Teachers' formation and the representations of non-conventionally organized families: the use of fairy tales as a proposal for intervention

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e50888

Abstract

The social representations of non-conventionally organized families among education professionals and Pedagogy undergraduates are discussed. The Theory of the Central Nucleus of Social Representations has been employed for the theoretical and methodological reference. Data were collected during the mini-course ‘Teachers´ formation and the representations of families organized on non-conventional models in fairytales’, prepared for the II Congress of the Undergraduate Course in the State Universities of Paraná. Twenty-five undergraduates participated. They answered a socio-demographic questionnaire and a free invitation prior to and posterior to the intervention. Results demonstrated changes in the representations of the agents between the pre- and post-test. Changes were due to the easy access to and understanding of fairy tales which favored a new stance, especially when coupled to strategies that problematize family configurations represented in the stories. A new stance may be adopted with consequences in the school context, enhancing the integration of school rites and the promotion of a culture of respect towards families which are organized according to non-conventional models.

Author Biographies

Isaias Batista de Oliveira Júnior, Universidade Estadual do Paraná, UNESPAR

Professor na Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR - Apucarana. Doutor em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho; orientado pela Drª Renata Maria Coimbra Libório. Mestre em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá. Pós Graduado em Psicopedagogia Clínica e Institucional . Pós Graduado em Neuropedagogia na Educação. Pós Graduado em Gestão Escolar. Licenciado em Pedagogia. Licenciado em Educação Física pela Universidade Estadual de Londrina. Graduado em Nutrição.

Solange Franci Raimundo Yaegashi, Universidade Estadual de Maringá, UEM

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas – FE/UNICAMP (1997). Mestre em Educação pela Faculdade de Educação Universidade Estadual de Campinas – FE/UNICAMP (1992). Pós-doutora em Psicologia pelo Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo – IP/USP (2008). Possui Graduação em Psicologia pela Universidade Estadual de Maringá (1989). Professora Associada do Departamento de
Teoria e Prática da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá. Diretora de Ensino de Graduação na Universidade Estadual de Maringá. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Ensino e Aprendizagem na Sala de Aula, atuando principalmente com os seguintes temas: dificuldades de aprendizagem, aprendizagem, desenvolvimento cognitivo, desenvolvimento afetivo,
psicopedagogia e relação família-escola. É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Escola,Família e Sociedade (GEPEFS).

Published

2019-04-23

How to Cite

Oliveira Júnior, I. B. de, & Raimundo Yaegashi, S. F. (2019). Teachers’ formation and the representations of non-conventionally organized families: the use of fairy tales as a proposal for intervention. Perspectiva, 37(1), 184–205. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e50888