Black identity, education and resistance practices: a decolonial reading in an urban quilombo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e52939

Abstract

From the lenses of decolonial thinking and ethnographic making in a submissive locus, stage of struggle and resistance – the urban quilombo 'Maloca', located in the Sergipe capital – We analyze the actions developed in the project Criliber (Child - Freedom), directed to the formation of the black child's identity. Our goal was to understand the behavior of a historically marginalized group and how they faced racism. The theoretical reference is based on Homi Bhabha (1998), Stuart Hall (2003) and Catharine Walsh (2013) who problematize the maintenance of the remnants of colonization and recognize, in the articulation of marginalized groups, different possibilities of descontinue coloniality. In an attempt to break free from the currents of colonization, the actions of Criliber have echoed to strengthen the sense of belonging and self-affirmation of black identity.

Author Biographies

Mirianne Santos de Almeida, Universidade Tiradentes - UNIT

Pedagoga e Mestre em Educação pela Universidade Tiradentes. Doutoranda em Educação pela mesma Universidade, com bolsa auxílio (CAPES/FAPITEC-SE). Membro do Grupo de Pesquisa História, Memória, Educação e Identidade (GPHMEI/UNIT/CNPQ).

Ilka Miglio de Mesquita, Universidade Tiradentes - UNIT

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Tiradentes (PPED/UNIT). Líder do Grupo de Pesquisa História, Memória, Educação e Identidade (GPHMEI/UNIT/CNPQ)

References

ARRUTI. José Mauricio. Quilombos. In: PINHO, Osmundo (org.). Raça: novas perspectivas antropológicas. 2. ed. Salvador: EDUFBA, 2008.

BERNARDINO-COSTA, Joaze; GROSFOGUEL, Ramón. Decolonialidade e perspectiva negra. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-69922016000100015. Acesso em: 04 ago. 2016.

BERND, Zilá. O que é negritude. São Paulo: Brasiliense, 1988.

BHABHA, Homi. Tradução Myriam Ávila et al. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Educación Intercultural Crítica: construyendo caminos. In: Walsh, Catherine. Pedagogías decoloniales: Prácticas insurgentes de resistir (re)existir y (re)vivir. Quito: Ediciones Abya – Yala, 2013.

DOMINGUES, Petrônio. Movimento na Negritude: uma Breve Reconstrução Histórica. Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 10, n.1, p. 25-40, jan.-jun. 2005. Disponível em: < http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/viewFile/2137/2707 >. Acesso em: 15 set. 2015.

DUSSEL, Enrique. Europa, modernidade e eurocentrismo. In: LANDER, Edgardo (Org). Colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latinoamericanas. Coleción Sur Sur, CLACSO, Argentina, 2005.

GOMES, Nilma Lino. Sem perder a raiz: Corpo e cabelo como símbolos da identidade negra. Belo Horizonte: Autência, 2006.

GOMES, Nilma Lino. Cultura negra e educação. Revista Brasileira de Educação. Maio/Jun/Jul/Ago, n.23, 2003.p. 164-182.

HALL, Stuart. Da Diáspora: Identidades e Mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG / Brasília: representação da Unesco no Brasil, 2003.

HALL, Stuart. Quem precisa de identidade? In: SILVA, T.T. et al. (org.). Identidade e diferença: A perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000. p.103-133.

MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. (Orgs.) El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Universidad Javeriana-Instituto Pensar, Universidad Central-IESCO, Siglo del Hombre Editores, 2007. p. 127-167.

MENEZES, Tacyane Lima de. Concurso Beleza Negra da Maloca: representações acerca da ideia de África em Aracaju/Se. 2013. 113 f. (Dissertação de Mestrado em Antropologia) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2013.

MIGNOLO, Walter D. Desobediência epistêmica: A opção descolonial e o significado de identidade em política. Trad. Ângela Lopes Norte. Cadernos Letras UFF – Dossiê: Literatura, Língua e Identidade, Rio de Janeiro, no. 34, 2008.

MIGNOLO, Walter D. A colonialidade de cabo a rabo: o hemisfério ocidental no horizonte conceitual da modernidade. In: LANDER, E. (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: Clacso, 2005. p. 71-103.

MOURA, Clóvis. Quilombos: resistência ao escravismo. São Paulo: Ática, 1987.

MUNANGA, Kabengele. O preconceito racial no sistema educativo brasileiro e seu impacto no processo de aprendizagem do “alunado negro”. In: AZEVEDO, José Clóvis de (org.) Utopia e democracia na Escola Cidadã. Porto Alegre: UFRGS, 2000. p. 235-244.

MUNANGA, Kabengele. Negritude: usos e sentidos. São Paulo: Ática, 2003.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. In: LANDER, E. (Org.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas Latinoamericanas. Buenos Aires: Clacso, 2005. p. 227-277.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder y clasificación social. In: CASTROGÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. (Orgs.). El giro decolonial. Reflexiones para una diversidade epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Universidad Javeriana-Instituto Pensar, Universidad Central-IESCO, Siglo del Hombre Editores, 2007. p. 93-126.

SANTO, Franklin Timóteo Souza do Espírito. Quilombo urbano maloca: Territorialidade e ressignificação de processos identitários. 2011. 127 f. (Dissertação de Mestrado em Ciências Sociais) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Rio Grande do Norte, 2011.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. O Espetáculo das Raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil 1870-1930. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

WALSH, Catherine. Introducción. Lo pedagógico y lo decolonial: Entretejiendo caminos. In: WALSH, Catherine. (org). Pedagogías decoloniales: Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. TOMO I. Quito: Abya Yala, 2013, p. 23-68.

Published

2019-06-28

How to Cite

Almeida, M. S. de, & Mesquita, I. M. de. (2019). Black identity, education and resistance practices: a decolonial reading in an urban quilombo. Perspectiva, 37(2), 480–498. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e52939

Issue

Section

Dossiê A Decolonização da Pesquisa em Educação: Culturas Africanas, Afrobrasileiras e Indígenas