Teaching geography and comprehending afro architectural heritage in Cariri, Ceará
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e71960Abstract
In this article, we discuss how teaching geography in connection to the knowledge from Africa and the African diaspora can play an important role to include African and African-Brazilian history and culture content in school curricula. We focus our analysis on studies about African descent to understand the process of technology transfer from the African continent to the Brazilian territory, especially the ongoing studies in Ceará that prove the contribution of black populations to the history and economic growth of the State. The focus of the proposed discussion is on African architecture in the city of Crato - CE, derived from African construction techniques and African and African-descent labor. In this context, we highlight African architecture found in the countryside, such as in Casas de Sítios [country homes], and in the city, specifically, the former Casa do Júri (now the Fossil Museum), the former Casa Câmara e Cadeia (now the Historical Museum) and the São José Seminary. We argue that the recognition of this Afro architectural heritage is possible through heritage education that allows students to be critical of the space where they live as they comprehend the local black spatiality, which will also favor the appreciation of ethnic-racial diversity and the reach of the Afro-descendant identity.
References
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 1981.
CALLAI, Helena Copettti. Estudar o lugar para compreender o mundo. In: CASTROGIOANNI, Antonio. (Org.). Ensino de geografia: práticas e textualizações no cotidiano. Porto Alegre: Mediação, 2009. p. 83-134.
CAVALCANTI, Lana de Sousa. Geografia, escola e construção do conhecimento. 2.ed. São Paulo: Papirus, 1998.
CAVALLEIRO, Eliane dos Santos. Discriminação racial e pluralismo em escolas públicas da cidade de São Paulo. In: Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal nº 10.639/03. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005. p. 65-104.
CORTEZ, Ana Isabel R. P.; CORTEZ, Ana Sara R. P.; IRFFI, Guilherme. Atividades Econômicas e trabalho escravo no sul do Ceará: uma análise da segunda metade do século XIX. In: ENCONTRO DE ECONOMIA DO CEARÁ, 7. Fortaleza, 2011. Anais [...]. Ipece: Fortaleza, 2011. Disponível em: https://www.ipece.ce.gov.br/wpcontent/uploads/sites/45/2013/05/ATIVIDADES_ECONOMICAS_TRABALHO_ESCRAVO_SECULO_XIX_IPECE_2011.pdf. Acesso em: 19 fev. 2020.
CUNHA JUNIOR, Henrique. Afrodescendência e Africanidades: Um dentre os diversos enfoques possíveis sobre a população negra no Brasil. Interfaces de Saberes (FAFICA. Online). v. 1, p. 14-24, 2013.
CUNHA JUNIOR, Henrique. Cultura afrocearense. In: CUNHA JUNIOR et al. (Orgs.) Artefatos da cultura negra no Ceará. Fortaleza: Edições UFC, 2011. p. 102-132.
CUNHA JUNIOR, Henrique. Lugar fora das ideias urbanísticas: população negra, bairros negros e a produção conceitual das cidades. In: SIMPÓSIO NACIONAL SOBRE DEMOCRACIA E DESIGUALDADES, 3. Brasília, 2016. Anais [...]. Texto de apresentação do III Simpósio Nacional sobre Democracia e Desigualdades. Unb: Brasília, 2016. Disponível em: https://720b6a44-a498-4f55-8429ea9de112b971.filesusr.com/ugd/0d36fe_1015277227f04b1d945500380d1bb405.pdf. Acesso em: 19 fev. 2020.
CUNHA JUNIOR, Henrique. Tecnologia africana na formação brasileira. Rio de Janeiro: CEAP, 2010.
CUNHA, Marcelo Nascimento Bernardo da. Museus, memórias e culturas afro-brasileiras. Revista do Centro de Pesquisa e Formação, n. 5, setembro 2017. Disponível em: https://www.sescsp.org.br/files/artigo/4e6f109d/d1c0/4350/953c/c36cbae0f9fc.pdf. Acesso em: 19 fev. 2020.
FARIAS FILHO, W. A. Crato: Evolução Urbana e Arquitetura 1740- 1960. Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora, 2007.
FIGUEIREDO FILHO, José de.; PINHEIRO, Irineu. Cidade do Crato. Fortaleza: Edições UFC, 2010.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GIRÃO, Osvaldo; LIMA, Surama Ramos. O ensino de Geografia versus leitura de imagens: resgate e valorização da disciplina pela “alfabetização do olhar”. Geografia Ensino & Pesquisa, v. 17, n.2 p. 88-106, maio./ago. 2013.
GOMES, Nilma Lino. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. In: Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal nº 10.639/03. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005. p. 39-62.
GURGEL, Ana Paula C. Entre serras e sertões: a(s) (trans)formação(ões) de centralidade(s) na Região Metropolitana do Cariri/CE. 2012. 129 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo)-Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2012.
IRFF, Ana Sara R.P.C. Cabras, caboclos, negros e mulatos: escravidão e núcleos familiares no Cariri cearense (1850-1884). Afro-Ásia, 53, p.9-44, 2016.
KIMURA, Shoko. Geografia no ensino básico: questões e propostas. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2010.
LOUREIRO, Maria Dulcineia da Silva. Ética, estética e moral de toda cor: uma leitura filosófica de “Menina bonita do laço de fita. In: NUNES, Cícera et al.(Org.). Dialogando com os saberes da docência: pesquisas, teorias e práticas. Universidade Regional do Cariri. Recife, Liceu, 2014. p. 121-132.
MAGALHÃES, Solange Maria Fustinoni. Educação Patrimonial através da compreensão da Arquitetura de museus na cidade de São Paulo. 2006. 167 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo). Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo- Universidade São Judas Tadeu, São Paulo, 2006.
MENDES, Raquel Almeida.; SOUSA, Elaine da Silva; PEREIRA, Aires José. A importância da categoria lugar no ensino de geografia: um estudo de caso na Escola Estadual Modelo em Araguaína-TO. Revista Tocantinense de Geografia, Araguaína (TO), Ano 06, n. 11, p. 153-169, set./dez. 2017.
MOREIRA, Ruy. O que é geografia. 2.ed. São Paulo: Brasiliense, 2009.
NUNES, Cicera; CUNHA JUNIOR, Henrique. Os Congos de Milagres: a escola e o ensino da cultura de base africana no Cariri cearense. In: Artefatos da cultura negra no Ceará. CUNHA JUNIOR et al .(Orgs.). Fortaleza: Edições UFC, 2011. p. 41-45.
NUNES, Cícera; SOUZA, Otília Aparecida Silva. Desafios e possibilidades para o ensino das africanidades na escola de educação básica. In: Dialogando com os saberes da docência: pesquisas, teorias e práticas. NUNES, Cícera et al .(Org.). Universidade Regional do Cariri. Recife, Liceu, 2014. p. 33-45.
OLIVEIRA, António José de. Casa de engenho, sobrados e mobílias: a formação do poder da aristocracia rural e urbana de Crato -1790-1890. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE HISTÓRIA COLONIAL, 2. Caicó/RN, 2008. Anais [...]. Ufrn: Caicó/RN, 2008. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/mneme/article/view/16068/10846. Acesso em: 20 fev. 2020.
OLIVEIRA, Pedro Alberto de. As origens da escravidão do Ceará. Rev. Inst. do Ceará, Fortaleza, 99, p. 325-338, jan/dez. 1979.
PASQUALE, Petrone. Crato, “capital” da Região do Carirí. Boletim paulista de Geografia, n. 20, p. 32-55, Jul., 1955.
PESSOA, Ângelo Emílio da Silva. Família, Propriedade, Tradição e Poder no Nordeste Colonial: a Casa da Torre de Garcia d’Ávila. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 24. Anais [...]. Unisinos: São Leopoldo /RS, 2007. Disponível em: http://snh2007.anpuh.org/resources/content/anais/Angelo%20E%20S%20Pessoa.pdf. Acesso em: 20 fev. 2020.
PINHEIRO, Irineu. O Cariri. Fortaleza: Edições UFC, 2010.
QUERINO, Manuel. O colono preto como fator da civilização Brasileira. 2. ed. Cadernos do mundo inteiro: Jundiaí/ SP, 2018. Disponível em: https://cadernosdomundointeiro.com.br/pdf/O-colono-preto-como-fator-da-civilizacao-brasileira-2a-edicao-Cadernos-do-Mundo-Inteiro.pdf. Acesso em: 20 fev. 2020.
RATTS, Alex. O negro no Ceará (ou o Ceará negro). In: CUNHA JUNIOR et al. (Orgs.). Artefatos da cultura negra no Ceará. Fortaleza: Edições UFC, 2011. p.19-40.
ROSA, Odelfa. Geografia escolar: estudo do bairro, cidade e município. Espaço em Revista, v. 14, n. 2, jul./dez, p. 96- 94, 2012.
SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. 4. ed. 2. reimpressão. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2006. (Coleção Milton Santos; 1).
SANTOS, Milton. Da Totalidade ao Lugar. São Paulo: USP, 2014.
SCIFONI, Simone. Para repensar a Educação Patrimonial. In: PINHEIRO, Adson Rodrigo S. (Org.). Cadernos do patrimônio cultural: educação patrimonial. Fortaleza: SECULTFOR, IPHAN, 2015. p. 195-206.
SILVA, M. M.; LIMA, A. F.; CUNHA, M. S. Geografia Escolar: um olhar a partir de pesquisas acadêmicas e da observação realizada no Ensino Fundamental II em Mauriti/ CE. In. SILVA, Antônia Carlos da. et al. (Orgs.). Geografia ensino e pesquisa: produzindo saberes. Curitiba, PR: CRV, 2012. p. 45-61.
WEIMER, Günter. Interrelações arquitetônicas Brasil África. Instituto Histórico e Geográfico do Rio Grande do Sul 28 de maio de 2008. Disponível em: http://ihgrgs.org.br/artigos/membros/G%C3%BCnter%20Weimer%20%20Interrela%C3%A7oes%20Arquitetonicas%20Brasil-Africa.pdf. Acesso em: 20 fev. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cicera Nunes, Meryelle Macedo da Silva, Henrique Cunha Junior, Thiago de Abreu e Lima Florêncio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
