Comprar, querer e desejar: problematizando as narrativas de crianças dos anos iniciais
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2014v32n2p757Abstract
Neste artigo, aborda-se os entendimentos e as experiências de infância como construções históricas, sociais e culturais, sujeitas às mudanças que caracterizam as sociedades. Na pesquisa apresentada, foram estabelecidas conexões entre os Estudos da Infância, a Educação Ambiental e as proposições do sociólogo Zygmunt Bauman em seu exame sobre a centralidade assumida pelo consumo na organização da vida social. Nessa direção, volta-se o olhar para o advento do consumismo e as configurações de infância na contemporaneidade, analisando as narrativas de um grupo de crianças sobre consumo. Nas experiências narradas, destaca-se a relação entre consumo e preservação ambiental, a penetrabilidade do ato da compra no cotidiano infantil e a atribuição de sentidos aos objetos e práticas de consumo para além de sua funcionalidade material.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.