Subjetivação, educação e filosofia

Authors

  • Walter Omar Kohan Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5007/%25x

Abstract

 

 

This article aims to explore the process by which subjectivity is constituted in schools as well as the contribution that the practice of philosophy offers toward the constitution of moreitee subjects. With some categories of Michel Foucault, we analyze the social techniques and dispositives of  subjectivation (constitution of individuals into subjects) in educational institutions. We also propose three main principles for a philosophizing éthos, which make it possible for teachers and students to experience reflexive practices of freedom.

Author Biography

Walter Omar Kohan, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro

 

Nascido no Rio de Janeiro com graduação em Filosofia pela Universidad de Buenos Aires (1992), doutorado em Filosofia - Universidad Iberoamericana (1996), pós-doutorado na Universidade de Paris VIII (2007). Atualmente é professor titular da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Mais informações: http://lattes.cnpq.br/8252328432864159

Published

2000-01-01

How to Cite

Kohan, W. O. (2000). Subjetivação, educação e filosofia. Perspectiva, 18(34), 143–158. https://doi.org/10.5007/%x