Analysis of "deaf" strategies and resources used by a deafteacher to teach written language

Authors

  • Tatiana Bolívar Lebedeff Universidade Federal do Pampa, Campus Bagé

DOI:

https://doi.org/10.5007/%25x

Abstract

Brazil is undeniably behind in terms of education for deaf children and adults. There is a need for a change in pedagogical practices. Studies indicate that the strategies used by deaf teachers in teaching writtén language can he different
than thase af hearing teachers. These findings suggest that differences in cognitive processing for understanding reading and writing can influence pedagogical practices. The purpose of
this study is toanalyze theuse af "deaf" strategies by a deaf teacher and describe them. The methodology of the investigation included observation and recording of the fragments ofclasses to be analyzed. The "deaf" strategies found werc transcribed and compared with those described in the literature. It was found that many of the strategies observed were similar to those described in the literaturc. This suggests that many of the stratcgies used by deaf teachers
could be "taught" to hearing teachers, in order to assist hearing tcachers in their praxis with deaf students.

Author Biography

Tatiana Bolívar Lebedeff, Universidade Federal do Pampa, Campus Bagé

Possui graduação em Educação Especial Habilitação Em Deficientes da Áudiocomunicação pela Universidade Federal de Santa Maria (1989), Especialização em Formação de Professores em Educação a Distãncia pela Universidade Federal do Paraná (2002), Mestrado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1993) e Doutorado em Psicologia do Desenvolvimento pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2002). Realizou estágio Pós-Doutoral no Montgomery County Comunity College em Ambler, Pensilvânia, com bolsa CAPES (2007). Foi Pesquisadora Bolsista do Instituto de Cooperación Iberoamericana no Instituto de Psicologia da Universidade de Barcelona (1995). Foi docente, por doze anos, da Universidade de Passo Fundo, sendo professora do Curso de Mestrado em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educaçao da Universidade de Passo Fundo, vinculada à linha de Pesquisa Processos Educativos e Linguagem. Atuou, na UPF, na organização e implementação do Centro de Educação a Distância. Foi, também, coordenadora do Núcleo de Apoio Pedagógico da UPF. Atualmente é Professora Adjunta da Universidade Federal do Pampa (Unipampa), campus Bagé. Participa do Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Educação de Surdos / GIPES. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Especial, atuando principalmente nos seguintes temas: surdez, letramento, diferença e narrativas. Mais informações: http://lattes.cnpq.br/0081286250806899

Published

2006-10-30

How to Cite

Lebedeff, T. B. (2006). Analysis of "deaf" strategies and resources used by a deafteacher to teach written language. Perspectiva, 24(3), 139–152. https://doi.org/10.5007/%x