Compared Quality of Life: students from public and private school
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e50705Abstract
The main objective was to evaluate comparatively the Child's quality of life within two different schools, one public and the other private, from the child's point of view and correlate it with his academic performance. The data was obtained through the quiz Autoquestionnaire Qualité de Vie Enfant Imagé, complemented by four open questions and school records. The standardized test was answered by 90 children from the schools surveyed in Fortaleza, Ceará. Analyzing the results by, using the program Statistical Package for the Social Sciences and a content analysis. Proved that the students had a satisfactory Quality of Life and that students from private school had better index than those from the public one. The Quality of Life didn't affect the school performance.References
ASSUMPÇÃO JUNIOR, F. B. et al. Escala de avaliação da qualidade de vida: validade e confiabilidade de uma escala para qualidade de vida em crianças de 4 a 12 anos. Arquivos de Neuro-Psiquiatria, São Paulo, v. 58, n. 1, p. 119-127, 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0004282X2000000100018&script=sci_abstract&tlng=pt> Acesso em 23 mai. 2017.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. 5. ed. Lisboa: 70, 2009.
BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 196, de 10 de outubro de 1996. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 16 out. 1996.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 21 dez. 1996.
BROWN, M.; GORDON, W. A. Empowerment in measurement: “muscle”, “voice”, and subjective quality of life as a gold standard. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, Philadelphia, v. 85, n. 2, p. 13-20, 2004.
BUSS, P. M. Promoção da saúde e qualidade de vida. Ciência & Saúde Coletiva, Manguinhos, v. 5, n. 1, p. 163-177, 2000. Disponível em; < https://www.nescon.medicina.ufmg.br/biblioteca/registro/Promocao_da_saude_de_qualidade_de_vida/62> Acesso em 23 mai. 2017.
ANDRADE, D. B. S. Fe. A criança nas entrelinhas dos discursos de acadêmicos brasileiros sobre professor da educação infantil. R. Educ. Públ. Cuiabá, v. 22, n. 49/1, p. 361-377, maio/ago. 2013. Disponível em: <http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/920/721> Acesso em: 23 mai. 2017.
DESLANDES, S. F.; ASSIS, S. G. Abordagens quantitativa e qualitativa em saúde: o diálogo das diferenças. In: MINAYO, M. C. S.; DESLANDES, S. F. (Org.). Caminhos do pensamento, epistemologia e método. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2002. p. 195-223.
EISER, C.; MORSE, R. A review of measures of quality of life for children with chronic illness. Archives of Disease in Childhood, London, v. 84, p. 205-211, 2001.
EISER, C.; EISER, J. R.; STRIDE, C. B. Quality of life in children newly diagnosis with cancer and their mothers. Health and Quality of Life Outcomes, London, v. 3, n. 29, 2005.
FIALHO, L. M. F.; MORENO, M. T. Qualidade de vida na escola: e a promoção de ambientes favoráveis à saúde. Fortaleza: Unifor, 2006.
FIALHO, L. M. F.; SANTANA, J. R.; BRANDENBURG, C. La calidad de vida infantil y sus dimensiones: percepción de escolares. Barbarói, Santa Cruz do Sul, n. 45, p. 227-241, 2015.
FIALHO, L. M. F.; SANTANA, J. R.; VASCONCELOS, J. G. Qualidade de vida infantil: uma proposta desde a escola promotora de saúde. In: SANTANA et al. (Org.). Bioinformátrica, ciências biomédicas e educação. Fortaleza: UFC, 2011. p. 187-278.
GÓMEZ-VELA, M.; SABEH, E. N. Calidad de vida. Evolución del concepto y su influencia en la investigación y la práctica. Integra: Boletín de Noticias del Instituto Universitario de Integración en la Comunidad, Salamanca, v. 3, n. 9, p. 1-4, 2000.
GUZZO, R. S. L. Saúde psicológica, sucesso escolar e eficácia da escola: desafios do novo milênio para a psicologia escolar. In: PRETTE, Z. A. P. D. (Org.). Psicologia escolar e educacional: saúde e qualidade de vida. Campinas: Alinea, 2003. p. 25-42.
HOPE, W. C. Negando igualdade de oportunidades educacionais: foco no monitoramento de habilidades na Educação Especial.Perspectiva, Florianópolis, v. 28, n. 1, 89-115, jan./jun. 2010. Disponível em: < https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2010v28n1p89/17842> Acesso em: 23 mai. 2017.
JOKOVICH, A.; LOCKER, D.; GUYATT, G. How well do parents know their children. Implications for proxy reporting of child health-related quality of life. Quality of Life Research, v. 13, p. 1297-1307, 2004.
LEDESMA, X. R. ¿Qué historia para qué ciudadanía? La enseñanza de la historia en la educación básica en México. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 8, n. 2, p. 537-558, jul./dez. 2013. Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa Acesso em 23 mai. 2017.
LORIGA, S. O pequeno x: da biografia à história. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
LUCKESI, C. L. Avaliação da aprendizagem escolar. 20. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
MELO, E. L. A.; VALDÉS, M. T. M.; PINTO, J. M. S. Qualidade de vida de crianças e adolescentes com distrofia muscular de Duchenne. Pediatria, São Paulo, v. 27, n. 1, p. 28-37, 2005.
MINAYO, M. C. S. et al. Pesquisa social teoria método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2000.
MOLINA, R. K. Pesquisar com narrativas docentes: experiência, epistemologia e ética. R. Educ. Públ. Cuiabá, v. 20, n. 44, p. 429-441, set./dez. 2011. Disponível em: <http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/316/284> Acesso em: 23 mai. 2017.
PALACIOS, J.; HIDALGO, V. Desenvolvimento da personalidade dos seis anos até a adolescência. In: COLL, C. et al. (Org.). Desenvolvimento psicológico e educação. Porto Alegre: Artmed, 2004. p. 252-267.
PREBIANCHI, H. B. Medidas de qualidade de vida para crianças: aspectos conceituais e metodológicos. Psicologia: Teoria e Prática, São Paulo, v. 5, n. 1, p. 57-69, 2003.
SABEH, E. N.; VERDUGO, M.; PRIETO, G. A. Dimensiones e indicadores de la calidad de vida en la infancia. In: VERDUGO, M. A. (Dir.). Cómo mejorar la calidad de vida de las personas con discapacidad: instrumentos y estrategias de evaluación. Salamanca: Amarú, 2006. p. 61-76.
SANTOS, C. dos. As práticas docentes e o Currículo de Geografia no Estado do Rio de Janeiro. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 12, n. 1, p. 83-98, jan./abr. 2017 Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa Acesso em: 23 mai. 2017.
SAVIANI, D. História das idéias pedagógicas no Brasil. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2013.
SCHALOCK, R.; VERDUGO, M. A. Calidad de vida: manual para profesionales de la educación, salud y servicios sociales. Madrid: Alianza, 2003.
SEIDL, E. M. F.; ZANNON, C. M. L. C. Qualidade de vida e saúde: aspectos conceituais e metodológicos. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 20, n. 2, p. 580-588, 2004.
VERDUGO, M. A; SABEH, E. N. Evaluación de la percepción de calidad de vida en la infancia. Psicothema, Oviedo, v. 14, n. 1, p. 86-91, 2002.
VERDUGO, M. A.; SCHALOCK, R. L. Aspectos clave para medir la calidad de vida. In: VERDUGO, M. A. (Org.). Cómo mejorar la calidad de vida de las personas con discapacidad: instrumentos y estrategias de evaluación. Salamanca: Amarú, 2006. p. 43-58.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.