúcia. Tecendo a vida: trabalhos manuais para crianças de sete a dez anos. Florianópolis: Pandion, 2015.
CHARTIER, Roger. O mundo como representação. Estudos Avançados: Instituto de Estudos Avançados - USP, São Paulo, v. 5, n. 11, 199.
CORSARO, William. Entrada no campo, aceitação e natureza da participação nos estudos etnográficos com crianças pequenas. Educ. Soc., Campinas, vol. 26, n. 91, p. 443-464, 2005.
CORSARO, William. Sociologia da Infância. Tradução de Lia Gabriele Regius Reis. Porto Alegre: Artmed, 2011.
COUTINHO, Angela Maria Scalabrin; VIEIRA, Daniele Marques. As narrativas visuais na Educação Infantil: diálogos entre pesquisa, formação docente e experiência educativa. In: DORNELLES, L.V; LIMA, P. M. (Orgs.). Por uma luta sem fronteira na defesa dos direitos das crianças: corpo e cultura. Goiânia: Editora Vieira, 2019. p. 495-506.
COUTINHO, Angela Maria Scalabrin. A ação social dos bebês: um estudo etnográfico no contexto da creche. Tese (Doutorado em Estudos da Criança). Braga: Programa de Pós-Graduação em Estudos da Criança, Universidade do Minho, 2010.
COUTINHO, Angela Maria Scalabrin. As narrativas visuais e a formação para a docência com os bebês e crianças bem pequenas. RELAdEI. Formación del Profesorado de Educación Infantil, 2016a.
COUTINHO, Angela Maria Scalabrin. Os novos estudos sociais da infância e a pesquisa com crianças bem pequenas. In: Educativa, Goiânia, v. 19, n. 1, p. 762-773, set./dez. 2016b.
DANTAS, Heloisa. Afetividade e a construção do sujeito na psicogenética de Wallon. In: DANTAS, Heloisa et alli. Piaget, Vygotsky, Wallon: Teorias Psicogenéticas em Discussão. São Paulo: Summus, 1992.
DELGADO, Ana Cristina Coll; MULLER, Fernanda. Sociologia da infância: Pesquisa com crianças. Educ. Soc., Campinas, vol. 26, n. 91, p. 351-360, 2005.
FEDERAÇÃO DAS ESCOLAS WALDORFS DO BRASIL. São Paulo, 2023. Disponível em: http://www.fewb.org.br/pw_brasil.html. Acesso em: 23 out. 2023.
FOCILLON, Henri. Elogio da mão. Tradução de Samuel Titan Jr. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2012.
GROSVENOR, Ian. The school album: images, insights and inequalities. In: Educació i Història: Revista d’Història de l’Educació. Núm. 15 (gener-juny, 2010), p. 149-164.
KOSSOY, Boris. Fotografia e história. São Paulo: Ática, 1989.
LANZ, Rudolf. A pedagogia Waldorf: caminho para um ensino mais humano. 12. ed. São Paulo: Antroposófica, 2016.
LEVY, Paula Cristina Santoro Haddad. A matriz froebeliana e o nascimento do jardim de infância Waldorf: rupturas e continuidades. 2019. Dissertação (Mestrado em Cultura, Filosofia e História da Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. Acesso em 30 ago. 2023.
MARTINS, José de Souza. Sociologia da fotografia e da imagem. São Paulo: Contexto, 2008.
MATTOS, Carmem Lúcia Guimarães de; CASTRO, Paula Almeida de. Etnografia e educação: conceitos e usos [online]. Campina Grande: EDUEPB, 2011.
OLIVEIRA, Marcus Aurelio Taborda de. O ethos do trabalho nas páginas de periódicos educacionais brasileiros: trabalhos manuais como signo da modernização pedagógica (1906 – 1934). Cadernos de História da Educação, v. 18, n. 2, p. 386–405, 2018.
ORTEGA, Neli. O fio do Trabalho Manual na tessitura do Pensar, Sentir e Agir Humanos: seus princípios no Ensino Waldorf do 1º ao 5º ano. 2 ed. São Paulo: Clube de Autores, 2021.
PISKE, Fernanda Hellen Ribeiro; STOLTZ, Tania. Altas Habilidades/Superdotação (AH/SD) e Criatividade: Contribuições do Sociointeracionismo de Vygotsky e da Pedagogia Waldorf de Rudolf Steiner. Curitiba: Juruá, 2020.
PISKE, Fernanda Hellen Ribeiro; STOLTZ, Tania. Criatividade na pedagogia sociointeracionista e na Pedagogia Waldorf: implicações para o trabalho com superdotados. Educar em Revista, Curitiba, v. 37, 2021.
RICKLI, Ralf. Escola Nova, Teosofia, UNESCO e Pedagogia Waldorf: um enredo novelesco e suas possíveis lições. Trópis, 2010. Disponível em: http://www.tropis.org/biblioteca/escolanovaoculta.pdf. Acesso em 25 out. 2023.
SENNETT, Richard. O artífice. Tradução de Clóvis Marques. Rio de Janeiro: Record, 2009.
STEINER, Rudolf. A Arte da Educação I: O Estudo Geral do Homem, uma base para a Pedagogia. 2. ed. São Paulo: Antroposófica, 2003.
STEINER, Rudolf. A Arte da Educação II: metodologia e didática. 3. ed. São Paulo: Antroposófica, 2016.
STEINER, Rudolf. A Metodologia do Ensino e as condições de vida do educador. 2 ed. São Paulo: Antroposófica, 2014.
STEINER, Rudolf. O desenvolvimento saudável do ser humano: uma introdução à pedagogia e à didática antroposóficas. 2. ed. São Paulo: Editora Antroposófica, 2019.
STOLTZ, Tania; VEIGA, Marcelo; ROMANELLI, Roseli A. Apresentação. Educar em Revista, Curitiba, v. 31, n. 56, p. 15-18, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.41831. Acesso em 28 ago. 2023.
STOLTZ, Tania et al. Creativity in Gifted Education: Contributions from Vygotsky and Piaget. Creative Education, [S. l.], v. 6, p. 64-70, 2015. Disponível em: http://www.scirp. org/journal/PaperInformation.aspx?PaperID=53210. Acesso em 10 jan. 2025.
TRINDADE, Etelvina Maria de Castro. Clotildes e Marias: Mulheres de Curitiba na Primeira República. Curitiba: Fundação Cultural, 1996.
VIEIRA, Daniele Marques. A fotografia na experiência educativa de professores: do olhar e das interpretações. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 35, n. 74, p. 309-327, 2019.
VIEIRA, Daniele Marques; COUTINHO, Angela Maria Scalabrin. Ação social dos bebês, as narrativas visuais e a constituição da docência. Unisul, Tubarão, v.13, n. 24, p. 256-275, 2019.
WALLON, Henri. A evolução psicológica da criança. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Heloisa Sbrissia Selzler, Andréa Bezerra Cordeiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
